Viides dieettiviikko – biosignature ja bikinit

Viides dieettiviikko tiesi jänniä juttuja. Biosignature-mittaus, bikinipalaveria, uusi treeniohjelma ja hiilarimäärien vaihtelua eli myös yksi reippaasti korkeahiilarisempi päivä. Tässä postauksessa lisää näistä! 

Maanantai sijoittui varmaan viikon toiseksi odotetuimmaksi päiväksi. Mulla oli nimittäin valmentajan tapaaminen biosignaturemittauksen merkeissä. Sitä ennen pääsin myös korkkaamaan uuden treeniohjelman jalkatreenin merkeissä. Jalkatreeni oli nyt vähän erilainen kun edellinen ja osa liikkeistä tehtiin mm. aikaa vastaan. Eli ei muuta kuin polarin ajastin päälle ja tekemään niin kauan kunnes kello piippaa. 😀 Se on ihan hauskaa vaihtelua, mutta samalla myös erilailla hapottavaa! Varsinkin, kun yksi liikkeistä sisälsi penkin yli hyppelyä. Selvisin kuitenkin siitä ja sen jälkeen sainkin suunnata suoraan Isokyrön Painovoimalaan biosignature-mittaukseen. Mittaus tehdään mulle tästä lähin aina treenin jälkeen tasan neljän viikon välein niin saadaan mittaukselle mahdollisimman samanlaiset olosuhteet.

Odotukset mittauksen suhteen olivat erittäin korkealla. Olihan edellinen mittaus tehty vain kolmen dieettipäivän jälkeen ja siitäkin aikaa oli jo lähemmäs 4 viikkoa. Nyt oltiin ehditty dieetata jo neljä täyttä dieettiviikkoa. Ja mittaus kyllä vastasi odotuksia. Rasvaprosentti oli tippunut jopa 2%! 14.12 13,4% -> 8.1 11,4%. Prosenttilukema alkaa olla jo kuitenkin selkeästi matalalla. Mikä parasta, kaikki muut paitsi posken mittauspiste oli laskenut. Suuri osa ihan reippaastikin kuten kylki, pohkeet, ojentaja, reidet.. Siis lähes kaikki. 😀 Paino oli vain 500grammaa alempana kun viimeksi, mutta mittauksen mukaan rasvaton massa oli 700grammaa ylempänä kun viimeksi. Treenit ovat siis tuottaneet tulosta. Eikä tarvitse enää ihmetellä miksi paino ei ole kauheasti muuttunut. Pääasiahan on se, että rasvaprosentti laskee, ei kukaan sitä painoa lavalla kysele eikä tämä ole painonpudotuskilpailu. 🙂 Joka tapauksessa, todella hyvä tulos ja tästä on hyvä jatkaa!

Tiistaina tein ensimmäisen rehdin hiit-treenin, joka suoritetaan crosstrainerilla. Crosstrainerin kolinasta ja muiden salilla olijoiden ilmeistä päätellen en ole varma tuleeko crosstrainer ja kanssatreenaajat kestämään nää mun viikottaiset hiitit. 😀 Mutta toivotaan, että laite ei ainakaan hajoa. 😀 Tämän hiitin päälle oli lisäksi määrätty jalkojen venyttely. Ah, ihanuutta. Mä tiedän, että sitä venyttelyä tulee harjoitettua ihan liian vähän. Vaikka tiedät, että sitä pitäis tehdä, se on liian helppo jättää väliin. Mä todella arvostan sitä, että kyseinen toimintakin ihan merkataan treeniohjelmaan. Kehonhuollolliset toimenpiteet kun pitäisi opetella osaksi arkea siinä missä se itse treenikin.

 

Keskiviikkona olikin sitten se viikon odotetuin päivä kahdestakin eri syystä. Hiilarit olivat ihan reilusti korkeammat kuin muina päivinä. Ei puhuta varsinaisesta tankkauksesta, nimittäin valmentajan ohjeita suoraan lainatakseni: “Ei ole varsinaisesti mikään hiilaritankkauspäivä vaan enemmänkin tässä haetaan viikkotasolla hiilarimäärien vaihtelua. Nämä tulevat ohjelmaan nyt viikottain ja tällä tavoin yritetään pitää lihasglykogeenitasot riittävinä ja rasvanpoltto käynnissä.”

Jos puhuttais ihan rehdistä tankkauksesta olis hiilarit varmaan jossain 500 grammassa. No, mulla ne jäi siitä aika kauas taakse. Mutta siitäkin huolimatta sain kuitenkin koostaa päivän ruokailut pääasiassa hiilareista. Pari annosta kaurapuuroa omenahillolla (!), pari banaania, riisipuuroa, perunaa, vähän leipää, pari riisipiirakkaa.. Ja kyllähän mun oli pakko saada syödä myös yksi joululta jäänyt pipari (joita tuoksuttelin koko joulun) ja maistaa kaksi kouvolan lakritsin lakua. Eli kyllä, söin myös jotain tuollaista “epäsopivaa”. Päivän mittaan lisäksi proteiiniksi valikoitui vähän seitiä ja raejuustoa, koska rasvan määrä oli vähäinen. Ja pitihän mun tehdä ihan pikkuisen munavoitakin riisipiirakoiden kanssa. Eli joka tapauksessa hiilareita oli kuitenkin ihan tuntuvasti! En edes halua tässä kohtaa tietää miltä tuntuis pitää se joku 500gramman hiilaritankkaus, kun kuitenkin tähän huomattavasti vähäisempäänkin määrään mahtui näin paljon tavaraa. 😀

 

Olo koko päivän oli tosi hyvä. Vatsa tuli ateriasta aina mukavasti täyteen (ja enemmän täyteen kun dieetillä muuten 😀 ), mutta ihan pienenpieni normaali nälän tunne silti ehti tulla ennen seuraavaa ateriaa. Sen lisäksi mä huomasin, että aloin varsinkin iltaa kohti jo kaivata ihan vaan kasvispainotteisia liha- tai kananmuna-aterioita. Hätinä uskon itsekään tähän mitä kirjoitan, mutta totta se on! Uskon kuitenkin, että nää viikottaiset korkeahiilariset päivät tekevät todella hyvää sekä henkiselle että fyysiselle puolelle. Kun kerran viikossa saa syödä runsaammin hiilareita, ei niitä mielitekojakaan ehdi pankkoutua eikä tarvitse kisojen jälkeen syödä lähikauppaa ja kotia tyhjäksi herkuista.

Paino oli 400grammaa korkeampi seuraavana aamuna eli ei juuri mitään muutosta. Mun paino heittelee aamujen välillä muutenkin ja paino oli tankkausaamuna ollut siihen asti koko dieetin matalin lukema. Ja esimerkiksi tankkausta seuraavana aamuna oli paino silti matalampi, kun alkuviikosta. Eli menee osittain ihan tähän normaaliin painovaihteluun päivien välillä.

Keskiviikko oli “tankkauksen” lisäksi myös toisesta syystä odotettu päivä. Nimittäin mulla oli iltapäivällä bikinipalaveri jopa niinkin lähellä kotoa kun Ilmajoen keskustassa! Mun bikinit valmistaa siis Ilmajokinen yritys Sopiva. Ei siis mikään kokenut konkari fitnessbikinien teossa, mutta uskon ja luotan kyllä siihen, että saamme yhteistyöllä hyvää aikaan! Tai no, enhän mä mitään tee, muuta kun annan esimerkkikuvia ja ohjeita. 😀 Tää eka palaveri selkiytti paljon mun ja Sopivan Tiian ajatuksia, mutta vielä ei kauheasti kuitenkaan mitään konkreettista tapahtunut. Kangasta valittiin (jonka väriä en tässä paljasta) ja katsotaan lisää sitten, kun kankaat saapuvat. Nyt ollaan kuitenkin jo laitettu bikiniasiakin rullaamaan!

Äitiltä tuliaisiksi ihanat liivit Wienistä. <3

Loppuviikko meni ihan normaalisti treenaillessa ilman ihmeempiä tapahtumia. Sitähän tää pitkälti on: syömistä, treeniä ja lepoa. Yksi asia mikä muuttuikin treenin suhteen tällä viikolla, on treenimäärät. Aiempi neljä treenikertaa viikossa vaihtui tälle viikolle viideksi treenikerraksi. Lisäksi treenit vähän muuttuivat ja tuli HIITit kuvioihin. Saadaan lisää kulutusta tällä tavoin. Tasasykkeisiä aerobisia tehdään edelleen lähinnä sen palautumisen nimissä treenin jälkeen – kolme kertaa viikossa. Ainakin sunnuntain paino olikin jo koko dieetin matalin lukema eli näyttää homma toimivan.

Viikonloppukin oli onneksi mukavan rauhallinen. Ainoana aikataulutettuna aktiviteettina oli Rintaman sisätreeni sunnuntai-iltana. Näitä aikatauluttomia viikonloppuja pitääkin nyt tosissaan ottaa tähän loppudieetille reippaasti. Vaikka miten haluais ja yrittäis sisällyttää arkeen muutakin kuin fitnesstä, on se fakta, että vuorokaudesta loppuu tunnit kesken jos yrittää ehtiä kaikkeen.

Viidennen dieetiviikon tärkeimmät jutut olivat siis biosignaturemittaus, korkeahiilarinen päivä ja bikinipalaveri. Viikon päästä taas uudet dieettikuulumiset, pysykää kuulolla! 

NELJÄS DIEETTIVIIKKO

DIEETIN ALOITUS 

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday