Mitä lapsi syö jos äiti on fitness?

Yksi todella suuri ihmetyksen aihe on se, että mitä ruokaa lapsi syö jos “äiti on fitness”?

Onneksi ne ajatukset ja ihmettelyt on alkaneet pikkuhiljaa jäädä taka-alalle, mutta olen minäkin joutunut monia ihmettelyjä kuulla ja korjata ennakkoluuloja.

Ehkä typerin ja pahin kysymys mitä olen kuullut esitettiin kuntosalin pukuhuoneessa: “saako sun lapseskaan syödä leipää?” Kysymys esitettiin, kun mutustettiin silloin 6-vuotiaan (nyttemmin 7-vuotias) tyttäreni kanssa molemmat tyytyväisinä omia banaaneja salitreenin jälkeen. Täytyy sanoa, että meinasi kyllä banaanit mennä väärään kurkkuun enkä oikein saanut fiksua vastausta edes kakistettua ulos. Sen verran hämmennyin tuosta suoraan esitetystä kysymyksestä. Ihan ekana olisi voinut heittää vastakysymyksen: “kuka väittää, että mä en saisi syödä leipää?”

Mua ärsyttää suunnattomasti se, että jos äiti syö erityisen terveellisesti niin sen ajatellaan olevan jotenkin lapselta pois. Miksi se terveellinen syöminen olisi huonoksi lapselle? Missä vaiheessa ruvettiin ajattelemaan, että on enemmän kuin ok roudata lapselle sokerivanukkaita aamupalaksi, mutta on väärin tarjota parsakaalia lapselle? No okei, tuo oli jo aika kärjistetty ja kuten sanoin, onneksi tuollaisia ihmettelyjä ei oo enää hetkeen tullut eikä sitä erityisen terveellistä ruokavaliota ihmetellä enää niin paljon kun ennen, mutta kuitenkin.

Meillä koko porukka syö ihan samoja ruokia. Me syödään aika pelkistettyjä lämpimiä ruokia – kyllä. Mutta toisaalta tyttö saa viitenä päivänä viikossa koululounaan, joten oppii kyllä syömään myös niitä perinteisiä ruokia eikä todellakaan jää ilman makkarakastikkeita tai hernekeittoja. Ja jos meidän lämpimät ruuat kostuu pääasiassa puhtaasta lihasta, kasviksista ja erilaisista lisukkeista, voidaan siinä naapurissa sen sijaan syödä päivästä toiseen perunaa ja jauhelihakastiketta. Joskus tyttö valittaa, kun syödään taas jauhelihaa, mutta ollaan tytölle kerrottu, että voipi olla, että kaverin luona syödään jotain toista ruokaa todella usein, joka alkais meidänkin tyttöä kyllästyttää. Ainahan sitä haluaisi jotain muuta, kun mitä itse saa. 🙂

Ja täytyy välihuomautuksena sanoa, että kun perheessä on pahasti allerginen (=Markus ei pysty syödä mm. mitään gluteenia eli ei myöskään gluteenittomia tuotteita, ei riisiä, ei maitotuotteita edes laktoosittomina, ei perunaa, ei bataattia, ei läheskään kaikkia hedelmiä……) ja ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivä (=minä, jonka vuoksi en pysty syödä gluteenia enkä myöskään gluteenittomia tuotteita jos niissä on tärkkelystä, en moniakaan kasviksia ainakaan raakana yms..) niin eipä meidän kannattaisikkaan tehdä niitä ihan perinneruokia, kun niitä ainoastaan tyttö pystyy syödä täysin.

Mutta takaisin itse aiheeseen. Ja vaikka me tykätään myös herkutella ja nauttia hyvästä ruuasta, ei mun mielestä lapsenkaan kuulu päivästä toiseen saada vaan makaronilaatikkoa tai makkarakeittoa jos ne sattuu olla lempiruokia. Pääasia on, kun syö hyvin, että kasvaa ja kehittyy.

Ja jos ajatellaan fitnessäitiä, voisin sanoa, että aika moni fitnessäiti opettaa lapselle jopa parempia ruokailutapoja, kun joku toinen, joka ei ruuasta ymmärrä! Aika moni fitnessäiti opettaa ainakin sen, että oikeaa ruokaa saa ja pitää syödä paljon, että jaksaa.

Tää koko postausidea tulikin mulla mieleen tiistaina, kun tyttö telinevoimistelun päälle söi ruokaa. Ennen telinevoimistelua oli syönyt luonnonjugurttia myslin ja banaanin kanssa.

Mun piti tekaista tytölle pikaisesti oma ruoka voimistelun päälle ja keitin hänelle makaronia sekä paistoin kaveriksi jauhelihaa. Mulla on tapana punnita makaronit jos keitän tytölle niitä yksikseen, koska silloin tiedän keittää sopivan määrän ettei osa lennä roskiin tai koiralle. Vaaka toimii itsellä näppäränä ruuanlaittovälineenä, samalla kun toinen käyttäis desin mittaa. En siis punnitse tytön ruokia sen vuoksi, että rajoittaisin hänen syömistä. 😉 Joten niin mä punnitsin makaronit ja keitin niitä 50 grammaa. Sen lisäksi nappasin jauhelihasta 80 grammaa pannulle. Mä ajattelin ensin, että siinä on jo vähän liikaakin, mutta kuinkas sitten kävikään.. Tyttö on tullut äitiinsä ja niin hän nautiskeli tuon 80 grammaa (raakapaino) jauhelihaa ja 50 grammaa (raakapaino) makaronia muutaman keitetyn porkkanaviipaleen kanssa ja totesi: “mitä muuta mä voin syödä, kun jäi nälkä?” 😀 Miettikääs niitä omia, mahdollisesti räätälöityjä ruokavalioita tai ruokavalioita mitä löytyy nettivalmennuksista tai naistenlehdistä.. Käsi ylös, kuinka monen lounaalta tai päivälliseltä löytyy juurikin n. 50 grammaa pastaa tai riisiä? Ja n. 100 grammaa lihaa? Varmasti aika monen. Ja kuinka moni siellä ruudun takana on vaan 7-vuotias ja painaa vaan reipas 20 kiloa? Toivottavasti ei kukaan.. 😀

Tässä hyvä osoitus siitä, että voipi olla, että ne fitnessäidit eivät rajoita lastensa syömisiä vaan opettavat lapsensa syömään oikeaa ruokaa reippaasti ja rohkeasti.

Ja vastauksena tytön kysymykseen “mitä muuta mä voin syödä”, tarjosin hänelle vielä satsuman. Ja se riitti siinä hetkessä.

Ja arvatkaas mitä tyttö söi kolmen tunnin päästä iltapalaksi? Omasta pyynnöstään “suolaisen ja makean paahtoleivän” eli ensin paahtoleivän voilla ja kalkkunaleikkeleellä ja sen jälkeen toisen paahtoleivän nutellalla….. 😀 Koska nutellaa sattui kaapissa olemaan ja äiti ei malttanut kieltää. 🙂

Eli vastaus otsikon kysymykseen: jos äiti on fitness, lapsi voi syödä välipalaksi luonnonjugurttia myslin ja banaanin kanssa, päivälliseksi iiiison kasan makaronia ja jauhelihaa ketsupilla. Ja saattaapi olla, että iltapalaksi voi satunnaisesti mennä jopa nutellaa. 😉 Ei se oo niin justiinsa kun kokonaisuus on kunnossa! 

0
Jaa:

This Post Has 4 Comments

  1. Mua kiinnostais teidän perheen ruokailu enemmänkin. Koska itse kärsin samoista oireista sun kans ja sitte liudasta allergioita.

    Nii pystyisitkö /haluaisitko joskus kirjoittaa vaikka mitä te syötte päivän aikana? Tai, kahden. Vai kuulostaako ihan tyhmältä? Haluaisin kysellä tästä lisääki

    1. Kiitos kommentista! 🙂
      Voin ehdottomasti joskus toteuttaa sellaisen “ruokapäiväkirja”-tyylisen postauksen ja voin siinä kohtaa sisällyttää siihen muunkin perheen syömisiä, kun vaan omiani. 🙂 Ei ollut ollenkaan tyhmä ehdotus! On ollut muutenkin aikeissa ruokailuista kirjoittaa. Ja aina saa kysellä lisääkin jos on jotain mielessä. 🙂

  2. Voisiko sulle Annika laittaa fb vaik mesen kautta kysymystä? =]

    1. Moi! Voi toki laittaa! 🙂 Facessa, instassa tai esim.sähköpostilla annika@rintama.fi 🙂

Vastaa

Close Menu

Black Friday