Toinen dieettiviikko – joulu

Joulu alkaa olla pikkuhiljaa vietetty. Itselle se on tosiaan tarkoittanut lähinnä sitä lepoa ja rentoutumista sekä kotona että läheisten luona. Kokonaan lepoa ei ole treenistä ollut, mutta saahan sitä silti erilailla levätä, kun ei joudu herätä töihin ja puskea työpäivän läpi. Nyt en aio paneutua meidän jouluun sen kummemmin, vaan tehdä katsauksen mun toiseen dieettiviikkoon, johon tuo joulu toki ajoittuu. 

Kolmas viikko dieettiä starttasi tosiaan eilen eli kaksi viikkoa ollaan nyt dieettailtu. Näihin ekoihin viikkoihin ei nyt toki vielä mitään ihmeitä kuulu, mutta jotain yllättäviä juttuja olen silti havainnut. Ensimmäisenä tulee mieleen nälkä. Hiilareita tiputeltiin ekalle dieettiviikolle vähän ja tokalle viikolle taas vähän lisää. Tiputukset eivät toki mitään ihan valtavia ole, mutta kyllä ne on silti huomannut. Tätä ennen sitä onkin ehkä jaksanut parhaiten sillä, että viikonloppuna on voinut vähän rentoilla eli tankkailla pienesti, jonka vuoksi nälkää ei ole tullut. Jos mä vertaan tätä dieettiä mun edelliseen dieettiin, yllätyin aika lailla tästä nälän tulosta näin aikaisin. Viimeksi en potenut nälkää juuri ollenkaan.  Uskoisin kuitenkin suurin syy olevan siinä, että hiilarien rytmitys on nyt ihan erilainen. Viime vuoden dieetillä söin treeni- ja lepopäivinä lähes identtiset määrät ruokaa, myös niitä hiilareita. Joka on näin jälkeenpäin ajateltuna aika typerääkin. Nimittäin kyllähän niistä hiilareista hyötyy huomattavasti enemmän treenipäivinä, kun lepopäivinä. Enkä silti tarkoita, että lepopäivinäkään hiilareiden pitäisi olla ihan minimissä. Vaan lähinnä sitä, että kyllähän niitä treenipäivinä tarvitaan kuitenkin lepopäivää enemmän. Mun kunto on ollut offillakin huomattavasti siistimpi tuon hiilarien rytmitysten vuoksi.

Joka tapauksessa, se nälkä johtuu varmaan pitkälti juuri siitä, kun ruokaa ei saa tasaisesti. Viime vuonna vatsalaukku pysyi dieetillä mukana ja tottui siihen ruokamäärään, mutta nyt tilanne onkin eri, kun toisena päivänä ruokaa tulee vähän enemmän kun toisena. Ja mulla ainakin se nälkä onkin nimenomaan pahimmillaan lepopäivänä, varsinkin jos ei oo kauheasti mitään aktiviteettia vaan ehtii melkein tunteja ja minuutteja laskeskella seuraavaan ateriaan. 😀 Nälän kanssa on kuitenkin pärjännyt hyvin eikä se luonnollisesti energiatasoihin oo vielä vaikuttanut, kun dieettiä on takana vielä niin vähän.

Treenit pysyivät samanlaisia, tosin treenin jälkeistä aerobista lisättiin. Toki puhutaan ihan parin minuutin lisäyksestä, joka nyt ei paljon tunnu. Edelleen siis aerobiset edistävät lähinnä palautumista eikä niitä vedetä kovalla sykkeellä läpi.

Treeneissä on mukana yksi isoista perusliikkeistä koostuva koko kropan treeni, joka tuntui ekalla viikolla aika tappavalta. Kuitenkin sen huomaa miten hyvin kroppa tottuu juttuihin, sillä tokalla viikolla treeni ei tuntunut läheskään niin pahalta. Myös sarjapainot tai vähintään toistot ovat lisääntyneet joka treenissä eli nousujohteisesti mennään dieetistä huolimatta.

Ainut pieni hämminki, joka treenien suhteen sattui, tapahtui aatonaattona. Uusissa treeniliikkeissä on vielä vähän opeteltavaa, keulin vähän painojen kanssa ja mun olkapää muljahti vähän erilaista flies-liikettä tehdessä. Pelästyin aikalailla, mutta onneksi selvittiin säikähdyksellä ja pystyin jatkaa treeniä, vähän vain pienemmillä painoilla. Seuraavan päivän olkapää vähän kipuili, mutta nyttemmin se on jo kunnossa.

Paino ei vielä ole kauheasti tippunut, koska mulla ei ollut edes mitään valtavia nesteitä kehossa ennen dieetin alkua. Ehkä niitä kiloja olis sitten ropissut kilo jos toinenkin jos olisin vipat viikot sikaillut ja syönyt monen kuukauden edestä suklaata ja pitsaa, mutta se ei käynyt itsellä mielessäkään. En mä syö hampurilaisia ja pitsoja muutenkaan, kun pari kertaa vuodessa, niin olisi tuntunut turhalta niitä ruveta nytkään pankkoon syömään. Rasvaa on kropasta varmasti jo karistettu, sillä kunto alkaa selkeästi kiristyä, mutta samaan aikaan uudet, kovat treenit saavat painetta lihaksiin ja täten paino pysyy lähes muuttumattomana.

Tämän tokan dieettiviikon suurin juttu olikin ehkä joulun aika ja nimenomaan tuo jouluaatto joka sunnuntaille osui. Alkuun mä vähän jännitin sitä joulua ja oli lähellä etten kysynyt valmentajalta saanko rentoilla joulun, mutta pikkuhiljaa asenne muuttui. Viimeistään siinä kohtaa, kun tajusin aatonaattona äitini luo kokoontuessamme miten paljon saan silti jouluruokia maistella dieetistä huolimatta, ei tarvinnut enää siitäkään asiasta murehtia.

Mulla on tosiaan vaan kalorit ja makrot ilmoitettu, joiden mukaan saan itse koostaa ateriat, joten niin pystyin hyvällä omallatunnolla syödä äitini luona kunnon jouluaterian aatonaattona. Olin vieläpä käynyt vetämässä treenin alle, että sai hiilariakin syödä enemmän. Myös jouluaattona pystyin lepopäivästä eli matalemmista hiilareista huolimatta maistella meidän omalla jouluaterialla kaikkea kohtuudella. Ja myös riisipuuro keitettiin. Tottakai mulla jäi normaalit maitosuklaat, piparit ja glögit syömättä, mutta huomasin myös pystyväni kuitenkin nauttimaan joulusta ilman valtavaa suklaavuorta ja ähkyä. Ja saattaa olla, että nautin juuri siitä syystä astetta enemmänkin, kun ei tarvinnut miettiä turvonnutta olemusta ja ahdistavaa tunnetta vatsassa.

Viimeistään aatonaattona kummitytöltä  saadut yllä olevat uudet raakasuklaalevyt pelasti tuon suklaapuolenkin ja oon niitä maistellut päivittäin maltilla. Todella herkullisia!!

Toka dieettiviikko meni siis joulusta huolimatta hyvin, vaikka nälkä olikin joulun lisäksi viikon sana ja treenipuolella koettiin pieniä säikähdyksiä. Tästä on hyvä jatkaa, nyt onkin alle neljä kuukautta kisoihin. 

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday