Lihasten säikyttelyä

Eipä ole tullut hetkeen oltua näin kipeä treeneistä! Nimittäin viime perjantaina pääsin hätinä sängystä ylös, kun jalat oli keskiviikon treeneistä niin hakatut ja samaan aikaan vatsalihatkin muistutteli, että niitä oli torstaina kiusattu.

Tämä oli taas hyvä osoitus siitä miten tärkeää treeniohjelmaa on ennen kaikkea vaihdella ja lisäksi miten tärkeää kroppaa on yllättää uusilla treenitavoilla.

Kirjoitinkin jo postauksen siitä miten mä treenaan tavallisesti, sen pääsee lukemaan täältä: https://www.poseland.fi/annika-kotoneva/miten-ma-treenaan/

Normaalisti mun treenit sisältää siis aikalailla perusliikkeitä, tavallisia suoria sarjoja ja tavallista, laadukasta tekemistä.

Nyt, kun mulla oli vuorossa taas treeniohjelman päivitys, mä päätinkin shokeerata kropan täysin. Joten poikkesin omista treeneistäni aika paljonkin ja kokosin seuraavalle neljälle viikolle aika erilaisen setin. Liikkeet pysyi aikalailla tuttuina ja turvallisina, mutta leikittelin erilaisilla sarjoilla.

Tää sarjavaihtelu sisältää normaalista poiketen huomattavasti pitempiä sarjoja lyhyempine palautuksineen, erilaisia erikoistekniikoita kuten rest-pausea, 21:stä (eli sitä, että tehdään 7x puolet liikeradasta, 7x toinen puoli liikeradasta ja 7x koko liikerata) ja mm. pitoja. Sen lisäksi kiusasin itseäni Markuksen keksimällä inhottavalla tavalla tehdä yhdessä sarjassa 50 toistoa. Rest-pausea tämäkin, vähän vain pitemmillä toistoilla. 20 toistoa, 20 sekuntia lepoa, 15 toistoa, 15 sekuntia lepoa, 10 toistoa, 10 sekuntia lepoa ja vielä 5 toistoa. Huh.

Ja kyllä taisi lihas säikähtää! Pyörälenkeillä oon joutunut huudella edellä laukkaavalle Ronja-koiralle “odota”-komentoa, kun jalat ei oo pystyneet pinnistää yhtään enempää ja yliaktiivinen koira laukkaa jossain kaukana horisontissa.

Kun tämä setti on kolmen viikon kuluttua ohi, ottaa kroppa taas sen perustreenaamisenkin ihan erilailla vastaan. Ja ennen kaikkea, niihin perusteisiin on taas mukava palata. 🙂

Loppuun muistutuksena kaikille: 

-Pidä lepoviikkoja tai kevyitä viikkoja vähintään kahden kuukauden välein! Itselläni joka neljäs viikko on kevyempi viikko.

-Laita perusteet kuntoon. Suosi raskaita moninivelliikkeitä ja ihan tavallisia, suoria sarjoja.

-Kun perusteet ovat kunnossa, yllätä kroppaa silloin tällöin erikoistekniikoilla.

 

Postauksen kuvat on ottanut viime syksynä Ilkka Hakamäki.

http://www.ilkkahakamaki.com/

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday