Onko painonnousu pakollista raskausaikana?

Pitääkö painon nousta raskausaikana? Kuinka paljon se saa nousta? Mikä on sopiva määrä?

Mä oon itse maininnut muutamaan otteeseen mun painonnoususta ja siitä, kun mun paino ei ole kolme viikkoa ennen laskettua noussut kuin kuutisen kiloa. Kuutisen kiloa on todella vähän ottaen huomioon, että rasvaprosentti oli suhteellisen alhaalla raskauden alkaessa. Moni varmasti ajattelee tässä kohtaa, että koska olen kuntosaliyrittäjä, personal trainer ja vielä entinen fitness-kisaaja, mulle on erittäin tärkeää, että paino ei nouse paljon. Että haluan pysyä hyvässä kunnossa koko raskauden ja oon suorastaan tarkkaillut sitä painonnousua syömällä maltillisesti ja treenamalla riittävästi. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. En ole laskenut kaloreita koko raskausaikana enkä ole miettinyt voinko syödä suklaata vai en. Jos joku onkin kuullut mun miettivän voinko syödä suklaata, johtuu se täysin siitä, että mun mielestä raskaus EI ole syy syödä kiloa suklaata. Mun mielestä raskaus on syy miettiä mitä se sokerin mättäminen tekee ihmiselle ja mun mielestä raskaus on syy pyrkiä PÄÄASIASSA terveellisiin valintoihin sen vuoksi, että on vastuussa myös toisesta ihmisestä. Paino sanalla pääasiassa, kyllä sinne mahtuu se 20% tai jopa vähän enemmän jolloin voi syödä herkkuja niin paljon, kun hyvältä tuntuu. Myös alkuraskauden pahoinvoinnin keskellä kehottaisin syömään sitä mikä alas menee. Itsekin söin alkuraskaudesta mm. valmisruokia, makkarakastiketta, paljon leipää ja muuta mitä muuten tulee syötyä harvoin. Kehottaisin kuitenkin myös alkuraskaudessa miettimään, että kannattaisiko silti syödä vähän myös sitä mitä ei niin tee edes mieli. Jos vaan terveellisemmät vaihtoehdot menee alas ja pysyy alhaalla, on hyvä syödä edes minimaalinen määrä niitä kasviksia ja marjoja, koska ne ovat tärkeitä sekä omalle että vauvan hyvinvoinnille.

Joka tapauksessa, palataan painonnousuun ja siihen miksi painon pitää nousta? Mistä se painonnousu johtuu ja mistä se kertyvä paino koostuu?

Tämä on lainaus Vau:n vauvan odotus-oppaasta, joita saa ilmaiseksi apteekista.

NÄIN PAINO JAKAANTUU:

-lapsi n.3,6kg

-lapsivesi n. 0,8kg

-rinnat n. 0,4kg

-neste kudoksissa n. 1,2kg

-istukka n. 0,6kg

-kohtu n.1,0kg

-verimäärä n. 1,2kg

-rasvaa n. 3,5kg

YHTEENSÄ n. 12,3kg

Lähdetään sitten miettimään vaikkapa mun painonnousua, joka on nyt 6kg. Vauva painaa tästä määrästä ihan ultrassa todetusti n. 2,5kg. Jäljelle jää 3,5kg. Siitä istukka, kohtu ja lapsivesi painaisi n. 2,4kg. Jäljelle jää 1,1kg. Verimäärä ja nestemäärä lisääntyy jokaisella äidillä ja jos ne lisääntyisi tuon verran eli yhteensä n. 2,4kg, oltaisiin jo 1,3kg miinuksen puolella. Tässä kohtaa täytyy ottaa huomioon se, että vararavintoa ja ylimääräistä rasvaa mullakaan nyt ei mitenkään ihan hirveästi ollut raskauden alkaessa. Se on vaan tosiasia, että jos ylimääräistä on jo useampi kilo tai on edes jonkin verran sitä rasvakerrosta raskauden alkaessa, on asia pikkuisen eri. Mutta siltikään en toivo, että kenenkään painoa liikaa kytättäisiin ja turhan suuresta painonnoususta huomautettaisiin. Ainakaan jos siitä ei ole mitään haittaa vauvalle ja kaikki on muuten hyvin!

Koska fitness on nykypäivänä “kaikkien” ihmisten huulilla ja tässä timmiyttä haluavassa nyky-yhteiskunnassa helposti kilpaillaan siitä kuka jaksaa treenata pisimmälle raskausaikana tai kuka jaksaa ensimmäisenä synnytyksen jälkeen lähteä maratonille, voidaan helposti ajatella, että “jes, sulle ei oo kertynyt painoa paljon yhtään, vähänkö mahtavaa!” Mulle onkin muutamat ihmiset kommentoinut, että “eihän sen painon tarvikaan nousta hirveästi! Turhaa sitä kerryttää hurjat määrät!” Ja tiedättekö mitä? Mua jopa vähän ärsyttää nuo kommentit. Koska tuossa ylhäällä sen voi nähdä; painonnousulla on syynsä, jolle me ei itse voida mitään. Ei me voida vaikuttaa siihen paljonko vaikkapa verimäärä lisääntyy raskausaikana tai paljonko istukka painaa, vaikka miten haluttaisiin. Mua ärsyttää se, kun tuntuu, että osa pitää sitä vähäistä painonnousua jonain onnistumisen mittarina. Onhan sekin toki totta, että ei painoa tarpeettomasti tarvitse kerryttää syömällä ihan mitä sattuu järkyttäviä määriä. Kuten alussa jo kirjoitin, mielestäni raskaus ei ole syy syödä huonosti vaan syy nimenomaan syödä hyvin, koska sitä on vastuussa jostakusta muustakin kun vain itsestään. Ja kyllä, voin myös tunnustaa sen, että tietyllä tapaa mun “pinnallinen minä” on ollut välillä tyytyväinen tästä vähäisestä painonnoususta. Ja olen siitäkin kyllä maininnut miten kiva on, että kroppa ei kerää itsestään 30 kiloa ylimääräistä. Onhan niitäkin ihmisiä, joille kertyy se 30kg, vaikka tekisi mitä; söisi terveellisesti ja liikkuisi hyvin. Eli aina asiaan ei voi itse edes määräänsä enempää vaikuttaa. Pinnallisesta puolesta huolimatta (joka meillä kaikilla varmasti on enemmän tai vähemmän olemassa 🙂 ) ajatus on juuri tuo, että painonnousulla on syynsä ja haluankin tähän asiaan vähän herätellä.

Mulle imetys on todella tärkeää ja toivon sen onnistuvan yhtä hyvin, kun esikoisen kanssa. Imetyksestä on paljon hyötyä. Mainittakoot nyt äkkiseltään se, että imetys on vauvan suolistolle  ja terveydelle paras lähtökohta ja se on kaiken lisäksi edullista, helppoa ja vaivatonta jos se onnistuu. Tämä ei ole mikään korvikkeen vastainen puhe. Vaan mulle itselle henkilökohtaisesti imetyksen onnistuminen on tärkeä asia ja toivon sitä omalla kohdalla.

Tuossa yllämainitussa listassa uskoisin, että rasvan määrä on laskettu nimenomaan imetystä varten. Äiti tarvitsee vararavintoa jaksaakseen imettää. Kyllä mä murehdin välillä sitä, että pystynkö varmasti imettämään, kun painoa ei kerry, vaikka yritän miten syödä. Esikoisen aikana mulle kertyi painoa n. 15kg, maitoa tuli jo puolivälistä raskautta ja imetin vuoden. Nyt maitoa on tullut vasta ihan muutama pisara ja painoa se 6kg. Jos saataisiin 10kg kasaan koko raskauden aikana niin saisi vipoille viikoille tulla aika mukavasti painoa; yli kilo per viikko. Ja tähän mennessäkään sitä ei ole tullut enimillään edes puolta kiloa eikä turvotustakaan näy, joka lisäisi painoa. Maidon eritys raskausaikana ei kerro siitä onnistuuko imetys vai ei, mutta koska ihmisen mieli on mitä on, murehdin tietysti pikkuisen tuotakin. Miksi esikoisen aikana maitoa tuli reilusti jo raskausaikana ja nyt ei?

Mä en sinänsä murehdi mun painonnousua, koska on turha hermoilla ja ns. synnyttää draamaa sinne missä sitä ei ole, koska on kuitenkin todettu vauvan voivan hyvin, vaikka hän pienehkö onkin. Ja huom. myös esikoinen oli samankokoinen, vaikka mun ruokailu- ja liikuntatottumukset oli jotain ihan muuta, kun tänä päivänä. Eli ei, en varmasti ole itse treenillä ja ruokailulla vaikuttanut tämän masussa olevan lapsen kokoon jos joku sitä ajattelee ja epäilee. 🙂 Mä halusin kirjoittaa tämän postauksen lähinnä siksi, että mun mielestä keholle pitää olla raskausaikana riittävän armollinen ja hyväksyä ja ymmärtää myös se painonnousu. Vaikka olisi ollut miten fit ja haluaisi olla tulevaisuudessa miten fit hyvänsä, on sillä painonnousulla kuitenkin syynsä. Kuten tuosta listasta huomaa (joka on tietysti vain suuntaa antava), tulisi ilman ylimääräistä rasvaa jo painoa luonnostaan lähemmäs 10kg. Ihan vain vaikkapa vauvasta, istukasta ja lisääntyvästä verimäärästä johtuen.

Jokaiselle tulee painoa juuri sellainen määrä, kun on tarpeen ja vaikka mä itse oon joidenkin mielestä nimenomaan niitä onnekkaita, joille sitä painoa ei tule liikaa niin mä en itse jaksaisi ajatella sitä kuka on onnekas ja kuka ei tai että tuossa on mitään onnekkuutta. Jos jollekin tulee 20kg painoa, vaikka söisi miten terveellisesti niin sitten se tulee. Siitä on turha liikaa murehtia. Luonto hoitaa tehtävänsä ja meidän tehtävä on vain itse toimia parhaamme mukaan tässä mullistavan hienossa ja ihmeellisessä tilanteessa. 

3
Jaa:

This Post Has 2 Comments

  1. Avatar

    Hienosti kirjoitettu tärkeästä asiasta🙂itellä sama ajatus että painon nousu on lunnollista ja juurikin myös osa onnistunutta imetystä.toivottavasti sinulla onnistuu nytkin imetys vaikka painoa tullutkin niukasti,ei oo myöhästä vieläkään “tankata” hyviä rasvoja imetystä varten👍onnea loppu odotukseen,tsemppiä synnytykseen ja kaikkeen sen jälkeiseen arkeen❤

    1. Avatar

      Olenkin ottanut nyt asiaksi keskittyä syömään aavistuksen enemmän eli hyvin on tosiaan aikaa vielä tankata imetystä varten. 🙂 Kiitoksia sinulle mukavasta kommentista sekä tsempeistä. <3

Vastaa

Close Menu

Black Friday