• Disurb

Gluteeniton ja maidoton ruokavalio – onko se tarpeen?

Gluteenittomuus, maidottomuus ja muut vastaavat tulevat ja menevät trendien tavoin. Joku aloittaa maidottoman ruokavalion, koska kaverikin aloitti. Joku aloittaa gluteenittoman elämän, koska luki yhden artikkelin, jossa sanottiin vehnän olevan vaarallista. Yleensä tälläiset kokeilut eivät myöskään kestä kauaa, koska ne on aloitettu ilman kunnon syytä eikä omassa olossa tai olemuksessa huomata mitään kummallista. Joskus tälläinen ruokavalio on kuitenkin tarpeen. Nyt kerronkin mitä mä oon mieltä näistä trendeiksikin nousseista ilmiöistä. 

Lähtökohtaisesti mä sanon omille asiakkailleni aina, että mitään ei tarvitse välttää mikä ei aiheuta oireita. Kuitenkin aina mä myös herättelen asiakasta. Miten vatsasi voi? Koetko, että vatsaa ei arjessa edes huomaa ja vessakäynnit ovat normaaleja? Onko vatsa tosi usein turvonnut ja epämukavan tuntuinen? Onko häiritseviä ilmavaivoja tai täytyykö vessaan juosta tiettyjen aterioiden jälkeen? Suoliston hyvinvointi on todella tärkeää ja on  tärkeää, että suolisto ja vatsa toimii ongelmitta. Että vatsan olemassaoloa ei käytännössä edes huomaa arjessa eikä se aiheuta mitään ärtymystä ja epämukavia tilanteita.

Suoliston lisäksi kehotan asiakkaita miettimään miten paljon he sairastavat erilaisia flunssia? Usein esiintyvät flunssat voivat toki kertoa mistä vaan. Mutta tärkein kysymys tulee tässä: jos ei ole selkeää flunssatautia, onko epämääräistä tukkoisuutta ja limaisuutta käytännössä ympäri vuoden? Aika usein nimittäin oon saanut tähän jälkimmäiseen kysymykseen vastauksen, että limainen ja tukkoinen olo on matkassa aika usein, vaikka varsinaista flunssaa ei ole ollut tai tulossakaan.

Gluteenitonta kaurapuuroa en jätä…

Näiden jälkeen tietysti pureudun asiakkaan ruokavalioon. Usein siellä saattaa olla häiritsevän paljon maitotuotteita tai jatkuvaa leivän puputusta. En ikinä sano asiakkaalle, että lopeta nuo maitotuotteet tai älä enää ikinä syö leipää. Kerron vain asiat mitkä mä tiedän ja mitä mä olen itse huomannut. Sen jälkeen kehotan asiakasta testaamaan maidottomuutta esimerkiksi pari viikkoa tai korvaamaan ylimääräiset leivät pari viikkoa esimerkiksi riisillä. Jos he itse huomaavat olossa selvän muutoksen, he voivat jatkaa tätä maidottomuutta/gluteenittomuutta. Senkään ei kuitenkaan tarvitse olla ehdotonta ja lopullista, vaan riittää kun niitä kyseisiä tuotteita vähennetään ja korvataan muilla jutuilla. Koska eikös terveellinen ruokavalio tarkoita myös monipuolista? Ja monipuolisuus ei ole sitä, että syödään päivästä toiseen ne samat raejuustot ja rahkat aamu- ja iltapalalla, kun niin on tehty jo kauan ja ne on terveellisiä. Monipuolisuus on sitä, että ostat kaupasta yhden raejuustopurkin ja syöt sitä viikon verran purkin loppuun iltapalan yhteydessä. Seuraavaksi syöt parina iltana kananmunaa ja sitten sen jälkeen taas parina iltana vaikkapa kalaa. Tälläisellä vaihtelevuudella ja monipuolisuudella ei herkistetä itseä yhdelle ja samalla ruoka-aineelle. Nyt karkasin jo vähän sivuteille, tärkeää asiaa kuitenkin tuo monipuolisuus ja vaihtelevuuskin.

Jos kuitenkin palataan puhumaan noista maitotuotteista ja gluteenista, monihan uskoo, että ne aiheuttavat kehoon hiljaisen tulehdustilan. Tuo hiljainen tulehdustila taas näkyy erityisesti maitotuotteiden kohdalla limaisuutena. Lisäksi maitotuotteet voivat aiheuttaa mm. vatsanturvotusta erityisesti iltaa kohti. Gluteenin välttäminen taas parantaa monen epämääräisesti oireilevan vatsan. Läheskään kaikilla ei ole keliakiaa, mutta vatsa reagoi kuitenkin liian suuriin määriin viljaa.

…mutta erilaisilla lisukkeilla saa monipuolisuutta ruokavalioon. 🙂

Kuten yllä mainitsin, jos ei ole maitoallergiaa tai keliakiaa, on turha välttää kyseisiä tuotteita loputtomiin. Parasta onkin vain rajoittaa niiden saamista. Kokeilla olla jonkun aikaa ilman ja opetella syömään muita tuotteita niiden sijaan. Kun ne muut tuotteet ovat tulleet ruokavalioon jäädäkseen, on helppo ottaa myös maito- ja viljatuotteita takaisin, kohtuudella. Silloin vatsa kyllä kestää noitakin eikä oireilua tule niin helposti, kun ruokavalio on monipuolisempi eikä samoja ruoka-aineita syödä suurissa määrin päivästä toiseen. Samalla sitä omaa ruokavaliota on laajentanut jolloin ei jämähdä niin helposti niihin tuttuihin ja turvallisiin raaka-aineisiin.

Itsehän oon vatsaongelmainen. Mulle on diagnosoitu IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Ja voinkin luetella heti pitkän rimpsun asioita mitä mun vatsa ei kestä ja mikä sopii tuohon IBS:ään. Mun vatsa ei nimittäin kestä: gluteenia (mutta ei myöskään gluteenittomia tuotteita jos niissä on tärkkelystä), maissia, raakaa omenaa, raakaa kaalia, raakaa porkkanaa, paprikaa, salaatteja, kurkkua, tomaattia, moniakaan maitotuotteita, makeutusaineita… Olihan siinä jo kaikenlaista. Joka tapauksessa, myös maitotuotteet ja gluteeni on pannassa ihan vaan siksi, koska voin paremmin ilman niitä. Toki syön niitä kohtuudella silloin tällöin. Eli juuri kuten yllä annoin esimerkin. Ostan yhden raejuustopurkin ja syön sitä iltapuuron kanssa vaan yhtenä iltana tai vaikkapa kolmena peräkkäisenä iltana. Sitten taas vaihdan johonkin muuhun. Ihan vastikaan jätin taas jopa sen pienen kahvimaitomäärän pois ja korvasin sokerittomalla mantelijuomalla. Nimittäin mulla oli taas jatkuvasti limaisuutta kahvin juonnin jälkeen. Jouduin jatkuvasti yskiä ja rykiä, vaikka muita flunssan oireita ei ollut. Keuhkoputki ja kurkku oli täynnä limaa – ilman mitään syytä. Paitsi se kahvimaito. Ja oon sen ennenkin huomannut, että jos syön liikaa maitotuotteita, täyttyy mun keuhkoputki limasta ja joudun rykiä ihan jatkuvasti. Joskus se tulee jo pienemmästäkin eli niistä pienistä maitomääristä mitä pari kuppia kahvia sisältää. Joskus voi syödä enemmänkin. Joka tapauksessa, todella inhottava vaiva.

Summa summarum: Mielestäni mitään ruoka-ainetta ei tarvitse jättää ruokavaliosta pois kokonaan. Opettelisin kuitenkin syömään kohtuudella kaikkea ja laajentamaan sitä ruokavaliota jos siihen kuuluu paljon samoja raaka-aineita. Lisäksi kuuntelisin ja tarkastelisin sitä omaa oloa. Onko sinulla epämääräisiä oloja vatsassa? Onko limaisuutta? Tai mahdollisesti iho-oireita? Se ei maksa mitään jos kokeilee jättää pariksi viikoksi tietyt tuotteet pois. Jos olo paranee, olet vain ratkaissut ongelman ja voittanut! Jos olo ei muutu miksikään, ei se maitorahka tai ruisleipä oo mihinkään kaupoista sillä välin kadonnut ja voit taas ottaa ne takaisin ruokavalioosi. Mutta kohtuudella. 😉 

Ps. Jos haluat apua ruokailuissa, ota yhteyttä -> annika@rintama.fi . Voin tarjota blogin lukijoille tammikuun loppuun asti ruokaohjeistuksen ja -ohjelman hintaan 39€! (ovh 59€)

0
Jaa:

Vastaa

Sulje

Black Friday