Paino ja ruokailut dieetin jälkeen

Mä oon ollut nyt jo kolme viikkoa pois dieettimoodista. Kaksi viikkoa sitten varmistui päätös siitä, että en dieettiä enää jatka ja sitä ennen oli ollut jo viikon tarkoituksellinen dieettitauko. Joten yhteensä kolme viikkoa on nyt menty rennommalla otteella. Miten mä oon nyt toiminut dieetin jälkeen? Miten painolle on käynyt?

Mä ehdin dieetata “vain” 10 viikkoa ennen kuin dieetti päättyi. Dieetin aikana ei tiputettu painoa enempää kuin 3 kiloa. Dieetin lähtöpaino 62,4kg -> dieetin alin paino 59,5kg.

Vaikka paino ei niin hirveästi tippunut, kunto kuitenkin kiristyi ja suurin juttu on se, että tekeminen oli silti selvästi jo tiukempaa. Hiilareita oli lepopäivinä jo mun mielestä tosi vähän ja treenejä oli jo ihan mukavasti. Ennen kaikkea, mun pinna oli kiristynyt, persoona ehtinyt muuttua ja menkat jäi tulematta eli selvästi tehtiin jo siihen malliin, että mun kroppa oli epämukavuusalueella ja stressitilassa.

Jos tuo 3kg olisi tiputeltu vähän löysemmästä kunnosta, en olisi ehkä odottanut sen tulevan ollenkaan takaisin. Olin kuitenkin ollut suhteellisen tarkka ruokailuissa ja treeneissä jo ennen dieettiä ja saanut hilattua mun “luonnollisen painon” 64-65kilosta 62-63kiloon. Tuossa 62-63kilossa siis pysyin ennen dieettiä, vaikka tein vain neljä salitreeniä ja söin joka viikko herkkuja.

Nyt, kolme viikkoa rennomman syömisen ja tekemisen jälkeen, en oo käynyt puntarilla kuin pari kertaa. Mutta ne pari kertaa on kertonut, että mun paino on palannut sinne lähes lähtökuoppiin. Tämän hetken paino on 61,5-62kg. Ja se on enemmän kuin ok! 

Tuo paino ei mulle ole niin justiinsa eikä vatsalihasten näkyminen merkkaa mitään. Kuitenkin olisi mukava pysyä tässä “hyvän olon painossa”. Painossa, jossa housut ei kiristä (HAH, miten ne vois kiristää, kun käytän aina joustavia housuja 😀 ), mutta jaksaminen on hyvää. Ennen kaikkea; painossa, missä kuukautiset tulee ja kroppa toimii!

Tähän väliin huomautuksena; mun kuukautiset on nyt palautuneet, mutta se vaati parin viikon rennomman otteen. Eli edelleen olen tyytyväinen, kun lopetin dieetin kesken. Nimittäin luultavasti menkat eivät olisi palanneet ilman dieetin lopetusta, koska nytkään toivottua tulosta ei tapahtunut vielä yhden taukoviikon aikana.

Miten mä oon sitten toiminut nyt dieetin jälkeen? Oonko palannut takaisin samoihin ruokamääriin, kun ennen dieettiä? Oonko herkutellut valtavasti? 

Oon merkinnyt syömiseni fatsecretiin enemmän tai vähemmän. Toisina päivinä oon aloittanut merkitsemään, mutta unohtanut koko jutun loppupäivästä. Useimpina päivinä oon merkannut koko päivän syömiset ylös tarkasti. Se tapa sopii mulle. Näin varmistan ennen kaikkea, että tulee syötyä riittävästi. Nyt en ole nähnyt tippaakaan nälkää, mutta silti ruokamäärät ovat jääneet vielä dieettiruokamäärien ja “off”ruokamäärien välimaastoon. Ja se on tällä hetkellä ihan sopiva niin. Kuitenkin pikkuhiljaa on tarkoitus varovasti nostella noita määriä niin, että kevään mittaan oltaisiin takaisin niissä “off”määrissä.  Koska nyt syön selkeästi vielä auttamatta liian vähän ja hiilareita saisi tulla reippaammin. Kuitenkaan turhia paineita en aio ottaa. Toisina päivinä voi ylittyä, toisina alittua. Ei se ole niin justiinsa, kun tarkoitus on syödä perusterveellisesti ja jaksaa treenata. Samalla yritänkin oppia myös syömistä vielä paremmin ilman fatsecretiä. Mun mielestä on tärkeä oppia syömään ilman turhia laskelmia varsinkin jos ei tarkkoja tavoitteita ole esimerkiksi kisalavojen suhteen. Ja varsinkin, kun tietämystä ravintopuolesta on takataskussa jo aika mukavasti.

Herkkuja oon syönyt enemmän ja vähemmän. Kyllä mun kurkusta on humahtanut alas irtokarkkeja jo kahteen otteeseen. Mutta nyt, kun asiaa mietin, kamalasti ei oo kyllä tullut syötyä muuta ylimääräistä. Nuo irtokarkit on ne mun heikkous, mutta muuten tykkään kyllä syödä ihan perusjuttuja. Ai niin, omilla synttärikahveilla pari viikkoa sitten söin kyllä kakkuöverit. 🙂

Aluksi huomasin mm. kakkuövereiden jälkeen valtavan turvotuksen ja nesteet kehossa. Silloin en vielä hypännytkään puntarille vaan odottelin kropan vähän tasaantuvan jälleen. Pikkuhiljaa ne nesteet siitä tasaantuikin ja nyt niitä nesteitä ei enää samalla tavalla pamahda kroppaan, vaikka herkuttelisikin vähän enemmän.

Itseasiassa viimeksi viime keskiviikkona eli keskellä arkea, me haettiin irtokarkkeja. Ja vaikka syötiin niitä aikas mukava määrä, huomasin kropan ottavan ne tosi hyvin vastaan. Paino ei noussut ja nesteitä ei tullut. Kyllä sen on oppinut omasta kropasta huomaamaan, koska se on valmis ottamaan ne hiilarit vastaan ja koska läikkyy yli.

Se on mukava tunne, kun sen kehon toimintaa ja viestejä oppii oikeasti kuuntelemaan ja suorastaan tuntee ja tietää, koska hiilarivarastot on ylittyneet ja koska ei. Se vaatii opettelua ja kehon kuuntelua, mutta siihen on mahdollista oppia.

Tuossa kohtaa, kun tuon oppii, se yleensä myös tarkoittaa sitä, että kroppa oikeasti hyödyntää hiilarit tehokkaasti ja kroppa toimii myös isommilla hiilarimäärillä.

Mun dieetti oli loppuviimein sen verran lyhyt, että tää normaalielämään palauttelu ei oo vaatinut mitään valtavia toimenpiteitä. Kuitenkin on hyvä edetä kalorien ja varsinkin niiden hiilareiden kanssa pikkuhiljaa. Koska ei kroppakaan tykkää siitä, että siltä ensin nipistetään kauheasti ruokaa ja sitten taas järkytetään heittämällä kerralla takaisin ne offmäärät.  Kroppa ottaa huomattavasti paremmin ne hiilarit vastaan ja käyttää ne lihasten hyödyksi, kun sitä taas pikkuhiljaa opetetaan suurempiin määriin. Näin vältetään niiden ylimääräisten hiilareiden kerääntyminen samantien rasvaksi kylkiin. Dieetillähän aineenvaihdunta hidastuu, joten kroppa ei pysty ottaa heti vastaan kaikkia kaloreita. Joten tässä maltillisessa ruokien lisäämisessä on kyse nimenomaan sen aineenvaihdunnan herättelystä ja totuttamisesta taas isompiin ruokamääriin.

Meinasin kirjoittaa tähän postaukseen myös dieetin jälkeisistä treeneistä, mutta jätetään se omaksi postaukseksi, kun asiaa tuli nytkin jo sen verran paljon!

Jos edelliset postaukset ravintoon ja dieetin jälkeiseen elämään liittyen on jääneet välistä, käy lukemassa myös seuraavat: 

LEMPISMOOTHIENI + SOPIMUS RUOKAVALION MONIPUOLISTAMISESTA

TAVOITTEET DIEETIN JÄLKEEN

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday