Mausteista terveyttä?

Mua on useamman vuoden kiinnostanut ravinto ihan hirveästi ja oonkin siitä itseopiskellut jonkin verran. Lisäksi opin todella paljon ravintoon liittyviä asioita viimeisimmältä valmentajaltani. Olikin täysin selvää jo PT-kurssille hakeutuessa, että haluan kyseisen koulutuksen jälkeen syventää tietämystä ravintopuolesta ja opiskella sitä lisää. Pikkuhiljaa tätä ajatusta toteutetaankin.

Nyt mä käyn parhaillaan ravitsemustila kuntoon- verkkokurssia. Ensi viikon jälkeen on kurssi kokonaan käytynä. Kurssi on lääkäri Olli Sovijärven luotsaama ja perustuu kokonaan tieteellisiin tutkimuksiin eli millään “mututuntumalla” kurssilla ei mennä. Sekin kun on fakta, että niin ruoka- kuin treenijutuissakin on aika paljon eri ”uskontokuntia”. Joku vannoo laitteiden nimiin, toiset pelkän oman kehon liikuttamisen. Toisten mielestä voi on hyvästä, mutta kookosöljy ei ja toiset sanoo päinvastoin.
Tällä kurssilla kaikki siis perustuu tieteellisiin tutkimuksiin ja kurssilla käydäänkin tosi laajasti mm.vitamiinien, mineraalien ja rasvahappojen merkitystä ja niiden tehtäviä. Kurssi onkin saanut mut ajattelemaan enemmän ja enemmän monipuolisen ruokavalion merkitystä. Miten sitä voi syödä kyllä terveellisesti, mutta jos ruoka on yksipuolista eli päivästä toiseen suusta sujahtaa ne tutut turvalliset valinnat, olisi siinäkin kohtaa silti vielä opeteltavaa. Monipuolisen ruokavalion merkitystä ei voi ikinä korostaa liikaa. Ja kyllä, myös mulla itselläni on tässä opeteltavaa. Oon nimittäin itsekin sellainen, että kun löydän hyvän aamiaisen tai hyvän välipalasmoothien, en malttaisi siitä luopua. Mä voisin syödä vaikka loppuelämäni sen saman tutun aamupalan tai saman välipalasmoothien, kun kerran johonkin tykästyn.

Miten sitä omaa ravintopuolta voisi sitten helposti laajentaa? Mitä tarkoittaa tuo otsikossa näkyvä “mausteista terveyttä”? 

Avataanpas tuota mausteasiaa hieman. Kurssilla käydään tosiaan viikko viikolta todella laajasti eri osa-alueita. Ensimmäiset viikot meni vitamiinien ja mineraalien parissa. Jokainen vitamiini ja mineraali selitetään tosi tarkasti ja jokaisen kohdalla on aina listaus missä ruoka-aineessa on eniten kyseistä mineraalia tai vitamiinia. Ja yllätys oli suuri, kun huomasin, että esimerkiksi kuivattu oregano ja basilika löytyy aika monelta listalta! Kuivatussa oreganossa on mm. A-vitamiinia, E-vitamiinia ja kalsiumia. Kuivatussa basilikassa taas on tärkeitä mineraaleja ja vitamiineja vielä enemmän; mm. kalsiumia, K1-vitamiinia, B2-vitamiinia, B3-vitamiinia, B6-vitamiinia, rautaa ja B9-vitamiinia (=raskaana oleville tärkeä foolihappo). Toki on selvää, että kukaan ei syö oreganoa ja basilikaa montaa grammaa kerralla eli tottahan esimerkiksi rautaa saa helposti enemmän esimerkiksi maksasta. Mutta jos nuo helposti ruoka-aineisiin lisättävät, pienet vihreät hituset ovat kuitenkin niin ravinnerikkaita, miksi väheksyä niitä? Miksi ei laajentaisi ruokaympyräänsä mm. noilla kahdella mausteella? Ei niistä nimittäin ainakaan haittaakaan ole!

Puuron päällä nokkosta, joka sisältää mm. K1- ja C-vitamiinia, kaliumia, rautaa, kalsiumia ja magnesiumia. Lisäksi ceylon-kanelia, jolla on mm. insuliiniin positiivisia vaikutuksia.

Maaliskuussa mä lupasin laajentaa ruokavaliotani enemmän ja raportoida siitä aina blogiin. Huhtikuun raportti on vielä tekemättä, mutta oon kyllä huhtikuussa ottanut uusia juttuja ruokavalioon ja postaus siitä on tekeillään. En siis ole unohtanut – toivottavasti ette tekään! 😉

 

Loppuun vielä kokoan mitä omalla kauppalistalla on tällä hetkellä ja selitän samalla teillekin miksi:

-Parmesan/vuohenjuusto

Tiesitkö, että edellämainitut sisältävät kalsiumia lähes 10 kertaa enemmän kuin tavallinen maito? Siitä huolimatta vieläkin elää voimakkaasti ajatus siitä, että maito olisi hyvä kalsiumin lähde..

-Macadamiaöljy

Pähkinöissä (ja siemenissä) on todella paljon eri vitamiineja ja mineraaleja, puhumattakaan hyvistä rasvahapoista, mutta mä en voi harmikseni syödä pähkinöitä. Oon kokeillut sekä voina/tahnana että liotettuna, mutta mun maha ei vaan niitä hyväksy. Aionkin ehdottomasti ottaa käyttöön macadamiaöljyn! Sen, kun pitäisi muotonsa vuoksi mun vatsalle sopia.

-Tuoreet yrtit

Nämä ihan samasta syystä, kun kuivatutkin yrtit. Eli mm. persilja ja tilli sisältää aika paljon erilaisia vitamiineja ja mineraaleja. Noita vihreitä ei todellakaan hehkuteta liikaa!

2
Jaa:

This Post Has 2 Comments

  1. Avatar

    Ompa mielenkiintoisen kuuloista! Erityisesti just mausteiden ja muiden vaikutukset ja sisällöt on tosi mielenkiintoisia. Taidampa ottaa mun käyttämättömänä kaapissa pölyttyvän pitsamausteen käyttöön tuossa mielessä 🙂

    1. Avatar

      Mä oon aina ollut huono maustamaan ruokaa, mutta nyt oon ryhdistäytynyt. Kuitenkin helppo tapa lisätä terveellisiä elementtejä ruokiin. 🙂 Ja kun vaan pääsee vauhtiin niin se ruokien maustaminen on kuitenkin niin helppoa, jotenkin vaan on aina mennyt ali siitä mistä aita on matalin. 😀 Mäkään, kun en mikään innokas kokkailija oo. 😀

Vastaa

Close Menu

Black Friday