Uudet ruokakokeilut – stressi alas ruokavaliolla?

Mä aloitin jo yli kaksi kuukautta sitten ruokavalion monipuolistamisen ja lupasin raportoida blogissa asiaa kuukausittain. Tämä projekti alkoi tosi hyvin ja on jatkunutkin, mutta raportointi on vähän jäänyt. Pääasia on kuitenkin, että olen laajentanut ruokavaliotani, raportti on sivuseikka! Tässä postauksessa esittelen pari uutta tuttavuutta. 

Jatketaan tutulla linjalla eli tää mun perussmoothie on pysynyt samana, mutta oon vähän lisäillyt sinne juttuja tai vaihdellut (rasvan) lähteitä. Jo huhtikuun alussa otin kokeiluun kookosmaidon ensimmäistä kertaa elämässäni! Pitkälle oon päässyt ilman sitä ottaen huomioon, että aika moni sitä käyttää ja hehkuttaa. Kookosmaito oli oikein kiva lisä smoothieen ja vaihtelua avokadoon. Kauhean vahvasti se ei mielestäni maistunut, mutta tietysti jos kookoksen mausta ei pidä, on parempi jättää tämä raaka-aine muille.

Kookosmaidossahan on eniten rasvaa (n.18g/100g) eli sillä voi tosiaan korvata rasvanlähteitä. Itse aion tulevaisuudessa vielä kokeilla jotain kookospohjaista kastiketta kanalle. Nyt menin helpon kautta ja kokeilin lisätä kookosmaitoa vaan perussmoothieen ja lisäksi tein eksoottisemman smoothien banaanista, herasta, ananaksesta ja kookosmaidosta. Sekin oli oikein hyvä kombo!

Lisäksi kuten ylläolevasta kuvasta huomaatte, ostin myös kookoshiutaleita ja ripottelin niitäkin tähän smoothieen pinnalle. Niissäkin on lähinnä rasvaa ja ravintokuituja, mutta nämä hiutaleet painavat niin vähän, että niillä ei siinä mielessä ole juurikaan merkitystä esimerkiksi makrojakaumalle, koska smoothien pinnalle niitä tulee ripoteltua herkästi vain pari grammaa.

Toinen asia minkä voitte huomioida kuvista on se, että olen jatkanut raakakaakaonibsien käyttöä vielä näin parin kuukaudenkin jälkeen, hyvä minä! Raakakaakao sisältääkin valtavasti terveydelle merkityksellisiä mineraaleja kuten magnesiumia ja kaliumia sekä mm. polyfenoleja. Raakakaakaon terveysvaikutukset keskittyvätkin erityisesti sydän- ja verenkiertosairauksien ennaltaehkäisyyn.

Kookoksen rinnalla toinen raaka-aine, jonka oon ottanut ekaa kertaa testiin, on soijalesitiini. Oon monta kertaa siihen törmännyt, mutta en ole saanut aikaiseksi ostaa. Nyt kun tuote tuli uutena Nutriworksille, näin tilaisuuteni tulleen.

Lesitiini kuuluu rasvojen alaluokkaan fosfolipideihin. Ne toimivat solukalvoilla ja muissa kalvorakenteissa lukuisissa biologisissa rakenteissa. Kasviperäisten lesitiinien kuten soijalesitiinin on todettu laskevan kortisolitasoja veressä. Sen on lisäksi todettu auttavan kognitiivisten kykyjen alenemassa esimerkiksi Alzheimerin tautia sairastavilla. Sen lisäksi yksi kiinnostava tieto oli, että soijalesitiini toimii erityisen hyvin pitkäaikaisen stressin yhteydessä stressiä tasapainottavana ruoka-aineena! Itse oon ainakin kova stressaamaan milloin mistäkin ja arki onkin välillä hektisen stressaavaa, joten ei ole ollenkaan pahitteeksi.

Myös soijalesitiini on omiaan juurikin smoothien joukkoon. Nutriworksin lesitiini on nimenomaan jauheena ja siinä on pieni jännä maku, johon pitää vähän totutella, mutta ei se kyllä pahasti smoothiesta läpi pääse puskemaan eli uskaltaa kyllä kokeilla!

Muitakin uusia ruokakokeiluja oon tässä huhti-toukokuun aikana tehnyt. Niistä lisää myöhemmin! 

Ps. Nutriworksin soijalesitiiniä voi ostaa meiltä Rintamalta hintaan 13€/500grammaa. Löytyy hetikin meiltä varastosta. Ota siis ihmeessä yhteyttä jos kiinnostuit! 

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday