Paperivapaa ruokavalio

Aika usein ajatellaan, että fitnesstytöt katsovat suoraan paperista mitä päivän mittaan kuuluu syödä. On kasviksia, riisiä ja kanaa tietty määrä, on välipaloja kuten pähkinöitä, marjoja ja rahkaa, kaikki tarkasti punnittuna ja jonkun muun laatimasta ohjeesta katsottuna. Mä voin heti kärkeen sanoa, että mä en syö paperin ja tietyn ruokavalion mukaan. Alkavalla kisadieetilläkin (11.12!) tulen saamaan valmentajalta vain makrot ja kalorit, joiden mukaan räätälöin itse omat ateriani. Oon tehnyt tätä näin ”offillakin” viimeisen vuoden.

Ei lounas tai päivällinen vaan gourmeeta arkiaamiaiselle; naudan lehtipihvi!

Miten se käytännössä onnistuu? Mä itse oon oppinut vuosien varrella aika hyvin omien ruokailujen kautta muistamaan ulkoa eri raaka-aineiden makrojakaumia. Nykyään teen ruokavalioita tai lähinnä ruokaohjeistuksia (koska en tykkää kirjoittaa kenellekkään ylös tarkkoja ruokia ja määriä mitä syödä) myös muille sivutoimisen työni kautta, jonka myötä sitä kokemusta on tullut entistä enemmän ja muistan ja tiedän jo aika hyvin kuinka paljon mikäkin perusraaka-aine sisältää hiilihydraatteja tai proteiinia. Joten… Mun tapani on sellainen, että syön päivän mittaan aika samoja, hyväksi havaittuja aterioita. Ihan perusjuttuja, mistä oon kertonutkin pintapuolisesti. Punnitsen toki ruuat, mutta en joka aterian kohdalla laskeskele tarkasti kuinka paljon pitäisi mitäkin syödä. Illalla yleensä päivällisen aikoihin näpyttelen kaikki siihen mennessä syödyt ruuat sellaiseen kännykkäsovellukseen kuin fatsecret. Sovellus on ilmainen, suosittelen ehdottomasti testaamaan!! Tää ei luonnollisesti oo mikään kaupallinen yhteistyö vaan ihan puhtaasti hyväksi havaittu tapa toimia. 🙂

Fatsecretin avulla sitten katson mitä on vielä syömättä ja kokoan iltapalani sen mukaan. Joskus huomaan syöneeni päivän mittaan sen verran vähän rasvaa, että joudun sujauttaa iltapuuron mukaan vähän reilummin oliivi- tai kookosöljyä. Joskus taas saan sujauttaa iltapuuroon kokonaisen banaanin, että saan päivän hiilihydraatit täyteen. Aika hyvin kuitenkin osaan jo koota päivän ruuat niin, että iltapuurokin on aina samantyylinen eikä sisällä yhtäkkiä ihan överiä määrää esimerkiksi rasvaa.

Kenelle tämä tapa sopii? No, käytännössä kenelle vaan. Haluaisin silti huomauttaa, että on aika tärkeää omata jo jonkin verran kokemusta ja tietämystä siitä ravinnosta. Sen lisäksi pitää tietysti tietää millaiset ne makrot pitää olla ja ennen kaikkea, mitä ne ihmemakrot edes ovat? Eli jonkinlaista tietämystä täytyy ravinnosta olla ja jos lukijoita kiinnostaa, hihkaiskaa ihmeessä niin kirjoitan tarkempaa postausta makroista ja siitä miten paljon niitä pitäisi suurinpiirtein saada.

Tuon tietynlaisen ravintotietämyksen lisäksi huomioisin sen, että jos käyttää tätä tyyliä syömiseen, ei siitä pitäisi kokea stressiä. Jos ruokailuista tulee tällä tavalla vaan stressiä ja ahdistusta, en suosittele tätä tapaa käyttämään! Mulle tää sopii ja oon jo tottunut näpyttelemään ylös kaikki syömiseni. Se on jo tapa siinä missä vaikkapa hampaiden pesu.

Makroihin ujutettu piirakka ja hunaja. 🙂

Mikä tässä tavassa on plussaa? Ehdottomasti se, että voi käytännössä joskus mahduttaa makroihin myös pullan tai jäätelön. Sen lisäksi voi joskus syödä hiilihydraattina karjalanpiirakan tai herkkupatongin ilman sen kummempia tunnontuskia. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että tuota en siltikään harrasta kovin usein vaan jos herkuttelen, en yleensä edes merkkaa niitä fatsecretiin vaan unohdan siinä kohtaa makrot siksi päiväksi ja kokoan herkuttelun lisäksi aterioita ihan näppituntumalla. Eli joskus pidän päivän ajan myös vapaata tästä tavasta. (… Hampaiden pesusta sentään en pidä vapaata 😉 ) Lisäksi sanoisin, että plussaa tässä on se, että sitä oppii aika nopeasti, että jos makroissa haluaa pysyä, ei kannata herkutella joka päivä. Nimittäin yhteen suklaakakun palaan saa syödä aika paljon normaalia hiilareita ja rasvaa sisältävää ruokaa. Sellaista ruokaa, jolla menee oikeasti nälkä!  Ja tietysti me nyt kaikki tiedetään, että on muitakin syitä miksi herkuttelua ei välttämättä kannata joka päivä harrastaa, mutta se onkin taas asia erikseen.

Jos teitä kiinnostaa enemmänkin se miten niitä hyviä aterioita koostetaan tai miten paljon hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiinia pitäisi saada, kertokaa ihmeessä! Myös ruokapäiväkirjan voin jossain kohtaa toteuttaa jos teitä kiinnostaa. Tässä vaiheessa voitte käydä lukemassa postauksen meidän perheen ruokailuista täältä.

Sulje