RASKAUSVIIKOT 12-20 – RUOKA, TREENI JA MUUTA

Tuossa kuukausi takaperin kirjoittelin postauksen raskauden ensimmäisestä kolmanneksesta ja pääosin nimenomaan treenistä ja ruokailusta ensimmäisen kolmanneksen ajan.
Koska toisen kolmanneksen täyttymiseen on vielä hetken matkaa, en malta odotella niin pitkälle vaan nyt olisi aika läpikäydä viikkoja 12-20! Mennään siis suurinpiirtein kahdeksan viikon sykleillä. Näin ei postauksestakaan tuu ihan kilometripostausta, vaikka pitkä tästä silti tulee!

Nyt ollaankin elelty jo pari päivää puolen välin paremmalla puolella. Voidaan siis sanoa jo, että raskautta on vähemmän edessä kuin takana päin! Nojoo, faktahan on se, että tässä voidaan mennä vaikka kaksi viikkoa yliajalle, mutta kuitenkin. 🙂
Kun siitä ensimmäisen kolmanneksen täyttymisestä ja viikoista 12+ on jo kuitenkin ihan hyväisesti aikaa ja olot ovat muuttuneet jonkin verran sen jälkeen, on vähän hankala muistella sinne asti. Mutta yritetään! Tosin oon pieniä muistiinpanoja kirjoitellut joka viikko vauvan odotus-opukseen ja tietysti treenipäiväkirjan merkinnät sekä puhelimen albumi auttaa palauttelemaan mieliin asioita. 🙂

12+0-15+0

Olin itseasiassa tasan tarkalleen tämän ajan kesälomalla päivätöistä. Olin saanut hyvin pidettyä raskauden töissä salassa koko 12 viikkoa, joten tässä kohtaa oli enemmän kun sopiva väli jäädä hetkeksi lomalle kasvattelemaan vatsaa, käymään NT-ultrassa ja sen jälkeen palata töihin ylpeänä vatsaa kantaen.

12+ 0 – Saliselfiestä ei vielä juuri vatsan kasvua huomaa. 🙂

Sanotaanko, että juuri nämä viikot oli treenin suhteen hyvät. Alun pahoinvointi ei enää häirinnyt treenejä, vatsa ei haitannut tekemistä ja aikaa treenaamiselle oli mukavasti ihan jo lomankin takia.
Treenailin lähes entiseen tapaan eikä edes treenitehoista joutunut ihan hirveästi tinkiä. Tosin se ärsytti, että sarjapainoissa oli menty aika alas kahdeksan viikon aikana, jolloin pahoinvointi oli häirinnyt treenaamista. Yritin kuitenkin vaan ajatella, että raskausaikana liike on tärkeintä, ei niinkään itse suoritus tai nousujohteisuus. Tässä vaiheessa en muutenkaan joutunut vielä välttää tiettyjä liikkeitä vaan esimerkiksi penkkasin tai tein hyppyjä ja loikkia ihan entiseen tapaan.

Ruokailujen suhteenkaan ei tällä välillä ole erityistä mainittavaa. Pahoinvointia ei ollut ja ruoka maistui mukavasti. Mitään pohjatonta nälkää ei kuitenkaan ollut eli söin ihan tavalliseen tapaan ilman tarkkoja laskelmia.
Vatsa alkoi näillä viikoilla jo kasvaa ja olla välillä omaan silmään jo isokin, mutta suurimmaksi osaksi vatsa oli vain turvotusta eikä siitä ollut aamuisin näkyvillä vieläkään juuri mitään.

14+5 – tää on se maaginen kuva ennen virallista paljastusta mistä moni arvasi tilanteen. 😀

 

15+0-20+0

Noh, tämä väli olikin sitten treenien todella hiljainen ihan vain siitä syystä, että oman kuntosalin suhteen oli pahimmat kiireet. Ei yksinkertaisesti voinut priorisoida treenejä kovin korkealle, kun oli tärkeintä saada sali valmiiksi avajaisiin.

15+2 – aamuvatsa ei ollut vieläkään merkittävä.

Silloin kuitenkin kun treenasin, ei 15-18.viikoilla vielä näkynyt kauheaa muutosta treeneissä ja pystyin tehdä melkeinpä mitä vaan. Kuitenkin mitä lähemmäs puolta väliä mentiin, sitä enemmän aloin huomata, että rajoituksia alkaa jo olla. Paljon siis jouduin jo hidastaa mitä lähemmäs puoliväliä tultiin. Koska vointi yleisesti ottaen on ollut niin hyvä ettei aina huomaakaan olevansa raskaana, on välillä tullut fiilis, että oonko mä vaan laiska kun hidastelen ja en jaksa yhtä kovia treenejä kuin ennen? Kunnes tajuaa, että mähän kannan elämää sisälläni. <3 Silloin on pääasia että tulee liikuttua jollain tapaa, mutta ihan turha revitellä ja yrittää liikaa. Vuoden päästä ehditään taas treenata niitä astetta kovempia treenejä!Ja kun fakta on kuitenkin se, että edelleen esimerkiksi mavetan 50kilolla pitkää sarjaa. Siitäkin huolimatta, että varsinkin Markuksen sukua hirvittää…. 🙂

19+2

Tätä asiaa selvittelin ja googlettelinkin antaumuksella. Onko esimerkiksi maastaveto ok? Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että kyllä on. Mutta tasan niin kauan kun sitä pystyy mahan kanssa tehdä ja siinä syy miksi sitä moni ei tee! Eli kyllä sitä vaan alkaa huomata, että sumomave tuntuu vatsan kanssa normaalia mavea paremmalta, kun vatsa alkaa tulla pikkuhiljaa eteen jos jalat on kyykyissä ja maveissa liian kapeassa asennossa. Tästä raskaudesta ja kuntosalitreenin yhteensopivuudesta ja yleisistä, osin vääristäkin olettamuksista voisinkin kirjoittaa ihan erillisen postauksen!
Jos mavessa tulee vatsa eteen, myös esimerkiksi hypyt ovat jo puolen välin tienoilla ehdoton ei. Se tärähtely vaan ei tunnu enää hyvältä.

Ja sitten niistä ruokailuista. No, eipä niistä juuri kerrottavaa ole. Oon syönyt ihan tavalliseen tapaan enkä tässäkään kohtaa mitenkään kauhean paljon, koska mitään erityisen suurta nälkää ei ole. Enemmänkin välillä on päiviä, kun aamusta alkaen vatsa on ihan kurkkuun asti täynnä eikä pysty syödä mitään raskasta kuten vaikka punaista lihaa ja pastaa. Turvotus on siis välillä valtavaa ja kun kohtukin on jo navan tienoilla, tuntuu välillä kuin vatsaan ei mahtuisi ruokaa samaan tapaan.

19+3 – tämän ja edellisen aamuvatsakuvan välillä alkaakin huomata jo eroa!

 

Ja vielä loppuun painosta… Viikoilla 18+3 olinkin neuvolassa ja sain kuulla, että paino on noussut liiankin vähän. Nyt mennään 66-67kg tienoilla. Itse en huolehtisi, koska paino oli kymmenessä viikossa noussut kuitenkin 1,3kg. Maltillinen nousukin on kuitenkin parempi kun esim.painon lasku! Eiköhän se ehdi nousta vielä loppuajasta ihan riittävästi. 🙂

Siinä taitaisi olla isommat. NT-ultrassa oli tosiaan kaikki hyvin, oireet on edelleen maltillisia ja nämä 12-20 viikot olikin vielä sen tuntuisia kun ei raskaana olisikaan. Jos joku vaivasi aika ajoin, ne oli rytmihäiriöt, joita selviteltiin ihan sydämen ultrassa asti. Mitään vakavaa ei kuitenkaan ollut, vaikka selitys rytmihäiriöille löytyikin. Sille asialle ei vaan raskausaikana ruveta tekemään mitään. Nyt on kuitenkin ollut rytmihäiriöidenkin suhteen taas rauhallisempaa. Lisäksi lähempänä puolta väliä alkoi tulla kivuttomia vatsan kovettumisia eli harjoitussupistuksia, mutta koska kohdun kaulalla ei ollut muutoksia viikoilla 18+3 eikä myöskään uusintakäynnillä 19+6, ei hätää ole. Kunhan muistaa hidastaa jos supistuksia tulee enemmänkin.

Siinä kaikki tältä kertaa, kuvat oli nyt hyvin “omanapaisia”, mutta ainakin omasta mielestä on sitä kropan muutosta ja vatsan etenemistä ihana seurata. 🙂 Seuraavaa laajempaa raskauspäivitystä sitten taas jossain lähempänä 30.viikkoja! Hurja ajatus. 

Jos jollain on jäänyt lukematta raskausviikot viikolle 12 asti, käy lukaisemassa edellinen postaus TÄÄLTÄ!

5
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday