Raskauden ensimmäinen kolmannes – ruoka ja treeni

Tein pari päivää sitten somessa paljastuksen meidän perheen ihanasta tapahtumasta. Perheenlisäystä on siis odotettavissa tammi-helmikuun vaihteessa. <3 Tällä hetkellä eletään viikkoa 15+3 eli puolivälikin alkaa pikkuhiljaa häämöttää horisontissa. Oon kerännyt koko alkuraskauden ajan muistiinpanoja oireista ja eniten treenistä ja ruokailuista nimenomaan blogiakin ajatellen ja nyt on aika raportoida ne tänne! 

Testasin plussan samana päivänä, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa eli viikolla 4+0. Itseasiassa olin malttamattomana testannut jo edellisenä päivänä päiväpissasta todella, todella haalean plussan. 🙂 Seuraavana päivänä plussa olikin huomattavasti selkeämpi, kun tein sen heti aamulla.

Eka viikko plussan jälkeen meni aikalailla tavalliseen tapaan. Salitreenit oli kovia ja samanlaisia, kun siihenkin asti. Toki heti plussauspäivänä sitä rupes salilla vähän jännittämään; uskallanko tehdä enää tätä liikettä? Mitä jos tää vaikuttaa vauvaan jotenkin? Vaikka todellisuudessahan olisin voinut vaikka viikon olla tietämätön raskaudesta ja elää tavalliseen tapaan eli treenata yhtä kovia treenejä kuin ennenkin. 🙂 Kun treeni kerta kuitenkin tuntui hyvältä, treenasin siis ekan viikon ihan kuin siihenkin asti. Myös ruoka maistui ihan entiseen tapaan.

5+0-8+0

Seuraavilla viikoilla eli 5+0- eteenpäin alkoi kuitenkin tapahtua muutoksia. Ihan ekana alkoi kasvikset maistua pahalta, kukkakaali ja parsakaali oksetti ja ne oli vaan pakko jättää lautaselle. Piti valikoida kasviksia edes ihan minimimäärä sellaista mikä maistuu. Pari palaa kurkkua tai porkkanaa. Moneksi viikoksi jätin parsa- ja kukkakaalin pois. Lisäksi huono olo vaivasi heti jos ei syönyt tarpeeksi usein. Näin ollen jouduinkin syödä n.1,5h välein jotain. Ongelma oli vaan se, että mitään tavallista ei meinannut tehdä mieli. Söin tosi paljon esimerkiksi erilaisia leipiä, kun teki mieli jotain suolaista ja mahdollisimman normaalia. Ei mitään ärsyttävän pelkistettyä, proteiinipitoista ja yliterveellistä 😀 Vaan kaikkea mahdollisimman tavallisia ruokia ja eniten nimenomaan hiilihydraattia. Piltit maistui myös ja söin niitä salaa töissä työpöytäni takana ruoka-aikojen välissä. Ylipäätään söin kyllä ihan sitä mitä teki mieli ja mikä laski, en siis juurikaan katsonut mitä suusta alas menee, kun kuitenkin peruskaava pysyy mulla edes jotenkin ruodussa ja söin tavallista ruokaa. Mitään herkkuja ei onneksi tehnyt edes mieli, vaikka toki niitäkin jonkin verran söin. Tämä mielitekojen seuraaminen ja sen syöminen mikä maistui, ei toki vatsaongelmaiselle oo mikään ihan mukava juttu. Eli sain kyllä kärsiä vatsani kautta sitten siitä leivän ja muun puputtamisesta. Mutta minkäs teet, kun oli pakko syödä sitä mikä alas laskee eikä väkisin nieleskellä parsakaalia ja tattarinäkkileipiä.

Huono olo näkyi myös treeneissä. En pystynyt treenata kovaa enkä varsinkaan mitään isoja liikkeitä kuten kyykkyä tai mavea missä joutuu liikaa pinnistellä. Huono olo oli heti taattu. Tein sitten sitä mitä pystyin eli eristävämpiä liikkeitä. Välillä aloitin jonkun treenin ja turhauduin jo alkumetreillä, kun mikään ei tuntunut hyvältä huonon olon takia. Ärsytti, kun huono olo oli kuitenkin suhteellisen pientä, en joutunut oksentaa kertaakaan eikä mua edes väsyttänyt yhtään koko alkuraskaudessa. Enkä silti pystynyt treenata kunnolla. Treenien tehot tippui useammaksi viikoksi varmaan 25%:in siitä mitä ne oli siihen asti ollut.

Tätä samaa jatkui oikeastaan tosiaan viikolle 8+0 asti. Eli noin nelisen viikkoa söin mitä suusta vaan alas meni, mm.atrian valmisateria lihapullat ja muusi, oli kerran ihan pakko saada. 😀 Samoin blogissa näkynyt ruskea kastike oli ihan täysin raskauden mielitekoja ja sitä tein kotona pariinkin otteeseen. Eli perinteinen suomalainen kotiruoka houkutteli. Onneksi kuitenkin vaan sellainen. Vaikka siitä voidaan olla montaa eri mieltä miten terveellisiä ne perinteiset kotiruuat loppuviimein on, on se kuitenkin vaan kotiruokaa eikä roskaruokaa.
Tuon nelisen viikkoa myös treenailin kyllä vähintään pari kertaa viikossa, mutta treenitehot oli tosi matalat. Pääasia silti, kun sai liikuntaa silloinkin.

7+2 vs 11+2 / Päivisin vatsaa turvottaa ihan kunnolla, mutta aamuisin ei näkynyt pitkään aikaan juuri mitään, vaikka kuinka koitti verrata!

 

8+0-12+0

Seuraavat viitisen viikkoa menikin sitten taas normaalimmin. Ruoka alkoi pikkuhiljaa maistua tavallisempaan tapaan. 10.viikolle oon merkinnyt vau:n vauvan odotus-oppaaseen, että parsa- ja kukkakaali maistuu taas! 🙂
Ruokailujen osalta en muista siis näiltä viikoilta mitään erityisempää. Tietynlaisen rentouden olin ottanut ruokailuihin eli ne eivät ole olleet raskauden aikana enää ehkä ihan niin kurinalaisia ja samanlaisia, kun ennen raskautta, mutta todella lähellä sitä. Myöskään kaloreita en ole laskenut luonnollisesti ollenkaan.

Liikunta alkoi näillä viikoilla taas normalisoitua. Sanotaanko, että ei se normaaliin oo täysin palannut eikä sen tarvitsekaan palata raskausaikana siihen mitä se oli ennen raskautta. Tehoja on ihan hyvä pikkuisen madaltaa raskausaikana. Lisäksi esim. lantionnoston isolla tangolla jätin pois, kun tuntui kauhealta ajatukselta, että tanko litistää juuri alavatsaa.
Mutta hyvin lähellä treenit on sitä mitä ennenkin. Treenejä on kertynyt koko tähänastisen raskauden ajan joka viikolle vähintään se kaksi, yleensä kolme tai neljä. Satunnaisia lepoja lukuunottamatta. Eli tosi hyvin oon pystynyt siis liikkua!
Tosin treenipainot on kyllä laskenut ”kuin lehmänhäntä”. 100kg mave on kuin muisto vain. Mutta ehtiihän sitä taas nostella! Vaikka en mä sillä sano, kyllä se vähän harmittaa ja saakin harmittaa. Raskaus on aina iso muutos keholle, oli se miten toivottu, odotettu ja suunniteltu hyvänsä. Ei siinä aina pää pysy mukana ja harmistuneet fiilikset oman normaalin kropan kadottamisesta on varmasti normaaleja ja inhimillisiä.

10+4 / Tuntui, että vatsa alkoi päivisin jo pömpöttää, mutta eipä se näin 5 viikkoa myöhemmin omaan silmään siltä näytä 😀

 

Paino

Ja kun se paino kiinnostaa monia, voin sanoa, että alun viikkojen hiilaritankkausten takia normipaino nousi ja vakiintui aikalailla 63kg->65kg. Mutta sen jälkeen painoa ei ole valtavasti tullut. Ekassa neuvolassa viikolla 8+4 paino näytti 65,6kg ja kuuden viikon päästä viikolla 14+4 paino näytti 66,2kg. Nyt paino on ollut sen jälkeen taas kotona jopa alle 66kg. Eli kauheasti raskaus ei sinänsä vielä oo painossa näkynyt, koska en sinänsä laske tuota alun 63-65kg nousua vaan lähden laskemaan siitä 65kilosta ylöspäin. Oon pari vuotta sitten painanut muutenkin n.65kg ihan normaalipainossa.
Turvotus on aika valtavaa. Saattaa olla, että aamulla on vatsa vielä suht litteä, mutta päivällä sitä ei peittele enää millään ja moni on livenä tai somekuvista jo arvannut ennen virallista paljastusta. 🙂

Tuun blogissa jatkossakin päivittämään lähinnä raskausajan treeneistä ja ruokailuista! Kivaa ”päiväkirjaa” itselle ja mahdollisesti muille raskautta suunnitteleville tai raskaana oleville mukavaa luettavaa. 🙂

4
Jaa:

This Post Has 2 Comments

  1. Avatar

    Hei. Kiva postaus! Oon itse raskaana viikolla 9+0 ja oon treenannut kovaa ja tavoitteellisesti ennen tätä raskautta. Tuo sun syöminen kuulosti niin tutulta! On tehny hirveenä mieli kaikkea perinteistä kotiruokaa, leipää ja suolaista. Ihan päinvastoin mitä söin ennen tätä raskautta. Mulla on ollut noin 3 viikkoa aivan lamaannuttava väsymys ja pahoinvointi, mikä on estänyt treenaamisen. Koko raskauden aikana oon käynyt ehkä alle 10 kertaa salilla 🙁 Jään seuraamaan sun blogia koska odotan jo innolla että tämä eka kolmannes olisi ohi ja pystyis taas treenaan ja syömään terveellisesti. Lisäksi kiinostaa just treenaus raskausaikana.

    1. Avatar

      Kiitos! 🙂 Taitaa olla aika yleistä, että varsinkin ekalla kolmanneksella lentää romukoppaan lähes kaikki totutut ruokatavat yms. Toivottavasti sun pahoinvointi pian helpottaa ja pääset treeneihin kiinni! Ainakin tosi moni sanoo, että jopa loppuraskaudessa tekee tosi hyviä treenejä isosta mahasta huolimatta eli ehkä sä ehdit tosiaan vielä 🙂 Musta ainakin tuntuu, että nyt alkaa päästä käsiksi taas normaalimpaan treenaamiseen pikkuhiljaa! Tuntuu koko ajan jopa paremmalta mitä pidemmälle viikot menee.
      Kiva kuulla, että jäät lukijaksi!! 🙂 Kirjoittelen kyllä varmasti paljon raskauteen liittyvistä jutuista vastedes 🙂 Treenivinkkejäkin tulen jakamaan kunhan raskaus etenee, tällä hetkellä ei kauheasti ole raskauteen liittyviä treenivinkkejä, kun liikkeet yms on pysynyt tosi samanlaisina. 🙂

Vastaa

Close Menu

Black Friday