Bataatti – kikhernepyörykät & keittobanaani sipsit

Viime viikonloppuna tuli pitkästä aikaa istuttua iltaa ja vielä täysin normaalista poiketen, likkojen kesken. Tyttöjen illat on itselle aika harvinaisia tapahtumia ja yleensä vietän aikaa mieluiten vastakkaisen sukupuolen kanssa. Olen aina viihtynyt paremmin niin sanotusti ”äijien” kanssa, mutta nyt sattui olemaan kasassa sellaiset leidit, joiden seurassa uskoin pystyväni istumaan kokonaisen illan menettämättä hermojani. Olin onneksi oikeassa ja komiikkaa riitti aamun pikkutunneille asti.

Illan tarjottavat niin ruoan kuin juomien suhteen kerättiin nyyttärimeiningillä ja pöytä olikin täynnä vaikka mitä herkkuja. Sain kontolleni tuoda mukanani suolaista naposteltavaa ja koska seurueessa oli useampi kasvis painotteisempi ruokailija, lähdin hyvin simppelille linjalle sen enempää kikkailematta. En ole itse koskaan ollut suolaisen naposteltavan ystävä, mutta meillä oli työpaikan menussa joskus lisukkeena keittobanaani sipsejä ja rakastuin niihin välittömästi. Keittobanaani on ihan normi banaanin näköinen vihannes, mutta hieman isompi ja siinä on perunamainen maku ja koostumus, johon tulee kypsentäessä mukavasti myös vähän banaanin makeutta. Näitä ei löydy ihan jokaisesta ruokakaupasta, mutta tuoretavaralla varustetuista etnisistä ruokakaupoista pitäisi löytyä. Itse hain omani läheisestä Alanya Marketista.

 

 

Banaanisipsien lisäksi mun oli tarkoitus tehdä bataatti – kikherne pyöryköitä, mutta valitettavasti oma aikataulu oli sen verran kiireinen etten kerennyt uhraamaan niille enää aikaa. Palleroille varatut ainekset löytyivät kuitenkin kaapista odottelemasta ja pyöräytin ne muutama päivä sitten omaksi evääksi. Harmi etteivät ne kerenneet illanvietto pöytään, niistä nimittäin tuli aika perkeleen hyviä! Ehkä ne pääsevät tarjottavaksi seuraaviin pirskeisiin.

Kannatan omassa keittiössäni hyvin paljon vähärasvaisuutta ja sellaisella teemalla menin näidenkin naposteltavien kanssa. Vähärasvaisuudesta ei pidä hämääntyä, nimittäin kyseisten tuotoksien maku on niin hyvä, ettet takuulla jää kaipaamaan rasvakeittimen öljyistä makua. Lisää makunystyröitä kutkuttelevia elämyksiä tuo dipit jotka valmistin kylkeen. Eihän sormiruokaa voi syödä ilman kostuketta! Sivuun siis tarjolle paahdettua paprikaa ja wasabia jogurttikastikkeiden muodossa.

Tässä siis illan reseptit:

 

  • Keittobanaani sipsit

    – Valitsemasi määrä keittobanaaneja (yhdestä banaanista tulee n. 1 pellillinen, eli kourallinen valmiita sipsejä)
    – 1 rkl oliiviöljyä
    – ½-1 tl suolaa mausteeksi

Laita uuni lämpenemään 200°C. Kuori banaanit ja viipaloi noin 2 mm paksuisiksi viipaleiksi mandoliinilla tai veitsellä. Sekoita öljy, banaaniviipaleet ja suola huolellisesti kulhossa. Asettele viipaleet leivinpaperin päälle pellille ja paista 15-20 min, kunnes sipsit ovat saaneet kullanruskean värin. HUOM! Näiden kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä parikin minuuttia ylimääräistä aikaa saattaa käräyttää koko pellillisen. Itse tuhosin melkein yhden pellillisen, kun annoin vahingossa kahden minuutin sijaan viisi minuuttia ylimääräistä aikaa.

 

  • Paahdettu paprikadippi

    – 1 iso paprika
    – 1 rkl oliiviöljyä
    – 4 isoa valkosipulinkynttä
    – ½ tl paprikajauhetta
    – 1 tl kuivattua basilikaa
    – ½ tl suolaa
    – ½ tl pippuria
    – 2 rkl hunajaa
    – 1 rkl sitruunamehua
    – 2,5 dl turkkilaista jogurttia 10% tai ranskankermaa

Laita pannu kuumenemaan keskilämmölle. Revi paprika muutamaksi palaksi ja paahda pannulla valkosipulinkynsien kanssa, jonka jälkeen laita sivuun jäähtymään. Soseuta jäähtyneet paprikat ja valkosipulit ja sekoita loput ainekset joukkoon. Anna maustua jääkaapissa tunti tai pari ennen tarjoilua.

 

 

  • Wasabi – seesami dippi

    – 2 rkl Wasabitahnaa + saman verran seesaminsiemeniä
    – 1-2 valkosipulinkynttä murskattuna
    – ⅓ tl jauhettua inkivääriä
    – ⅔ tl suolaa
    – 2 rkl hunajaa
    – 1 rkl sitruunamehua
    – 2,5 dl turkkilaista jogurttia 10% tai ranskankermaa

Sekoita kaikki ainekset keskenään ja jätä hetkeksi jääkaappiin maustumaan.

Käytin itse molemmissa dipeissä täysrasvaista turkkilaista jogurttia, mutta ranskankermalla saa koostumuksesta tuhdimman ja mausta kermaisemman. Molemmat toimivat äärimmäisen hyvin.

 

 

  • Bataatti – kikhernepyörykät (25-30kpl)

    – 1 keskikokoinen bataatti (n. 500g)
    – 2 tlk kikherneitä suolaliemessä (n. 500g)
    – 2-3 valkosipulinkynttä murskattuna
    – 2 rkl pesto rossoa
    – ½-1 tl suolaa
    – 2 rkl kuivattua basilikaa
    – ⅓ tl pippuria
    – 2-3 rkl perunajauhoja

Laita uuni lämpenemään 200°C. Huuhtele kikherneet ja laita valumaan siivilään. Kuori bataatti ja raasta pienellä raastinterällä ohueksi raasteeksi isoon kulhoon (halutessasi voit painella siivilän läpi ylimääräisen nesteen jos haluat kuivempia palloja, mutta näin tulee sopivan kosteita ja meheviä pyöryköitä). Kaada kikherneet ja loput mausteet perunajauhoja lukuun ottamatta kulhoon ja muussaa käsisurvimella tasaiseksi massaksi. Sekoita perunajauho joukkoon ja pyörittele käsin hieman golfpalloa pienempiä palleroita leivinpaperin päälle pellille. Paista uunissa noin 40 min ja jätä huoneenlämpöön viilentymään kunnes ovat täysin jäähtyneitä.

 

Erinomainen vaihtoehto perinteisille Taffel:n sipsipusseille ja kermaviilidipeille, eikä valmistusaikaa mene kuin 30-60 min, josta suurin osa on paistoaikaa. Odotellessa voi tarkistaa viinin laadun tai hörpätä kylmän huurteisen kitusiin. Sit vaan kaupan kautta kotiin ja kokin hattu päähän!

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday