• anniina kangas

Miten kirjoittaa, kun ajatus ei juokse?

Tänään mulla oli pitkästä aikaa päivä, kun istuin koneelle enkä tiennyt yhtään, mistä kirjoittaa.
Haluaisin kirjoittaa paristakin asiasta vähän pidemmän postauksen ja kokeilinkin jo molempia aiheita mutta tänään on myös päivä, kun keskittyminen ei riitä.
Se tarkoittaa sitä, että en vain saa noita ajatuksia päästäni tekstiksi niin, että olisin tyytyväinen postaukseen, vaikka saisin sen kirjoitettuakin.

Tällaisina päivinä mä jätän suosiolla syvällisemmät mietiskelyt vielä päähän hautumaan ja keskityn mieluummin kirjoittamaan ylös esimerkiksi jotain pieniä, kivoja asioita tai kokoamaan lyhyemmän postauksen jostain “helpommasta” aiheesta.
En halua kuitenkaan jättää kirjoittamatta, sillä silloin tää tyhjän paperin kammo todennäköisesti siirtyisi vain seuraavaan kertaan.

Tämän mietiskelyn tuloksena päätinkin kirjoittaa teille siitä, mitkä asiat auttavat mulla sellaisina päivinä, kun pää ei toimi.

Enkä nyt puhu ainoastaan blogin kirjoittamisesta, vaan yleisesti siitä, kun etenkin koneella työskennellessä ajatukset vain stoppaavat ja tuntuu, ettei mikään saa niitä liikkeelle.

Miten saan ajatukset juoksemaan ja turhautuneen mielen rentoutumaan?
Miten mä nollaan tän ärsyttävän olotilan ja aloitan ns. puhtaalta pöydältä, vai onnistuuko se?

Tässä tulee mun vinkit ja ajatukset.

1. Liikunta
Keskeytän päivän ja lähden salille tai ulos raikkaaseen ilmaan.
Teen pitkän kävely- tai juoksulenkin tai käyn salilla purkamassa ylimääräisen energian ja turhautumisen.

2. Suihku ja sauna
Usein istuttuani koneella tunteja toistensa perään mun olo on tosi tunkkainen.
Silloin ihan yksinkertaisesti raikas suihku herättää mut henkiin. Sen jälkeen olo on usein ihan toinen.

Tänään en edes ehtinyt istua koneella pitkään, mutta olo oli levoton ja ahdistava ja kaipasin jotain rentoutusta.
Mulle todella toimiva keino tähän on sauna.
Kunnon löylyt ja rauhoittuminen saunassa laittaa mun ajatukset ihan uuteen järjestykseen.

3. Muiden blogien lukeminen ja Instagramin tutkiminen
Jos ideat ovat lopussa, mä usein lueskelen mua inspiroivia blogeja ja selailen tilejä Instagramista.
Sieltä saa paljon ideoita ja ajatuksia.
Se ei tarkoita, että ottaisin suoraan jonkun toisen idean käyttööni vaan usein muiden ajatukset, tekstit ja kuvat herättävät itsellä joko vastaavia tai päinvastaisia ajatuksia ja ideoita.

4. Höpöttely
Jos mä kirjoitan blogia kotona niin, että mun kämppikset ovat kotona, ajatuskatkon tullessa on helppo ottaa tauko ja istahtaa olohuoneeseen juttelemaan tyttöjen juttuja.
Joskus mä myös soitan ystävälleni tai vaikkapa äidilleni -en kysyäkseni postausaiheita vaan höpötelläkseni vain ihan kaikesta.
Näin mä keskityn hetken kaikkeen aivan muuhun, kuin kirjoittamiseen ja usein päässä oleva “lukko” unohtuu vain sillä.

5. Neuvojen kysyminen
Kaikkea ei tarvitse aina ratkaista yksin. Tää on asia, jota mä edelleen itse opettelen.
Joskus voi vaan kysyä apua. Ystävältä, poikaystävältä, äidiltä, kollegalta… keneltä tahansa. Tämä saattaa olla yllättävän nopea apu silloin, kun omat ajatukset juoksevat ympyrää.
Nimim. parhaan postausaiheen ihan hetkeen sain omalta poikaystävältäni, kun valittelin ideoiden puuttumista.
Hassua, että edes laitan tän tähän listaan mutta itse ainakin sorrun toisinaan siihen, että pyörittelen omia pikku ongelmiani ihan naurettavan kauan pääni sisällä sen sijaan, että kysyisin pienintäkään vinkkiä tai apua.

6. Listojen tekeminen
Mä saatan listata esimerkiksi : hyviä asioita tässä kuussa, huonoja asioita tässä kuussa, ärsyttäviä asioita, ilahduttavia asioita, asioita joita olen pohtinut viime aikoina, mielenkiintoisia keskusteluita joita olen käynyt, ihmisiä joita olen tavannut, paikkoja joissa olen käynyt, asioita joita on tapahtunut …
Sitten alan pohtimaan jokaista aihetta ja listaamaan niiden alle asioita, joita tulee mieleen. Ja taas niiden alle asioita, joita niistä tulee mieleen…
Pian mulla saattaa olla listattuna useampikin aihe, joista palan halusta kirjoittaa.

7. Vanhojen kuvien selaaminen
Mulla usein käy niin, että selaillessani vanhempia kuvia löydän joitain kivoja kuvasarjoja joita en muista julkaisseeni, tai jotka muuten vain herättää mussa muistoja tai jotain tiettyjä fiiliksiä.
Saattaa olla, että lisään ensimmäisenä kuvat blogipostaukseen, jonka jälkeen vasta saan idean siitä, mistä kirjoitan.

8. Avautuminen
Tää auttaa. Jos sun mieltä painaa pelkästään ajatuskatko, voit kirjoittaa siitä. Kerro miltä se tuntuu ja miten sä esimerkiksi ratkaiset sen, kuten mäkin tässä tällä hetkellä kertoilen.
Mieti, painaako mieltä joku muu. Jos painaa, ehkä sä voit kirjoittaa siitä. Pura solmut sun päästä tekstiksi aloittamalla vain kirjoittamaan ensimmäisestä ajatuksesta, joka sun mielessä pyörii ja saattaa olla, että pian sulla on valmis postaus!

9. Ruoka- ja kahvitauot
Näistä mä en luovu. MIKÄÄN ei yksinkertaisesti etene, mikäli maha murisee tai kahvihammasta kolottaa. Mahan huutaessa ruokaa on ihan turha kiduttaa itseään ajatuksella, ettei taukoa voi pitää ennen kuin tulee valmista. Ainakaan mun aivot ei nälkäisenä kykene ajattelemaan mitään muuta, kuin ruokaa ja nälkäkuolemaa.

10. Älä lamaannu
Mun mielestä tärkein ja parhaiten toimiva juttu mulle itselleni on se, että en vain lamaannu paikoilleni. Ajatus ei liikahda mihinkään, jos heitän selälleni sänkyyn odottamaan, että se liikahtaisi. Päin vastoin kaikki tekeminen joka saa mut ajattelemaan mitä tahansa muuta, kuin sen hetkistä jumitustilaa, yleensä poistaa sen. Turhautuminen ei poistu siihen keskittymällä.

Tällaisia mietteitä tänään.
Miten te saatte ajatuksen rullaamaan, kun se tuntuu jumittuneen paikalleen? <3

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday