Erikoisia faktoja painonvedosta

Ai että painonveto, ihmiselämän parasta aikaa! Kamppailijoille jo tutuksi tullut nesteenpoisto rituaali, mutta tavallisille jumppapirkoille ja Pettereille enemmän hämärän peitossa oleva kuihdutusmenetelmä. Toisaalta hyvä niin, sillä se ei ole tarkoitettu kenenkään muun, kuin painoluokkaurheilijoiden ja fitnesskilpailijoiden käyttöön.

Fitness-urheilijoiden ja painoluokka urheilijoiden veto eroaa hieman toisistaan, kuten kamppailijoiden painonvedosta, mutta perusidea on suhteellisen sama, eli lihasten glykogeenivarastot tyhjennetään ja suurin osa kehon nesteistä poistetaan. Painonvedolla ei ole siis mitään tekemistä pysyvän painonpudotuksen eikä kehon kiinteyttämisen kanssa, jotenka pikatietä onneen on aivan turha haaveilla näillä keinoilla. Multa on kyselty paljon postausta painonvedosta ja sen menetelmistä, mutta en periaatteestakaan halua julkaista internetin syövereihin ohjeita, joista joku syömishäiriöinen tai nuori itsestään epävarma ihminen saa hyvän idean tuhota terveytensä ja väärin käyttää kamppailijoille tarkoitettuja ohjeita.

 

Ah, niin pirteä ja elinvoimainen! Karkasin juuri keskitysleiriltä.

 

Olen vuosi takaperin kirjoittanut vähän omista vedoistani ja kertonut miksi niitä tehdään, pääset lukemaan tekstin tästä. Osa lukijoista jo tietääkin somekanavien kautta, että tein itse asiassa testi painonvedon tuossa viime viikolla, testatakseni mihin painoluokkaan voin mahdollisesti pudottaa ja paljonko mun pitäisi painaa, ennen varsinaista matsivetoa. Painonveto ei ole kenellekään urheilijalle se kaikkein ihanin osuus matsiin valmistautumisessa ja tällä kertaa halusin tuoda vähän niitä painonvedon ”ei niin miellyttäviä” puolia esille.

Jokainen veto on yksilöllinen, eikä kenenkään kroppa toimi samalla tavalla tai täysin samoilla keinoilla, mutta on olemassa muutamia asioita, joita jokainen väistämättä kokee painonveto viikolla. Tässä siis muutamia painonvetoon liittyviä faktoja, niitä joita et välttämättä ehkä halunnut kuulla.

 

 

Olo on, kuin olisit raskaana:

  • Erikoiset mielihalut, kuten esimerkiksi mustamakkara, jota alkaa yhtäkkiä ilman mitään syytä tekemään ihan hirveästi mieli. Yleensä tämä tapahtuu vielä sellaisessa tilanteessa ja paikassa, mikä ei liity kyseiseen mielitekoon sitten millään tavalla.
  • Jatkuva virtsaamisen tunne, siis oikeasti ihan koko ajan. Kävitpä juuri vessassa, niin tunne tulee takaisin heti kun vedät housut takaisin jalkaan. Vesitankkauksen aikana olet yksi kävelevä ilmapallo jonka vatsa painaa virtsarakkoa ja liikkuminen on haastavaa. Koko ajan tuntuu, että pissaat kohta housuihin ja joskus on vähän pissatukin. Kerran itse asiassa vedin painoa samaan aikaan, kun siskoni oli viimeisillään raskaana. Istuttiin molemmat autossa mahat pystyssä ja siinä sitten ääneen tuskissani totesin, että mä niin ymmärrän teitä raskaana olevia naisia. Onneksi mun sisko ymmärtää huumoria, joku muu olisi voinut suuttua.

Ripuli:

  • Jossain vaiheessa vetoa tulee päivä, kun paskot lusikallisen ripulipaskaa housuihisi. Se ei välttämättä tapahdu joka päivä tai edes joka toinen päivä, mutta se päivä tulee, kun kirjaimellisesti paskannat housuun. Pahinta on jos vähän pierettää, etkä uskalla päästää kaasuja valloilleen. Koskaan et voi olla varma tuleeko pieru vai varpusparvi. Olen itse ainakin toistaiseksi onnistunut löytämään tieni vessaan tarpeeksi nopeasti, ennen kuin mitään katastrofaalista ehtii tapahtua. Olen kyllä kuullut tarinoita..

Kireyden tunne:

  • Tämä ei tapahdu välttämättä joka kerta, mutta melkein joka kerta. Tunnet kuinka pakarasi ovat säikeillä ja kuvittelet olevasi kisakireä kehonrakentaja, mutta todellisuus on kaukana siitä. Se on vain tunne, vähän niin kuin kipukin, niin kuin ne salihirmut aina sanoo. Olet vain sekaisin ja hallusinoit painovedosta aiheutuneesta aivokuolemasta. Perseesi roikkuu edelleen yhtä paljon kuin viime viikolla.

Loputon jano:

  • En edes ymmärrä miten tämä on fysiologisesti mahdollista, mutta mun pieneen kuuppaan ei vaan mahdu ymmärrys siitä, miten helvetissä voi olla jano, vaikka olet justiinsa juonut päivän mittaan 8 litraa vettä? Illalla kun lopettaa veden litkimisen (jota juot VÄKISIN pitkin päivää), alkaa välittömästi huutava jano. Vaikka joka aamu on jo valmiiksi huono olo kun aloittaa vesitankkauksen eikä pisaraakaan tekisi mieli kaataa kurkusta alas, on joka ilta kurkku välittömästi kuivana kuin Saharassa. Ihan sama vaikka olit juuri kaksi minuuttia sitten ahtanut viimeisen lasillisen kerralla alas. Mutta sitten kun lopettaa veden juomisen kokonaan viimeisenä iltana, pystyy yhtäkkiä helposti olemaan vaikka vuorokauden ilman pisaraakaan nestettä. Ei vaan pysty käsittämään.

Pää ei toimi:

  • Ja sehän ei muuten kirjaimellisesti toimi. Saatat etsiä kynää, joka oli juuri sun kädessä ja se on edelleen siinä kädessä. Filmi menee poikki kesken lauseen, siis aivan totaalinen aivokatkos out of nowhere. Olipa sitten kyse oman nimen kertomisesta tai kahvin keittämisestä, kesken toimien saattaa iskeä sellainen musta aukko, ettet enää muista mitä ja miksi olit jotain tekemässä. Jokaisen painonvedon kohdalla totean, etten enää ikinä mene töihin vetoviikon aikana ja silti joka kerta löydän itseni sieltä tarjoilijan essu lanteilla. Ei näin.

 

Näiden kahden kuvan välillä on 8 päivää ja 6 kiloa.

 

Painonvetoon liittyy myös muutamia harhaluuloja, joista listasin muutaman useimmin esille tulevan ylös. Tässä siis vielä pieni lista myyteistä, jotka eivät pidä paikkaansa:

1. Painonvedolla poltetaan rasvaa.

  • Nope. Painonvedolla ei polteta rasvaa, vaan tyhjennetään lihaksien glykogeenivarastot sekä kehon nesteet. Tällöin kehon paino tippuu useita kiloja lyhyessä ajassa, mutta paino palaa heti takaisin, kun se saa jälleen nesteitä ja hiilihydraatteja. Turha siis kuvitella mitään pysyviä muutoksia.

2. Mitä enemmän kehossa on rasvamassaa, sitä helpompi on vetää painoa.

  • Ja taas huti. Niin kuin yllä mainitsin, painonvedolla ei polteta rasvaa vaan poistetaan nestettä. Rasvasolu sitoo itseensä huomattavasti vähemmän nestettä kuin lihassolu, joten mitä enemmän rasvaa, sitä hankalampaa.

3. Naisten on helpompi vetää painoa, koska enemmän rasvaa.

  • No ei vieläkään. Naisillahan on luonnostaan enemmän rasvaa kehossa kuin miehillä ihan syystä ja siitä samaisesta fysiologisesta syystä sen rasvan polttaminen jo itsessään on haastavampaa kuin miehillä. Miehillä on myös luonnollisesti kehossaan enemmän lihasmassaa, joka sitoi sitä nestettä enemmän kuin rasvasolu, eli miesten on helpompi vetää painoa kuin naisten.

4. Painonvedon aikana ei syödä eikä juoda mitään.

  • Olisi aika kamalaa, jos ei saisi syödä eikä juoda ollenkaan. Painonvedon aikana todellakin saa ja pitää syödä, eikä paastoa edes suositella vuorokautta pidemmäksi ajaksi. Ruoan laatu saattaa olla yksitoikkoista ja hyvin vihreää, mutta vatsansa saa kyllä tankattua täyteen. Vetoviikolla jätetään ainoastaan hiilihydraatit pois lautaselta ja loppu viikosta suola. Vihreitä kasviksia saa änkeä naamariinsa vapaasti, eikä proteiinin ja rasvojen suhteen tarvitse säästellä. Jostain se energia on saatava. Jotkut saattavat syödä pienempiä annoksia ja lopettaa treenaamisen vetoviikon ajaksi, mutta itse treenailen kevyesti vielä pari päivää ennen matsia. Niin ja mainitsinko jo, että vettä ja muita kalorittomia ja suolattomia nesteitä saa nauttia ihan litratolkulla pitkin päivää?

5. Nesteen poistolla saa kivasti pari kiloa ylimääräistä pois ennen viikonlopun rientoja.

  • No tässähän vasta onkin älynväläys. Sillä painonvedollahan ei saa siis mitään pysyviä tuloksia ja kaikki poistettu neste palaa välittömästi takaisin kun painonveto päättyy. Suosittelen siis syömään ja juomaan ihan normaalisti, kyllä se viikonlopun aikana kertynyt neste sieltä tasaantuu kun palaa takaisin arkirytmiin. Joten, älä ole idiootti.

Jos tämän luettelon jälkeen tekee vielä mieli kokeilla huvin vuoksi painonvetoa, niin ei muuta kun lycka till ja muista että mä varoitin. Ei se siitä.

 

4
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday