Onko dieetillä nälkä? Kolme helppoa vinkkiä dieettiruokailuihin!

Mullahan on vapaus dieetillä syödä joka päivä juuri kuten itse tahdon. Saan valmentajalta vain makrot/kalorit minkä mukaan mennään. Mulla on jo sen verran tietotaitoa itsellä toisen ammattinikin puolesta, että en ole juurikaan tarvinnut valmentajalta ohjeita syömisiin. Tässä dieetin edetessä ja ruuan vähetessä sitä on oppinut vielä paremmin koostamaan aterioita, joilla nälkä oikeasti pysyy. Ajattelin nyt jakaa teillekin näitä vinkkejä! Vinkit sopivat ihan jokaiselle dieettaajalle. Oli kyse suuremmasta laihdutuksesta, painonhallinnasta tai kesäkunnon esiin kaivamisesta. 

1.Älä syö pieniä välipaloja!

Tää on mulle nykyään ihan selkeä juttu. On ihan turha syödä pieniä välipaloja. Jos juo heradrinkin ja nauttii sen vaikkapa mandariinin ja muutaman pähkinän kanssa, oon melko varma, että aika harvalla nälkä menee oikeasti. Ainakaan se ei pysy kauaa poissa vaan se on ainoastaan sitä nälän lykkäämistä. Tuohon heraproteiiniin, mandariiniin ja pähkinöihin, kun saa syödä aika mukavan kokoisen annoksen oikeaa ruokaa. Kokeile syödä välipalallakin esimerkiksi kanaa, iso kasa kasviksia ja loraus oliiviöljyä. Tässä jälkimmäisessä olisi nimittäin ihan samat ravintoarvot kuin marjoissa, herassa ja pähkinöissä! Ja ainakin mulla nälkä menee huomattavasti paremmin. Puhumattakaan siitä jos välipalaksi syötäisiin vain vaikkapa proteiinipatukka. Mun omien kokemusten perusteella proteiinipatukka voi (ainakin mulla) jopa vaan ruokkia sitä nälkää lisää ja saada aikaan mm. makeanhimoja.

2.Syö salaatin sijaan lämpimiä kasviksia!

Mä itse en syö ikinä kurkkua tai tomaattia. No, tottakai niitäkin joskus eksyy mun lautaselle syystä tai toisesta, mutta itse en niitä osta ja jos syön vihreää salaattia, syön lisäksi aina muitakin kasviksia.

Mun kasvikset tarkoittaa siis aina parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, vihreitä papuja, woksekoituksia… Noita on helppo ja nopea valmistaa pakastealtaan antimista ja ne täyttää oikeasti. Talvipakkasillakin tulee paljon mukavampi ja täydempi olo, kun syö oikeasti täyttäviä, lämpimiä kasviksia salaatinlehtien ja kurkun sijaan. Ja vatsan täyttämisen lisäksi ei sovi unohtaa, että noissa kaaleissa ja vastaavissa on myös huomattavasti enemmän tärkeitä ravintoaineita. Ne on huomattavasti ravintorikkaampia, kuin esimerkiksi kurkku. Kurkku ja vihreä salaatti on käytännössä pelkkää vettä.

Nyt dieetillä kolme mun päivän aterioista voi olla tämän kaltaisia, vain kana vaihtuu välillä kalaksi, kananmunaksi tai lihaksi ja kasvikset vaihtelee.

3.Syö kuitupitoisia hiilihydraatteja!

Hedelmät on hyvä lisä ruokavalioon eikä ne yksistään lihota ketään, siitä ei ole kyse ja haluan painottaa, että en näe hedelmiä pahana asiana. Mutta fakta on se, että jos energiansaanti on pientä, on parempi ottaa hiilihydraatit jostain muualta kuin hedelmistä. Suosi kuitupitoisia, täyttäviä elementtejä kuten vaikkapa kauraa, tattaria, täysjyväriisiä tai -pastaa ja muita täysjyvätuotteita. Mä ainakin itse oon ihan konkreettisesti huomannut sen, että jos syön aamulla kananmunien ja kasvisten kaveriksi mandariinin, ei mun nälkä pysy yhtään niin hyvin poissa, kuin jos syön mandariinin sijaan pari tattarinäkkileipää. Hedelmiä syönkin tällä hetkellä enää pelkästään tankkauspäivinä.

Vielä loppuun painotan, että nämä ovat hyviä vinkkejä nimenomaan erilaisiin dieetteihin ja painonhallintaan erityisesti jos tuntuu, että dieettiruokavaliossa on hankala pysyä liiallisen nälän vuoksi. Toivottavasti näistä on apua jollekin! 

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday