Makeanhimo – mistä se johtuu?

Mulla on ollut nyt selkeästi havaittavissa voimakasta makeanhimoa oikeastaan ihan synnytyksestä lähtien. Johtui se syystä tai toisesta, sai tämä mun oma makeanhimo ja viime aikojen suht suuri makean kulutus pohtimaan erilaisia syitä mistä makeanhimo voi johtua. 

Liian vähäinen syöminen

Tämähän on yksi yleisimpiä syitä himoita makeaa. Syödään ihan liian kevyesti päivästä toiseen, jonka seurauksena jossain kohtaa sitä vaan päässä napsahtaa ja alkaa kaivaa kaapista kaikkea mahdollista makeaa mitä voisi kaksin käsin kauhoa. Joillain tämä toistuu jopa joka päivä. Ja tämä on tosiaan ihan todellinen ongelma millä tehdään herkästi hallaa sille kropalle, kun syödään kevyesti erilaisia salaatteja peläten ja vältellen hiilihydraatteja tai rasvaa kuin ruttoa. Sitten sen vuoksi sorrutaan syömään paketillinen keksejä, koska keho huutaa pikaisesti jotain hiilaripitoista. En tykkää sinänsä käyttää sanaa “sortua”, mutta tähän kohtaan se sopii, koska tässä kohtaa se herkuttelu on helposti juurikin jotain ihan järjetöntä kaksin käsin syömistä ihan vain siitä syystä, että kroppaa on pidetty liian kovassa kalorivajeessa. Mä tunnistan itseni ehkä pienesti tästä kohdasta, sillä tällä hetkellä imetys ja kävelylenkit kuluttavat varmasti enemmän kuin osaan ajatellakaan. Saisin siis syödä huomattavasti reippaammin varsinkin, kun syön pääosin niin puhtaita raaka-aineita, että niitä harvoin voidaan syödä liikaa.

Insuliinihäiriöt

Joskus kyse voi olla insuliinin eli verensokerin ongelmista. Insuliini heittelee ja on tavalla tai toisella pielessä, jonka vuoksi himoitaan sokeria ja muuta epäterveellistä. Tämä insuliinihäiriökin on yleensä seurausta siitä, että on syöty vuosia ja syödään ehkä yhä jollain tapaa huonosti. Liian vähän, liian harvoin, liian usein, liikaa huonoja hiilihydraatteja yhdistettynä huonoihin rasvoihin.. Insuliinin häiriöitä voi joutua korjaamaan tosi pitkäänkin, mutta korjausliike tapahtuu aina sillä, että lähdetään syömään terveellisesti ja ennenkaikkea säännöllisesti.

Tottumus ja tavat

“Viikonloppu lähestyy, kyllä viikonloppuna pitää karkkia saada.” Kuulostaako tutulta? Jep, tunnistan ainakin itseni myös tästä. En sano, että viikonloppuna ei saisi herkutella. Mielestäni vaikka arkenakin saa herkutella kohtuudella. Joskus voisi kuitenkin olla hyvä pysähtyä miettimään; haluanko mä sitä karkkia oikeasti vai onko se vaan tapa? Ennenkin on ostettu lauantaina karkkipussi, se pitää saada nytkin. Helposti sitä alkaa jo torstaina miettiä, että mitähän hyvää mä ostaisin, kun viikonloppu lähestyy. Mielestäni tuonkin kierteen voisi koittaa katkaista ja miettiä, että voisiko viikonloppua “juhlistaa” edes välillä muullakin tavoin?

Sokerikoukku

Sehän on fakta, että sokeri aiheuttaa riippuvuutta. Sen väitetään aiheuttavan riippuvuutta jopa huumeiden tavoin. Tämä tarkoittaa sitä, että jossain kohtaa tämä “putki” on vaan katkaistava ja tehtävä päätös, että nyt en sitä sokeria syö. Ekat päivät voivat olla hankalia, mutta lupaan, että se lähtee siitä kyllä rullaamaan. Miettisin myös sitä, että voiko tämä koukku olla fyysisen koukutuksen lisäksi myös henkistä eli mennä tuohon edelliseen kategoriaan “tottumus ja tavat”? Kun on syöty herkkuja muinakin päivinä, niin vanhasta tottumuksesta on helppo ja mukava syödä tänäänkin.

Samalla kurkkaus meidän pojan nimeen jos se on jäänyt joltakin somessa näkemättä 🙂

Kaappien sisältö

Mun mielestä tämäkin ansaitsee oman osionsa. Eli se kaappien sisältö; onko sisältö terveellinen vai onko kaapit täynnä vierasvaroja tai lahjaksi kertyneitä suklaalevyjä? Ainakin omalla kohdalla se auttaa huomattavasti jos kaappeihin ei ole jäänyt hirveää määrää erilaisia herkkuja. Kyllähän ne huutelee sieltä kaapin perältä sun nimeä aina sopivilla hetkillä. Jos taas kaapit on täynnä terveellisiä valintoja niin on helppo koostaa aterioita terveellisesti ja jättää sokerin mättäminen vähemmälle. Koska onhan ne terveelliset vaihtoehdotkin (ainakin omasta mielestäni) erittäin hyviä.

Tämä postaus ei oltu tarkoitettu soimaamaan ketään herkuttelusta. Tämän tarkoitus on herätellä siihen, että mistä se järjetön sokerinhimo ja överin puolelle menevä herkuttelu voi johtua. Satunnainen herkuttelu ei haittaa, mutta onhan jatkuvalla herkuttelulla omat todelliset haittansa. Tiesitkö, että sokerin syöminen mm. kuluttaa kehon vitamiini- ja mineraalivarastoja? Tämä tarkoittaa siis sitä, että liiallisen sokerin nauttimisen vuoksi voidaan napata itselleen helpommin myös kaikki mahdolliset kevätflunssat. Ja sitähän ei kukaan toivo, vai mitä? 🙂  

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday