BULKKAAMINEN JA HIILARITANKKAUS

Bulkkaamisella tarkoitetaan niin sanottua kropan rakennuskautta. Bulkkaamisen tarkoitus on syödä yli kulutuksen ja kerryttää täten lihasmassaa. Selvää on, että tässä sivussa kerrytetään kyllä väkisinkin pikkuisen myös sitä rasvamassaa. Eikä aina edes niin pikkuisen. Hiilaritankkaus taas tapahtuu yleensä dieetillä, kun täytetään kehon glykogeenivarastoja saaden täten taas paremmat treenitehot ja aneenvaihdunnalle potkua. Joskus kyseistä tankkausta tai ns. mättöpäiviä käytetään myös ihan ilman dieettiä. Mitä mä oon mieltä bulkkaamisesta? Suosinko kyseistä tyyliä? Entä hiilaritankkaukset, onko ne tarpeen?

Jos halutaan hankkia lihasmassaa on selvää, että on tärkeä syödä tarpeeksi. Jos mennään pahasti miinuksen puolella, ei lihakset voi kasvaa. Heti kärkeen kuitenkin sanon, että en silti lähtisi syömään överisti yli kulutuksen. +100 kaloria on jo yli kulutuksen, ei ole mitään syytä syödä +700 kaloria yli kulutuksen. Ei ne lihakset kasva taianomaisesti seitsemän kertaa suuremmaksi jos syödään tuon jälkimmäisen tapaan lähemmäs 1000 kaloria yli kulutuksen. No, tietysti se on selvää, että aineenvaihduntaa ja kulutusta ei ikinä voi laskea kalorilleen tarkasti. Aina voi olla pieniä heittoja ihan päivien erilaisten aktiviisuustasojenkin takia. Joten tietysti aina on varminta syödä vähän enemmän kuin esimerkiksi vain 50 kaloria yli kulutuksen.

Jos ajatellaan, että tarkoituksella bulkataan syöden joka päivä yli 500 kaloria yli kulutuksen. Se tarkoittaa 3500 kaloria viikossa, aika valtava määrä jo tuokin! Sen lisäksi aika moni syö helposti muutenkin rennolla otteella viikonloppuisin herkutellen, onhan se sallittua ja normaalia ihan tavallisessa elämässä. Mutta siinä kohtaa onkin lopputulos pahimmillaan jopa tuplaten eli yli 1000 kaloria päivässä. Tämän perusteella voi siis miettiä, riittäisikö vähän vähempi ”ylimeno” kaloreissa?

Mä suosisinkin lihasten kasvatuskaudella tyyliä, että syödään sopivasti. Niin, että jaksaa eikä jäädä miinuksen puolelle. Mä, kun uskon muutenkin siihen, että lihasta on mahdollista kasvattaa samalla aikaa, kun poltetaan rasvaa. Onhan niitä tarinoita nähty. Se on sitä kehonkoostumuksen muutosta. Eli pakko ei ole syödä överisti yli kulutuksen saadakseen lihasten kasvua aikaan.

Kun syö ihan sopivasti aikalailla kulutuksen kanssa saman verran voi sitten lisäksi syödä muutenkin rennosti. Jäätelön kesäisenä päivänä, pullan kahvilassa. Tällöin ei ainakaan jäädä enää miinuksen puolelle ja lihakset kasvaa varmasti. Silti ei kerrytetä valtaavaa määrää rasvaa kroppaan.

Muutenkin tämä kaikki on yksilökohtaista. Toisten kroppa kestää enemmän pysyen silti siistissä kunnossa. Esimerkiksi oma kroppa ei kestä mitään överiä bulkkaamista. Mulla tulisi vain rasvaa eikä lihakset kasvaisi räjähdysmäisesti.

Mun mielestä on muutenkin hyvä muistaa asia, jonka moni on unohtanut.. Lihasten rakennusaine on edelleen ja on aina ollut aminohapot eli proteiini. Nykypäivänä monet tankkaa hiilareita ihan valtavia määriä haaveena lihaskasvu. No, oikeasti se proteiini on tärkein asia lihasten kasvatuksessa. Kyllä, hiilareita on tärkeä saada tarpeeksi, että jaksaa. Jos syö hiilareita ihan liian vähän, ei jaksa treenata ja ilman tehokasta treeniähän ei lihakset kasva. Joten hiilareilla on tärkeä tehtävä, totta kai. Siitäkään huolimatta en pitäisi sitä hiilareiden jatkuvaa ylöspäin hilaamista tärkeimpänä asiana lihasten kasvatuksessa. Ja jos nyt ajatellaan laajemmin tätä asiaa, ei tietysti sovi unohtaa myöskään rasvoja. Rasvat ovat tärkeässä osassa hormonitoimintaa ja normaali hormonitoiminta ja -tasapaino taas on erittäin tärkeää lihasten kasvatuksessa. Yhtä kaikki, ei se hiilareiden ylisyönti oo avain lihasten kasvuun vaan kokonaisuus.

 

Yleisesti ottaen, en laittaisi ketään asiakastani bulkkaamaan sen kummemmin. Tärkeintä kaikessa on riittävä, terveellinen ja monipuolinen syöminen sopivalla rentoudella. Lihakset kasvaa varmasti parhaiten ilman turhaa pingottamista ja jatkuvaa ylensyöntiä, joka helposti aiheuttaa vaan turhaa huonoa oloa kaikin puolin.

 

Ja jos puhutaan vielä hiilaritankkauksista tai mättöpäivistä mitä monet pitää normaalissakin elämässä ilman dieettiä, niin yksi ainut kysymys mikä nousee mieleen on MIKSI? Miksi pitäisi pitää ylimääräisiä, etukäteen suunniteltuja mättö- ja hiilaripäiviä? Kun normaaliin elämään mahtuu kyllä pullat, karkit ja jäätelöt satunnaisesti jos niin haluaa. Tottakai on selvää, että jos on menossa risteilylle niin sitä voi jo valmiiksi haaveilla notkuvista buffeteista ja täten saada itselleen kunnon mättöpäivän. (Jep, minä tällä hetkellä, koska laivareissu viikon päästä!) Tai jos on nyyttärityylinen illanvietto sukulaisten tai ystävien kanssa edessä niin tottakai silloin saa vetää navan täyteen ja odottaakin sitä herkkuhetkeä innoissaan. Mutta jos puhutaan ihan normaalista elämästä niin en lähtisi odottamaan sitä tuiki tavallista lauantaita vain sen takia, että voi tukkia itsensä täyteen herkkuja. Kun ne herkut voi ripotella arkeen tasaisesti silloin kuin oikeasti mieli tekee. Ja siltikään en sano, etteikö ikinä saisi vetää pitsaa ja päälle vielä irtokarkkiövereitä. Kyllä sellainenkin päivä tulee varmasti lähes kaikille vastaan, kun haluaa niin tehdä. Mutta puhunkin suunnitelluista, etukäteen odotetuista ja joka viikko toistuvista lähes pakkomielteen omaisista mättöpäivistä.

Kyllä mäkin tätä äitienpäivän brunssia odotin viikon jos en kauemminkin. 🙂

Mun mielestä niitä ei kannata suunnitella, koska silloin herkut nostetaan jalustalle ihan turhaan ja muulloin syödyistä herkuista tulee helposti koettua syyllisyyttä tai suhtautuminen herkkuihin on muuten jotenkin ”kieroutunutta”.

Dieetillä tankkaukset taas ovat luonnollisesti asia erikseen ja siellä niille on paikkansa. Kun tiukalla dieetillä hiilareista nipistetään ja samalla vielä treenataan kovaa glykogeenivarastoja tyhjäksi, on tärkeää pitää säännöllisesti tankkauspäiviä. Tiukalla dieetillä hiilaritankkaukset pitävät treenitehot korkealla ja aineenvaihdunnan käynnissä.

Loppuun sanottakoon vielä, että en loppuviimein edes tiedä mistä tämä koko postausidea lähti. Nimittäin tällä hetkellä itse oon aika kaukana tuosta bodauksen bulkkaustyylistä. Tai oon oikeastaan aina ollut aika kaukana siitä, koska en ole ikinä bulkannut tai nähnyt tarvetta sellaiselle. Riittävästi monipuolista ravintoa ripauksella herkkuja on erittäin ok!

2
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday