IBS – vinkit kehiin!

Ärtynyt suoli – IBS, todella rasittava vaiva! Varmasti moni asian kanssa kamppaileva on kuullut miljoonaan kertaan ne perinteiset vinkit. Vältä gluteenia, juo paljon vettä, vältä liikaa istumista, suosi FODMAP-ruokavaliota, älä stressaa.. Mitä näitä nyt on. Nyt ajattelin jakaa asiat mitkä mun ongelmavatsaan vaikuttaa negatiivisesti ja viisi vinkkiä, joita ei kaikkia ihan ekana tule ajatelleeksi ja jotka itse olen oppinut kantapään kautta. 

Pohjustusta sen verran, että mullahan on tosiaan todettu IBS vuonna 2014. Kyseinen vaiva puhkesi mulle stressaavan ja raskaan elämäntilanteen myötä. Kävin vuonna 2014 kaikissa mahdollisissa kokeissa, joiden avulla poissuljettiin sairaudet. Lopulta todettiin lääkärin kanssa yhdessä, että oireet ja tuntemukset viittaisi selkeästi ärtyvän suolen oireyhtymään.

Kärsin tuolloin todella pahoista kivuista ja mahavaivoista, jotka rajoittivat ihan arkielämän menojakin. Söin ihan väärin omalle vatsalleni enkä tiennyt mitä tehdä. Onneksi sitä pikkuhiljaa oppi vatsalle sopivat tavat, mutta edelleen tää on välillä opettelua. Ärtyvä suoli on nimittäin myös siitä rasittava vaiva, että jonain päivänä joku ruoka sopii ja toisina päivänä sama ruoka taas ei välttämättä sovi. Se on ihan päivästä ja kaudesta kiinni. Niin, ja stressatahan ei saisi, joka ei ole aina ihan helppoa..

Hunaja ja maitotuotteet (kuvassa turkkilaista jugurttia) menee onneksi kohtuudella!

Luettelen alle asiat, mitkä mulle EI sovi. Lääkäreiden mielestä näistä moni ei osu yksiin IBS:n kanssa eikä kukaan ollut kuullut, että esimerkiksi salaatti ei sopisi jollekin, mutta mä oon havainnut, että nää nyt ei vaan mun vatsalle kyllä sovi. Haluan tuoda tämän listauksen kuitenkin tähän ihan siksi jos joku tuskailee saman vaivan kanssa, saa oireita eikä enää keksi mistä ne voisi johtua. Joukossa voi olla nimittäin yllättäviä juttuja kuten tuo salaatti!

-kaikki mahdolliset lehtisalaatit

-kurkku (lähinnä kuoret)

-tomaatti

-paprika

-maissi (myös kaikki maissituotteet on nounou, paitsi maltodekstriini sopii)

-riisi (voi mennä riisikakkuna satunnaisesti, mutta ei mielellään ollenkaan, ei myöskään riisijauho)

-raaka porkkana

-raaka kaali

-gluteeni kaikissa muodoissaan

-raaka omena

-vesimeloni

-viinirypäleet

-päärynä

-makeutusaineet

-ksylitoli

-sokeri

-hunaja

-pähkinät ja siemenet (ei edes liotettuna tai esimerkiksi maapähkinävoin muodossa, valitettavasti)

 

VIISI LISÄHUOMAUTUSTA/VINKKIÄ:  

  1. PROTEIINI- JA LIGHT-TUOTTEET: Jos kärsii mahavaivoista, niin kannattaa oikeasti miettiä kannattaako syödä esimerkiksi erilaisia proteiinipatukoita ja -vanukkaita tai kaataa kaloritonta mehukeittoa joka aamuiseen puuroon. Itse en kyseisiä tuotteita syö kuin hyvin, hyvin satunnaisesti. Jälkimmäisiä mehukeittoja en oo syönyt vuosiin ja proteiinipatukoita ja -vanukkaita syön tyyliin pari kertaa kuukaudessa. Esimerkiksi mun mahalle parempi vaihtoehto on ehtaa sokeria sisältävä suklaapatukkakin vaikka kaksikin kertaa viikossa, kuin proteiinipatukat tai -vanukkaat pari kertaa viikossa. Kyseisen asian takia mulla nouseekin aikalailla niskavillat pystyyn jos mietin kyseisiä tuotteita jokapäiväisessä käytössä. En suosittelisi niitä muutenkaan jatkuvaan käyttöön, mutta varsinkin jos ne yhdistetään herkkään vatsaan eli mahdollisesti tuskaillaan vatsan kanssa eikä silti olla valmiita luopumaan keinotekoisista patukoista tai muista.

2. PUHDAS, SIMPPELI RUOKA: Yksinkertaisesti ruuan olisi hyvä olla mahdollisimman puhdasta ja yksinkertaista. Ei yllämainittuja patukoita tai light-tuotteita ja mahdollisimman pelkistettyjä ruokia. Pelkistetty ei silti tarkoita pahaa ja tylsää! Tuo pelkistetty ja yksinkertainenkin tarkoittaa lähinnä sitä, että yhdessä ateriassa ei olisi miljoonia eri raaka-aineita. Vatsa pystyy käsitellä ruuan paremmin, kun se ei sisällä liian monia raaka-aineita. Ja tässä kohtaa onkin hyvä huomioida ruokien ainesosaluettelot. Mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sen parempi.

Mä esimerkiksi itse söin jossain kohtaa välipalaksi tai aamupalaksi lähes aina erilaisen kalkkunanleikkelemunakkaan tai kyseisiä leikkeleitä näkkileivän päällä. Mulla meni jonkin aikaa tajuta, että ne aavistuksen huonolaatuiset leikkeleet ei mun vatsalle sopineet. Osa leikkeleistä vastaa tosin lähes lihaa ainesosiltaan ja ovat täten erittäin hyvä vaihtoehto, mutta osaan leikkeleistä on tukittu ylimääräisiä E-koodeja. Olkaa siis tarkkana näinkin simppelin asian kanssa!

3. GLUTEENITTOMIEN TUOTTEIDEN TÄRKKELYS: Vaikka pääsääntöisesti ajatellaan, että gluteenittomat tuotteet sopii ärtyvälle suolelle, ei tämäkään ole niin yksiselitteistä. Toinen asia, jonka hoksasin leikkeleiden kanssa samoihin aikoihin oli se, että myöskään gluteenittomat näkkileivät ei sovi mulle. Ja miksi ei? Koska vaikka niissä ei ole gluteenia, niissä on tärkkelystä. Joten nykyään syön ainoastaan gluteenittomia luomutattarinäkkileipiä. Kyllä, kuulostaa näin kirjoitettuna jotenkin pahalta ja kurjalta, mutta tätä tapaa joudun käyttää 80% ajasta. Tottakai väliin mahtuu hölläystä, mutta jos haluan vatsani voivan hyvin, on tämä ollut mulle ainut vaihtoehto.

4. RUUAN “KOOSTUMUS”/ESIINTYMISMUOTO: On tärkeää havaita, että sekin vaikuttaa missä muodossa jokin raaka-aine on. En keksi muuta selitystä kuin sen, että se muoto vaikuttaa siihen miten ruoka sulaa vatsassa. Ainakin mun kohdalla näin. Esimerkiksi mulle sopii gluteenittomat kaurahiutaleet, mutta ei gluteeniton kaurarouhe. Samoin mulle sopii porkkanat ja kaalit kypsennettynä, mutta ei raakana. Toisaalta esim. paprika ei sovi edes kypsennettynä tai esimerkiksi maissi ei sovi missään muussa muodossa kuin maltodekstriininä. Tää onkin ehkä se vaikein kohta. Joutuu aika kauan kamppailla asian kanssa ennen kuin oppii kuulostelemaan sen mahan viestejä ja oppii sen mikä sopii missäkin muodossa ja mikä ei.

Ihanat omput ei vaan voi kuulua mun ruokavalioon ollenkaan, vaikka miten haluaisi.

5. EI EHDOTTOMUUDELLE: Valitettava totuus, jonka oon nyt oppinut; älä dieettaa. Mun mahan kunto on räjähtänyt käsiin molempien kisadieettien jälkeen. Sekä ensimmäisen täysin läpiviedyn dieetin jälkeen, joka sisälsi vieläpä samat, valmentajan laatimat ruuat joka päivälle.. Mutta myös tämän toisen dieetin jälkeen, joka jäi kesken ja jolla sain syödä joka päivä oman mielen mukaan vaihdellen raaka-aineita. Ajattelin, että tuo raaka-aineiden vaihtelu ja oman mielen mukaan syöminen vaikuttaisi positiivsiesti, mutta ei. Kuitenkin se tiukka ruokavalio ja lisäksi yleinen kropalle koituva stressi vaikuttaa valitettavan paljon.

Joten vaikka ylläolevassa listassa on ruokia, joita en saa syödä, niin yksi tärkeimpiä juttujahan on se, että ehdoton ei saa olla vaan sopivasti pitääkin syödä myös epäsopivia juttuja. Koska jos on täysin ehdoton, ei maha kohta kestä edes niitä ennen sopivia juttuja. Nimimerkillä; been there, done that.

Toisaalta sitä on myös oppinut, että ylläolevasta listasta esimerkiksi gluteenia ja sokeria mun kroppani kestää kohtuudella nautittuna. Mutta on tiettyjä juttuja, joista on pakko kieltäytyä aina. Ja ne on mm. raa’at porkkanat, omenat ja kaalit. Niitä ei vaan sovi syödä ollenkaan jos ei halua saada itseään kipeäksi. Eli osaan asioista täytyy vaan suhtautua ikään kuin allergiana.

Toivottavasti näistä vinkeistä olisi jollekin kärsivälle apua! Itse intaannuin tätä postausta kirjoittelemaan nyt, kun dieetti on lopetettu jo kohta kuukausi sitten ja maha on todella pahana ollut koko kuukauden ja itseasiassa osittain myös dieetillä. Nyt joudunkin pitää täysin tiukan linjan esimerkiksi herkkujen kanssa jonkin aikaa ja palautella rentoa syömistä pikkuhiljaa, kun maha vähän tottuu. Normaalissa elämässä mun maha nimittäin kestää satunnaista herkuttelua hyvinkin, mutta näin dieetin jälkeen tilanne on todella paha. Saattaakin olla, että mahan(kaan) vuoksi en voi enää ikinä kisalavalle nousta. Tää on nimittäin aikamoisen kuormittavaa ihan henkisestikin tuskailla viikkokausia mahavaivojen kanssa. 

1
Jaa:

This Post Has 4 Comments

  1. Avatar

    Voi IBS, kuinka helppoa elämä olisikaan ilman sitä! Samasta vaivasta kärsin ja varsinkin silloin alkuvaiheessa kivut oli todella kamalat ja sosiaalisen elämän ylläpitäminen oli hankalaa. Vessan piti olla lähellä ja housujen nappi piti saada tarvittaessa auki ja jos se kipu iski niin siihen ei auttanut kuin makoilu että vatsa rauhoittuu.
    Nyt kun tätä ikävää vaivaa on takana noin kahdeksan vuotta niin sopivat ruoat on alkanut löytymään ja suurin osa päivistä on hyviä. Toisaalta jos tiedossa on ravintolailta niin luvassa on myös kovat vatsakivut. Minulle pahimpia ruokia ovat juurekset (laatikot jouluisin ovat täyttä tuskaa), maitotuotteet laktoosin kanssa, sipuli, kaalit, omenat ja alkoholi vain muutamia mainitakseni.
    Kuten sanoit tietty siedättäminen esimerkiksi sokeriin on hyvästä, koska silloin vatsa ei räjähdä esimerkiksi kylässä syödystä keksistä tai kakunpalasta. Lisäksi olen huomannut, jos teen oikein kovatehoisen treenin niin vatsa alkaa turpoamaan ja tulee kipeäksi. Tähän vaivaan sopii siis joka kantilta rauhallinen, rento ja säännöllinen elämänrytmi.

    1. Avatar

      No sanoppa muuta!! Mulla oli ihan sama homma, että alkuun kärsi ihan vapaa-aika. Töissä selvisi päivät hyvin, mutta iltaa kohti paheni ja illat meni sängyn pohjalla. Onneksi nykyään maha pysyy kuitenkin oikeanlaisella ruokailulla pääosin hyvänä. Kuten säkin sanoit. Mutta se vaatii kyllä aikaa, että sitä oppii mikä sopii ja mikä ei!
      Ja kyllä, alkoholi on yksi tosi paha, unohdin sen mainitakin. Tosin joku lasi puna- tai valkoviiniä ei haittaa. Mutta esim. siiderit, lonkerot yms on todella paha. Onneksi niitä ei niin innosta muutenkaan juoda juurikaan nykyään. 😀
      Ai sulla tekee treenikin tuollaista, tosi kurjaa! Itsellä ei oo treeni onneksi tehnyt mitään. Tosin jonkinlainen “juoksijan vatsa” on eli hyvin harvakseltaan oon myös tuollaista huomannut, mutta lähinnä juoksulenkin jälkeen.

      Tsemppiä sulle tään kurjan vaivan kanssa!!! Se on kiva, kun saa vertaistukea, vaikka ei tätä vaivaa kyllä kellekään toivoisi.

  2. Avatar

    Mä oon kans havahtunut näihin vatsaongelmiin ja niiden aiheuttajiin viime vuosina. Ja yksi tärkeä minkä oon oppinut: kuukautisten aikaan vatsa menee sekaisin melkein mistä tahansa! Ja ehkä tärkein on se, että aamupalalla sekä lounaalla pystyn syömään melkeinpä mitä tahansa, ilman että maha on siitä moksiskaan. Tietääkseni ruoansulatus on vilkkaimmillaan aamulla ja aamupäivällä. Elikkäs lounas ja päivällinen täytyy olla ihan eri maata. Iltaa kohden tuntuu että (liian) moni asia kerää ilmaa vatsaan. Täytyy olla myös tarkkana ettei syö liian montaa komponenttia yhdellä aterialla.

    Lounaalla voi olla raakaa kaalia tai ruisleipää, päivällisellä syön mieluummin kauraleipää ja sosekeittoa.
    Sipulia en syö enää ollenkaan enkä omenaa.

    1. Avatar

      Tuo on ihan totta! Jonkin verran kuulee juttujakin siitä miten kuukautiset ärsyttävät myös vatsaa. Ja itse oon ainakin oppinut kuulostelemaan muutenkin vatsan toimintaa myös kierron mukaan. Se nimittäin selkeästi menee käsi kädessä myös kierron kanssa.
      Ja kyllä, aamulla ja aamupäivällä voi joskus syödä ihan mitä vaan, mutta illalla ei. Aamulla vatsa saattaa myös olla kivan litteä ja tosiaan hyvin toimiva, mutta iltaa kohti pahenee ja paisuu vaan koko vatsa. Todella kurja vaiva. Onneksi kuitenkin sitä vatsaa on oppinut ymmärtämään – se auttaa paljon.
      Ja hei, kiitos vinkistä, voisi itsekin kokeilla ottaa varsinkin vaikeina aikoina päivälliselle sosekeittoja ja muita helposti sulavia ruokia – enpä oo ajatellutkaan!

Vastaa

Close Menu

Black Friday