Allergisen ja mahaongelmaisen urheilijaperheen ruokapäiväkirja

Kirjoitin aiemmin postauksen siitä mitä lapsi syö jos äiti on fitness. Voit lukea kirjoituksen täältä: https://www.poseland.fi/annika-kotoneva/mita-lapsi-syo-jos-aiti-fitness/

Lupailin sen jälkeen, että kirjoittelen meidän ruokailuista vielä tarkemmin ja täältä sitä jonkin sortin ruokapäiväkirjaa nyt tulisi.

Haluan nyt painottaa sitä, että mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja Markuksella tosi pahat allergiat, joten siitä(kin) syystä meidän ruuat on todella simppeleitä. Jos minä ja Markus kestettäis gluteenia tai edes niitä gluteenittomia ruokia, tehtäis ihan erilailla perinteisempiä ruokia ja esimerkiksi makaronilaatikkoa syötäisiin koko poppoo varmasti useamman kerran viikossa. Mutta koska mun ja Markuksen maha ei sitä(kään) kestä, on turha pelkästään tytölle sitä tehdä kovin usein. Eli en todellakaan sano, että tavalliset kotiruuat olisivat huonoja. Mutta meidän perheessä niitä ei vaan voida liiaksi nähdä jos ei haluta kärsiä mahavaivoista. Ja no, kuka sen tavallisen kotiruuankin sitten määrittelee? Suomessa on ne tietyt perinneruuat kuten erilaiset laatikot ja keitot. Mutta toisaalta joissain välimeren maissa taidetaan syödä aika paljon nimenomaan puhdasta lihaa ja kasviksia. Ja esimerkiksi oliiviöljyä ihan erilailla kun täällä. Täällä käytetään helposti enemmän esimerkiksi kermaa ja muita maitotuotteita.

Tässä paistoin jauhelihaa isomman kasan, jota me syötiin Markuksen kanssa kasviksien ja oliiviöljyn kanssa. Lisäksi molemmat söi rinnalla/jälkiruuaksi itselleen sopivia hiilihydraatin lähteitä eli minä taisin syödä tattarinäkkileipiä ja Markus smoothien banaanista ja marjoista.

Tytölle taas tein pienen makaronilaatikon samaisesta jauhelihasta. Sitä tyttö söi sitten ketsupin kanssa. Ja “jälkiruuaksi” kasviksia, kun ei halunnut niitä makaronilaatikon sekaan. 🙂

Me ei olla myöskään turhan tarkkoja sen suhteen, että päivässä olisi kaksi lämmintä ruokaa ja muuten syötäisiin tyypillisiä aamu-, ilta- ja välipaloja. Meillä syödään enemmänkin aterioita. Jos mä oon töissä ja Markus ja tyttö kahden, tekee Markus lähes poikkeuksetta tytölle “välipalaksi” koulun jälkeen jauheliha-kananmuna”sotkua” kasvisten kanssa. Tuo “sotku” (meidän kielellä) on Markuksen bravuuri. 😀 Ja sitä sitten molemmat syövät yhdeksi ateriaksi. Sillä tyttökin jaksaa helposti useamman tunnin eikä oo kiirettä olla taas tekemässä kunnon lämmintä ruokaa, kun usein illalla on harrastuksia ja muita, jolloin se “lämmin ruoka” menee aika myöhälle. Lämmin ruoka heittomerkeissä, koska meillä tosiaan lämmintä ruokaa syödään vähän eri tapaan kun muilla. Meillä nimittäin lämmintä ruokaa syö aikuiset heti aamusta kasvisten ja lihan tai kananmunien muodossa. 🙂

Näitä broilerin koipireisiä meillä nähdään harvoin, mutta jos niitä nähdään, on tosi simppeli tapa valmistaa koko perheelle sopiva ruoka laittamalla samaan vuokaan perunoita ja kasviksia pohjalle veden kanssa ja siihen päälle reisikoivet. Vai koipireidet? No, oli miten oli. Sitten vaan uuniin reilu tunniksi.

Tuosta saa sitten mahan kestämisen mukaan valita pelkkiä kasviksia tai myös maltilla perunaa. Markus joutuu jättää perunat väliin ja mäkin syön perunaa vaan maltilla.

Tytön ruoka
Äitin ruoka

 

Aika usein tytön lautasella nähdään myös jonkin sortin risotto tai patatyyppinen ruoka. Valmistetaan koko porukalle lihaa ja kasviksia ja samalla keittyy tytölle makaronit tai riisit. Sitten vaan tytölle makaronien/riisien sekään lihaa, kasviksia ja tomaattimurskaa.

Ja koska banaani ja kananmuna on oikein ravitsevia valintoja, voidaan meillä nähdä yhtenä ateriana myös banaanilätyt/-pannukakku. Se sopii onneksi koko porukalle, joten usein tehdäänkin uunissa isompi vuoka koko porukalle. Tässä tyttö oli pyytänyt itselle iltapalaksi banaanilättyjä, joten paistoin hänelle nopeasti oman satsin puolikkaasta banaanista ja yhdestä kananmunasta. Sai sitten ihan tavallista, sokerihilloa lättyjen päälle, koska ei kaiken kanssa oo niin tarkkaa jos kokonaisuus on kunnossa. 🙂

Summa summarum, yksi meidän päivä voisi näyttää esimerkiksi tältä:

Aamupala: 

aikuiset: kasviksia, kananmunaa, oliiviöljyä ja joku hiilarin lähde

tyttö: ruisleipä juustolla ja voilla, porkkana (tänään tyttö valikoi tälläisen kombon)

Lounas:

aikuiset: broilerin jauhelihaa, kasviksia ja molemmilla joku itselle sopiva hiilarin lähde

tyttö: makaronilaatikko broilerin jauhelihasta, kasviksia

Välipala: 

kaikilla joku omanlainensa kuten leipää, hedelmiä, luonnonjugurttia, smoothieta, liha-kananmunasotku…

Päivällinen: 

broilerin koipireisi kasvisten ja perunoiden kanssa

Iltapala: 

minä: normaali puuro lisukkeineen

Markus ja tyttö: banaanipannukakut

 

Jonkun silmissä nää voi olla aika tylsiä ja samanlaisia valintoja päivästä toiseen. Ja täytyykin tässä kohtaa todeta, että toki kasvikset ja lihat vaihtelee. Tässä sattui olla aika paljon jauhelihaa joko naudasta tai broilerista, mutta usein menee ihan broilerin pihviäkin. Ja joskus syödään toki myös kalaa tai jotain erilaista lihaa.

Joku voisi myös sanoa, että me käytetään ihan liikaa lihaa. Nää on kuitenkin meidän terveellisiä valintoja, joilla me voidaan hyvin. Ja taitaahan se niin olla, että kaikilla on ne omat bravuurit ja jutut mitkä toistuu samankaltaisina viikosta toiseen. Ja tärkeintähän onkin syödä ravitsevasti ja riittävästi.

Ja ollaan muuten pysytty terveinäkin jo viimeiset 1,5 vuotta… 🙂 Ei siis kovin pahasti metsään mee. 😉

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday