Go hard or go home

Täysillä tai ei ollenkaan. Mieluummin överit kuin vajarit. Jos ei vedä joka treeniä kehon äärirajoilla kuolemaan asti, ei tule tuloksia. Tähän ohjenuoraan olen ainakin itse kompastunut lukemattomia kertoja, enkä usko olevani ainoa. Vaikka meno on ollut jo pitkään huomattavasti järkevämpää, saatan edelleen aika ajoin sortua kyseiseen ajattelumalliin. Monella elämän eri osa-alueella on edelleen parantamisen varaa tällä saralla, mutta onneksi osaan jo pääasiassa rauhoittua ja ymmärrän, mitä kehittyminen todella vaatii. Jos et vielä tiennyt mitä se kehittymiselle hyvin oleellinen vaatimus on, niin se on aika. Siihen kun lisää kylkeen vielä oikeanlaisen suoritustavan, ollaan niin sanotusti vahvoilla vesillä.

 

Kärsivällisyys on avainsana aika monessakin asiassa ja varsinkin silloin, kun haluaa tuloksia aikaiseksi. Olipa kyse sitten treenipainojen nostamisesta, painonpudotuksesta, tietyn tekniikan hallitsemisesta, uuden taidon oppimisesta tai vaikkapa ihan stressin hallinnasta. Vaikka kovalla ahertamisella ja oman elämän supersankaria leikkimällä saakin ihan hyvän fiiliksen aikaiseksi, ei täysillä perse edellä puuhun tekniikka vie kuitenkaan kovin pitkälle. Varsinkin jos usein tuntuu siltä, ettei kehitystä tule ja tulokset junnaavat paikoillaan, kannattaa hetkeksi rauhoittua ja miettiä, missä mennään pieleen ja millaisia korjaustoimenpiteitä vaaditaan.

 

Käytän itseäni hyvin usein esimerkkinä ja tälläkin kertaa omat kokemukset puhuvat puolestaan. Kun mietin omaa kehityskaartani ja erityisesti aikaa viimeisen puolen tai jopa puolentoista vuoden ajalta, pystyn osoittamaan selkeitä muutoksia tietyillä osa-alueilla. Moni saattaa olettaa, että tuloksia on saatu aikaan kovalla duunilla ja osittain se pitääkin paikkaansa. Töitä on tehty eikä senttiäkään ole periksi annettu. Se on kuitenkin vain osa kokonaisuutta, jonka rakentaminen on vaatinut aiempiin tottumuksiin aika paljonkin muutoksia, kuten treenien kestoon, harjoitteluaikoihin ja niiden sisältöön, treenikavereihin sekä intensiteettiin jolla harjoitellaan.

 

Gohardorgohoma_chabbinaattori_poselandnetwork_poseland

 

Erityisesti haluan korostaa tuota intensiteetti osiota ja sen säätelyä treeniviikon aikana. Sillä on äärettömän iso vaikutus omaan vireystilaan, palautumiseen ja sitä kautta kehittymiseen, joka on suositeltavaa ottaa huomioon jos haluaa päästä tavoitteissaan eteenpäin. Kehittyminen vaatii kärsivällisyyden lisäksi toki myös oikeanlaista suorittamista, kykyä oppia ja ylipäänsä halua opetella uutta tai mahdollisesti opetella pois jostain vanhasta huonosta tavasta. Listasin muutamia asioita jotka kannattaa ottaa huomioon, jos haluaa oikeasti päästä eteenpäin omissa tavoitteissaan. Nämä kyseiset asiat ovat auttaneet ainakin mua kehittymään haluamallani osa-alueilla.

 

HALU JA TAITO OPPIA

Oppiminen on aika pitkälti riippuvainen jokaisesta itsestä ja tulos omasta toiminnasta. Oppiminen vaatii aktiivisuutta sekä uusien asioiden, taitojen, ajattelutapojen ja näkökantojen omaksumista. Pelkkä tieto jostain asiasta ei riitä, vaan se pitää myös ymmärtää, jotta sen soveltaminen on mahdollista. Jos tiedostat toistuvasti tekeväsi saman virheen, kannattaa hetki miettiä mistä se voisi johtua ja mitä sille voisi mahdollisesti tehdä, sen sijaan, että jatkaa niin sanotusti pään seinään hakkaamista. Pienimuotoinen analyysi omalle toiminnalle on aina paikallaan ja kun ratkaisu on löytynyt, anna sille aikaa kehittyä parempaan suuntaan. Muista antaa myös keholle aikaa ja riittävästi toistomääriä oppimaan uudet liikeradat. Mitään pysyvää ei rakenneta päivässä, joten ei kannata liikaa stressata, jos uusi oppi ei mene kerrasta perille.

 

HARJOITTELE AINA TEKNIIKKA EDELLÄ

Aloita perusteista, niitä ei voi koskaan tehdä liikaa. Ei ole mitään järkeä rykiä sata lasissa paskalla tekniikalla ja ihmetellä, miksi kehitystä ei tapahdu tai se loppuu lyhyeen. Jos nyt pohditaan asiaa esimerkiksi kamppailu mielessä, niin kuka tahansa osaa lyödä lujaa. Kuitenkaan se kilpaa täysiä lyöminen ei kehitä kenenkään tekemistä eteenpäin ja jos ainoa taito on hakata treenikaveri ja ottaa samalla lukuisia pommeja omaan päähän, niin niillä taidoilla ei kovin pitkälle pötkitä. Nopeudellakaan ei välttämättä pärjää, jos tekniikka kusee. Pahimmassa tapauksessa hajotat vaan itsesi.

 

Aika harva huipputasollakaan tehty tyrmäyslyönti on lyöty täysiä, vaan sen lyönnin takana on oikea tekniikka, hyvä vartalon asento ja täydellinen ajoitus, mahdollisesti jopa vastustajan pudonnut suojaus. Kenenkään leuka ei ole titaania eikä kaverin pudottamiseen tarvita kuin oikea osumakohta. Jotta ne kaikki oikeat palikat loksahtelee kohdilleen, tarvitaan pohjalle tekniikkaharjoittelua niin maan perkeleesti. Harjoittele siis aina tekniikka edellä, mitä tahansa oletkaan tekemässä. Kyllä se nopeus ja voima tulee jälkeenpäin perässä.

En itse nykyään ota edes kovia sparreja, missä lyödään verenhimo suussa niin sanotusti ”roskat silmistä”, vaan tykkään ennemmin tehdä tekniikka painoitteisia sparreja kevyellä kontaktilla. Miksi? No ihan vaan sen takia, että mun ottelusilmä ja reaktiokyky paranee, kun en pelkää vastustajan nyrkkiä ja ehdin näkemään mitä sieltä tulee. Kovan kunnon ottelua varten voi kehittää muillakin keinoilla, kun ottaa viikoittain treeneissä lukuisia aivovammoja. Säästetään ne mahdolliset vammat mieluummin sinne matsiin. Joten kertataanpa vielä: Ensin tekniikka, sitten nopeus ja sen jälkeen voima.

 

OLE AVOIN

Ympärilläsi tapahtuu paljon ja on hyvä olla avoin uusille ja erilaisille tavoille toimia. Aivan kaikista neuvoista ei tarvitse (eikä kannata) ottaa koppia, mutta jokaiselta voi varmasti poimia joitakin yksittäisiä asioita omaan työkalupakkiin, vaikkei niitä tulisikaan koskaan käytettyä. Myös rakentavan palautteen antaminen sekä itselle että muille on kehittymisen yksi työkalu ja varsinkin palautteen vastaanottaminen on taito joka kannattaa opetella. Jos haluaa kehittyä jossakin, pitää pystyä vastaanottamaan palautetta ja erityisesti sen ymmärtäminen ja sisäistäminen auttaa viemään käytäntöön. Kuten jo aiemmin mainitsin, pelkkä tieto jostakin asiasta ei riitä, jos sen sisältöä ei ymmärrä eikä sitä osaa soveltaa käytäntöön.

 

ANALYSOI OMAA TEKEMISTÄSI

On myös hyvä arvioida omaa tekemistä ja tähän erinomainen apuväline on kamera. Otan itse lähes viikoittain videomateriaalia omista treeneistä, varsinkin sparreista nähdäkseni mitä itse teen. On myös hyvin suositeltavaa tarkkailla nimenomaan niitä omia liikkeitä, jalkojen ja käsien asentoja, ajoituksia ja reaktioita sen sijaan, että tarkastelee kuinka hyvältä itse näyttää videolla, jotta voi poimia insta ystävällisimmät palat muille jakoon. Jos oman harjoittelun katselu ja tulkinta tuntuu haastavalta, niin kannattaa muistaa, että me kaikki tehdään joskus virheitä ja epäonnistutaan varmasti päivittäin. Kenenkään treenit ei suju koskaan täydellisesti, se on inhimillistä ja se on myös ihan ok näyttää.

 

Gohardorgohome_chabbinaattori_poselandnetwork_poseland
Ennen kaikkea muista ottaa renosti. Disturbin trikoot täältä.

 

Keskity omien virheiden lukumäärän sijaan ennemmin niiden syihin, miksi jokin virhe tapahtuu ja muista huomioida myös ne onnistumiset. Mitä teit oikein ja miksi? Tämä auttaa myös jatkossa niiden virheiden korjaamisessa, kun tiedostat selkeästi mitä teet. Jos et osaa itse analysoida videomateriaalia, niin näytä se vaikka sun treenikaverille tai valmentajalle ja pohtikaa yhdessä, mikä oli hyvää ja mikä meni mönkään. Pienen avun ja ajan kanssa opit varmasti tulkitsemaan materiaalia paremmin.

 

Ennen kaikkea, ota rauhassa ja anna itsellesi mahdollisuus oppia. Pysyviä tuloksia ja muutoksia ei taiota yhdessä yössä ja kehitys vaatii paljon aikaa. Joskus enemmän kuin itse haluaisi sille antaa, mutta voisin ihan hyvällä omallatunnolla vakuuttaa, että ne pitkätkin odotukset palkitaan. Miksi mennä aidan matalimman laudan ali, kun ylimmän laudan kautta on mahdollisuus saada kestävämpiä ja parempia tuloksia aikaan? Älä siis mene perse edellä puuhun, vaan pohdi mikä olisi tehokkain tapa edetä ylös. Anna kehitykselle mahdollisuus. Kyllä se siitä.

 

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday