Rakkaat v*tun bussikuskit

Olemme Artun kanssa päättäneet luopua meidän toisesta autosta ja pärjätä yhdellä. Asumme aika hyvien liikenneyhteyksien läheisyydessä -päätepysäkille matkaa 20 metriä, joten meidän pitäisi pärjätä hyvin yhdellä autolla.
Meillä kun on tälläinen suurperhe, niin ostimme 7-paikkaisen auton jotta mahdumme koko perhe kyytiin ja luovuimme sitten toisesta autostamme.

Ei, me ei ostettu tätä -I wish! Mutta jotain päivänä… 😉 Kuva on meidän Blockfest viikonlopulta, jolloin saimme tämän auton viikonlopuksi SCC:ltä.

Arttu on ollut herrasmies ja hän on käyttänyt julkisia paljon enemmän kuin minä. En tykkää käyttää julkisia, en osaa selittää miksi. Tai no osaan. En tykkää olla paikassa, jossa vieraat ihmiset ovat koskeneet joka paikkaan, käsillään johon he ovat juuri yskineet ja jossa joku flunssanen aivastaa mun niskaan… Kuljen mielummin taksilla kuin julkisilla.

Nyt kun meillä on vain yksi auto, niin välillä on tullut tilanteita joissa olen päättänyt(joutunut) hypätä metroon tai bussiin. Joku saattaa nyt miettiä, että mikä on sellainen tilanne, että “joudun” ottamaan metron taksin sijaan? Se on se, kun sun poika v*ttuilee sulle kun olet soittamassa taksia…
Ajattelin, että ok, ehkä mä liioittelen ja vika on mussa. Mutta, ei ole! Voin kertoa, että parin bussikyydin jälkeen, muistin toisenkin syyn miksi en tykkää käyttää julkisia -Bussikuskit on mulkkuja!


Ei saa yleistää, tiedän sen, joten teen tämän nyt selväksi: En puhu kaikista kuskeista, puhun vain niistä, jotka vihaavat työtään niin paljon, että purkavat paskan olonsta asiakkaisiin tai unohtavat, että he ovat asiaskapalveluammatissa.

Lapseni ovat myös useaan otteeseen kertoneet ikäviä kokemuksia, joita he ovat saaneet kokea bussikuskeilta. Poikani on mm. kouluaamuna jätetty kyydistä talvella, koska kuskilla ei ollut antaa 20 eurosta vaihtorahaa. HSL:n sääntöjen mukaan kuskeilla pitäisi olla antaa 20 eurosta rahaa takaisin. Tästä tapauksesta tein kirjallisen valituksen heille.

Viimeisellä kerralla kun hyppäsin busiin, olin maksamassa rahalla ja huomasin, että minulla on vain 50 euron seteleitä. Kysyin kuskilta, että saanko maksaa sillä. Hän vain käänsi päänsä, sanomatta mitään. Sanoin, että ok, voin ostaa sitten puhelimella. Hän sanoo siihen, että sinun pitäisi olla bussin ulkopuolella, ostaa lippu ulkona ja sitten nousta vasta autoon. Ok, fine. Ymmärrän, että mobiililiput pitää ostaa ensin, mutta hän kyllä huomasi, että minun oli tarkoitus maksaa rahalla, että en yrittänyt pummilla sisään.

Tämän jälkeen ostin lipun tekstarilla ja näytin sen kuskille. Hän katsoi luuria ja sanoi, TUO EI KÄY TÄÄLLÄ. -Mitä vittua, ajattelin päässäni.. Ei muutakun lippua ostamaan mobiili apilla. Kuski oli sammuttanun koko bussin siksi aikaa, että ostan lipun. Kun näytin minun ja tyttäreni liput, hän käynnisti bussin ja lähti liikkeelle sanomatta mitään..


Mietin koko kyydin ajan, että ei jumalauta miten paljon tuo mies vihaa työtään. Häneltä on kadonnut inhimillisyys täysin, eikä hänellä ole minkäänlaisia asiakaspalavelutaitoja. Hän ei mm. tervehtinyt yhtä ainuttakaan matkustajaa.
Onko bussikuskien palkka niin pieni tai duuni muuten niin paskaa, että he vihaavat jokaista minuuttia mitä he ratin takana istuvat?
Edelleenkin, tiedän että en saa yleistää, sillä on myös hyviä kuskeja -esim, tyttäreni ovat olleet onnekkaita, kun he hukkaavat bussikorttinsa usein kesken koulupäivän, niin kuski on ottanut heidät kyytiin ilman korttia. Mutta valitettavasti liian moni kuski on tänäpäivänä todella epäkohtelias ja jopa röyhkeä.


Jos olet bussikuski ja olet ystävällinen ja mukava asiakkaillesi, niin thank god for you!! <3
Mutta jos olet kuski, joka tiedät, että voisit olla vähän ystävällisempi asiakkaillesi, niin please do!

Vaikka et pitäisi työstäsi ja odotat, että löydät jotain parempaa, niin, niin kauan kun istut bussissa ratin takana, olet asiakaspalvelija ja sinun työsi on palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Hymyile kun asiakas astuu sisään. Se ei vaadi paljoa ja se saattaa olla juuri se pieni positiivinen asia, jonka asiakas tarvitsee pitkän päivänsä jälkeen.

Ps. Kertokaa, olenko ainoa joka ajattelee näin? Kuulisin mielelläni teidän kokemuksia, hyviä tai huonoja -miten te koette julkisenliikenteen asiakaspalvelun laadun tänäpäivänä?

0
Jaa:

This Post Has 5 Comments

  1. Me maalaiset oltiin äitin kanssa joskus vuosia, vuosia sitten Helsingissä ja Helsingin päässä meidän piti matkata bussilla. Oltiin ihan pihalla koko touhusta, kun ei täällä samalla tavalla käytetä julkisia. Ja jos täällä kulkee bussilla, kuskit kyllä kertoo mitä maksaa ja oikeasti palvelee asiakasta.
    Noh, me yritettiin antaa kuskille rahaa, mutta hän ei katsonutkaan meihin päin. Me ei tajuttu, että oltais voitu laittaa raha vaan siihen “lokeroon”, koska oltiin ihan eka kertalaisia. Ja kun ei me hemmetti vie edes tiedetty paljonko se matka maksaa. Kuski ei katsonutkaan meitä, me tuijotettiin häntä, kysyttiin että mitä maksaa ja kuiskittiin keskenään, että mitä me tehdään. Ja lopuksi hipsittiin istumaan eli matkattiin maksamatta, kun ei kuski välittänyt meistä. 😀
    Siis ihan oikeasti. Kai siellä Helsingissä pitäis sitten kaikkien osata kuskien mielestä kulkea bussilla ja tietää hinta mitä se maksaa. Mutta meillä siis tälläinen kokemus ja voit kuvitella, että jätetään kulkematta tai sitten ainakin luetaan etukäteen netistä huolella, että miten pitää toimia ja mitä se maksaa. 😀

    1. Tätä just, kun kaikki asiakkaat ei ole niitä ilkeitä, jotka eivät tervehdi tai ota katsekontaktia..

  2. Paljon bussia käyttäneenä, en ihmettele kuskien käytöstä. Kanssamatkustajat ovat välillä niin töykeitä, että ei mitään rajaa. Ihmisillä ei tunnu olevan mitään käytöstapoja. Ei puhuta, ei tervehditä, rynnitään bussiin, valitetaan kuskille kun bussi on ruuhkan tai huonojen sääolosuhteiden takia myöhässä. Ja välillä tuntuu että kuskien pitäisi tietää kaikkien pk-seudun linjojen reitit ja pysäkit ulkoa tai muuten olet huono kuski. Bussille ei näytetä ajoissa pysähdysmerkkiä ja kuski ei ehdi jarruttaa vaarantamatta muita matkustajia, tietysti se on kuskin vika. Ei käytetä heijastinta ja kuski ei huomaa sinua, tottakai kuskin vika. Näitä asioita on oikein mielenkiintoista seurata kun bussilla matkustaa. Aina on kuskissa vika.. Ehkä sille vaihtokassan pienuudellekin jokin syy on.. Ja ne niiden työajat ja työolot on välillä myös aika hmm… mielenkiintoisia.
    Itse nostan hattua, niille jotka vaivautuu sitä työtä tekemään. Reilut 7vuotta bussilla töihin menneenä, eikä ole ollut kuin pari huonoa kokemusta. Meilahdessa hoitotyötä tekevänä kun ei ole vara valita mennäkö bussilla vai taksilla.

    1. Kyllä, kaikella on kaksi puolta. On myös vittumaisia asiakkaita ja paljon, mutta se ei tarkoita, että jos toinen asiakas on ollut vittumainen, niin kuski voi antaa samalla mitalla muille.

      Työskentelen asiakaspalvelu ammatissa ja tiedän sen, että jos minulle tulee vittumainen asiakas, en voi kohdella seuraava asiakasta huonosti. Minun TYÖNI on olla hoitaa hommani hyvin ja olla ystävällinen asiakkaille, niin kuin kaikilla muillakin asiakaspalvelu ammatissa työskentelevillä.

      Ymmärrän täysin jos kassassa ei ole antaa rahaa takaisin 50 euron setelistä, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö hän voisi vastata minulle ystävällisemmin asiasta. Jos firman käytäntö on, että kuskilla on oltava antaa rahaa takaisin 20 euron setelistä, niin asiakkaan ei kuulu silloin jäädä kyydistä pois, koska se ei ole hänen vika.

      Asiakkaiden pitäisi olla ystävällisiä toisilleen, meidän kaikkien pitäisi. Mutta, painotan edelleen sitä, että jos bussi kuski on kuitenkin asiakaspalvelu ammatissa, jossa hän on tekemisissä useiden ihmisten kanssa, on hänen pystyttävä tekemään työnsä niin, ettei hän pura pahaa oloaan muihin. Niin se vain on. Arvostan itsekkin ihmisiä jotka sitä työtä tekevät, äitini on bussi kuski, joten tiedän paljon erilaisia tapauksia niin hyvistä kuin huonoista asiakkaista.

      Ps. vaikka minulla on nyt varaa valita se taksi, olen kyllä itsekkin aikoinani kulkenut vuosia busseilla, eli kokemusta on muutakin kuin parin viikon ajalta, ja oli kuski kuinka pahalla päällä tahansa, otan aina tehtäväkseni tervehtiä iloisesti ja sanoa heipat lähtiessäni.

  3. Pakko vielä jatkaa lisää tätä… Mäkin oon asiakaspalvelussa vieläpä nuorena naisena miesvaltaisella alalla ja mulle on puhuttu välillä tosi rumasti. Kysytty mm. suoraan osaanko mä mitään, jotkut kysyy saavatko oikean myyjän yms. Ja nuo on ihan jatkuvia. Mulla ei kävisi silti mielessäkään, että jos osa asiakkaista on k*sipäitä, että purkaisin sitä kaikkiin asiakkaisiin vaan palvelen jopa ne k*sipäät asiallisesti. Eli joo, munkin mielestä asiakaspalvelijat saa välillä kestää ihan liikaa, mutta ei sen silti saisi näkyä kaikille asiakkaille.

Vastaa

Close Menu

Black Friday