Kuinka monta kertaa päivässä pitäisi syödä?

Viisi tai kuusi ateriaa päivässä? Ei kun kolme ateriaa päivässä riittää. Syö 2-4h välein. Ei kun älä syö 2h välein, edellinen ateria ei ehdi edes sulaa ja imeytyä! 

Kuulostaako alun väittämät tutulta? Ruokailuista on olemassa aika paljon erilaisia ajatuksia. Juurikin noita ylläolevia. Suuri osa vannoo sen nimeen, että syödään tarkasti kolmen tai jopa kahden tunnin välein yhteensä noin viisi ateriaa päivässä, monesti jopa kuusi ateriaa. Oli nälkä tai ei, kolmen tunnin välein syödään, että aineenvaihdunta pysyy käynnissä ja verensokeri tasaisena. On kuitenkin myös paljon niitä joiden mielestä pienet välipalat on turhia ja mielummin syödään vaikkapa vaan kolme tai neljä kertaa päivässä vähän pidemmällä välillä isompia aterioita. Tämä perustellaan mm. sillä, että suolistokin ehtii paremmin käsitellä ruuan. Kestäähän esimerkiksi rasvallakin imeytyä useampi tunti.

Mun mielestä kumpikaan ylläolevista EI ole väärä tapa! Mä oon näitä, joka syö 2-4h välein. Se 4h on jo ihan maksimi. Mun vatsa pysyy paremmassa kunnossa ja nälkä loitolla, kun syön riittävän usein. Oon yrittänyt syödä myös reippaampia aterioita, mutta aina se nälkä tulee silti samoihin aikoihin kun yleensäkin. Raskausaikana suoliston toiminta oli hitaampaa ja saatoin mennä viitisen tuntia syömättä. Söin osittain isompia aterioita ja selkeästi pidemmillä ateriaväleillä. Se oli jotenkin helppoa ja mukavaa, kun ei “jatkuvasti” ollut nälkä. Suunnittelin raskausaikana, että kun raskaus on ohi, jatkan tätä ruokailumallia, kun oon tähän jo tottunut. Syön neljä isompaa ateriaa päivässä eikä tarvitse aina murehtia siitä, että olisi varmasti syötävää kolmen tunnin välein. Ja arvatkaa miten kävi? Ei onnistunut. Nyt, kun oon taas normaalitilassa, en vaan pysty syödä niin harvoin. Joten niin mä syön taas noin kolmen tunnin välein sen viitisen kertaa päivässä. (Toki ateriat ei oo mitään täydellisiä kuten viime postaus antaa viitteitä 😀 Ja muutenkin imetyksen loputtua joskus hamassa tulevaisuudessa, voin jälkeen kokeilla myös harvempaa syömistä jos imetys vaikuttaa.) Ja voin luvata, että oon kyllä yrittänyt syödä isompia aterioita sekä runsaamalla rasva- että hiilarimäärällä. Mutta ei. Mun mielestä tää kertookin tasan tarkkaan siitä, että kaikille sopii eri tavat! Kaikkien ei tarvitse mahtua samaan muottiin. Osalle toimii maidottomuus ja gluteenittomuus, osan on turha sellaisia noudattaa jos ei ongelmia tule.

Meillä Markus voi syödä vaikkapa vaan sen kolme kertaa päivässä. Ei hänellä tule nälkä samalla tapaa, kun mulla jos hän vaan syö riittävästi yhdellä aterialla. Ja tämä sopii tosiaan hänelle. Markuksen kroppa tuolla tavalla toimii ja pysyy kunnossa. Enkä tarkoita kunnossa pysymisellä mitään timmiä kesäkuntoa tässä kohtaa vaan ihan sitä terveyttä ja hyvinvointia. Mä taas pysyn terveenä ja hyvinvoivana omalla tavallani. Me ollaan yksilöitä!

Ja vaikka puhuinkin ylempänä pienistä välipaloista, jotka kuuluu tähän useammin syömiseen, niin oikeasti mä en itsekään syö pieniä välipaloja, vaikka söisinkin sen viisi kertaa päivässä. Mun kaikki ateriat on lähes samankokoisia ja veroisia. Iltapuuro voi olla vähän isompi ja runsashiilarisempi, mutta muuten syön hyvin samanlaisia aterioita. Voin syödä aamupäivällä lounasaikaan 400 kalorin smoothien tai vaihtoehtoisesti 400 kalorin lihaisan ruuan samoilla makroarvoilla, kun tuo smoothie. Voin syödä iltapäivällä kolmelta sen smoothien tai vaihtoehtoisesti kanaa ja riisiä. Ajatus onkin, että syön lähinnä aterioita päivän mittaan, en niinkään tiettyjä ruokia tiettyihin kellonaikoihin. Paitsi sen iltapuuron, se on lähes joka päivä, koska sillä nälkä pysyy parhaiten yön yli poissa – varsinkin näin imettäessä, kun nälkä oikeasti tulee myös yöllä herkästi. 🙂

Vaikka me ollaan yksilöitä ja kaikki syövät omaan tyyliinsä, pitäisi kaikkien ruokailuista löytyä kuitenkin jotain yhdistäviä tekijöitä, jotka on mm. seuraavat: 

-proteiinia riittävästi, vähintään 1g/painokilo

-kasviksia, marjoja ja hedelmiä reilusti, mielellään joka aterialla

-riittävästi hyvälaatuisia hiilihydraatteja

-riittävästi pehmeitä rasvoja, kovia rasvoja kuitenkaan pelkäämättä

“Riittävästi” taas on hyvin laaja käsite. Se kun yksilöllä vaihtelee tosi paljon, mutta kaikille varmasti löytyy se sopiva, oma tapa. Joko itsekseen kokeilemalla tai ammattilaisen avulla.

Millainen sun ruokarytmi on?

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday