Kasvis- ja vegaaniruokavalio kilpaurheilussa

Kasvisruokavalio on puhuttanut jo jonkin aikaan ja se on alkanut keräämään jopa hyvin trendimäisiä piirteitä. Yhä useampi on kiinnostunut kasvispainotteisemmasta ruokavaliosta, kenties terveyssyistä, eettisyyden vuoksi pelastaakseen maapallon tai ihan vaan, koska kaikki muutkin. Syitä on monia ja useampi löytyy myös itseltänikin, vaikken täysiverinen kasvissyöjä olekaan. Vaikka liha, kananmunat ja maitotuotteet kuuluvat edelleen jossain määrin ruokavaliooni, on niiden osuus kuitenkin viikkotasolla vain muutamissa annoksissa. Syön siis tällä hetkellä hyvin kasvispainotteisesti, jopa melkein vegaanisesti, joitakin ruoka-annoksia lukuun ottamatta. Kahviin laitan maitoa jos ei ole muuta tarjolla ja niin edespäin.

Ja koska on myös trendikästä keksiä kaikelle oma määritelmä, ihan vaan ettei ketään lokeroida tiettyyn laatikkoon ja lokeroidaan silti kuitenkin itse itsemme jonkin tietyn termin alle, kutsuisin itseäni tällä hetkellä todennäköisesti “sekaaniksi” tai “fleksaaja”. Fleksaajan oikeinkirjoitus piti muuten tarkistaa ihan Googlesta ettei tule väärinkäsityksiä, nimittäin Urbaanisanakirja kertoo sanan “flexaaja” tarkoittavan anaalirauhasen koskettelijaa.. ihan vaan tiedoksi.

chamiachabbi_chabbinaattori_kasvisruokavaliourheilussa_poseland_poselandnetwork

Mutta palatakseni itse asiaan, olen pohtinut usein kasvisruokavalion vaikutusta urheilussa ja olen itse asiassa jo pari vuotta harkinnut kasvisruokavalioon siirtymistä. Ongelmaksi on usein tai melkein aina muodostunut tietämättömyys ja kysymykset riittävästä ravintoaineiden, etenkin proteiinin saannista. Markkinoilla ei ollut vielä pari vuotta sitten samanlaista tarjontaa mitä nykyisin ja yleensä harkintani siirtyä lihasta vähitellen pois kaatui nimenomaan riittävän proteiinin saantiin. Kyllähän sitä proteiinia olisi tuolloinkin ihan riittävästi saanut, mutta kun on vuosikaudet myrkyttänyt itseään “runsasproteiininen ruokavalio on kaiken perusta” myytillä, on jäänyt yrityksen melko mitättömiin lukemiin. Maitorahkassa nyt vaan on ollut kolminkertaisesti enemmän proteiinia verrattuna kasvijogurtteihin. Tänä päivänä on tilanne onneksi täysin eri ja valinnanvaraa on enemmän kuin riittävästi.

Tästä samaisesta aiheesta on kiinnostunut myös restonomiopintojaan suorittava siskoni, joka teki tutkielman kasvis- ja vegaaniruokavalion vaikutuksista kilpaurheilussa. Koska oma ruokavalioni on noin 80% kasvispainotteinen (ellei jopa vegaani), sain olla yhtenä osallisena tätä tutkielmaa. Mielestäni siskoni oli koonnut erittäin hyvät kysymykset aiheeseen liittyen ja halusin (hänen suostumuksellaan tietenkin) tämän omalta osaltani muillekin jakaa. Tärkeänä huomiona vielä, että nämä ovat tosiaan minun henkilökohtaisia kokemuksiani.

chamiachabbi_chabbinaattori_kasvisruokavaliourheilussa_poseland_poselandnetwork1

Kasvis- ja vegaaniruokavalio kilpaurheilussa

Kuinka kasvisruokavalio on vaikuttanut näihin eri osa-alueisiin;

Harjoitteluun:
Siirryin noin puoli vuotta sitten kasvispainotteisempaan ruokavalioon ja alkuun se aiheutti huomattavasti raskaamman olon, mitä aiempi ruokavalioni. Riittävän ravinnon takaamiseksi oli syötävä paljon suurempia ruoka-annoksia, mihin oli tottunut. Treenaaminen oli tästä syystä aluksi hieman hankalaa, kun vatsa tuntui koko ajan täydeltä eikä ruoka meinannut niin sanotusti laskeutua. Muutaman viikon päästä tilanne kuitenkin kääntyi positiivisempaan suuntaan ja keho alkoi hiljalleen tottua isompiin ruoka-annoksiin.

Kilpailuun valmistautumiseen:
Lajini on painoluokkalaji, joka vaatii painonpudotusta ottelua varten, enkä ole vielä kokeillut painonpudotusta kilpailuja varten täysin kasvispainotteisella ruokavaliolla. Lajissani painonpudotus ja (tarvittaessa) lopullinen kehon nestetyhjennys tapahtuu hiilihydraatittomalla ja suolattomalla ravinnolla, mikä rajoittaa myös hyvin paljon kasvispainotteista ruokailua. Jos varsinaista painonvetoa ei ota huomioon, en ole huomannut energiatasossa mitään eroa kilpailuihin valmistautuessa.

Itse kisasuoritukseen:
Tässäkään en ole huomannut mitään eroa sekasyömiseen. Yleensä tankkaan paljon hiilihydraattipitoista ravintoa ennen kisasuoritusta, joten kasvisruoka on erittäin toimiva ratkaisu. En muistaakseni ole koskaan syönyt juuri ollenkaan eläinkunnan proteiinia ennen kisasuoritusta, ellei punnitus ole ollut edeltävänä päivänä tai kilpaileminen ei ole vaatinut painonpudotusta.

Palautumiseen:
Alkuun koin palautuvani huonommin kun aloitin kasvispainotteisen ruokavalio. Se todennäköisesti johtui siitä, ettei kehoni ollut vielä tottunut kyseiseen ruokavalioon. Muutaman viikon päästä aloin huomaamaan selkeää parannusta palautumiseen ja koen, että kasvispainotteinen ravinto on jopa urheilijaystävällisempää kuin liharuoka. Ainakin se toimii itsellä hyvin. Keho voi yleisesti paremmin, ottaa ravintoa paremmin vastaan ja kuluttaa sen tehokkaammin.

Kuinka vaikutukset eroavat sekaruokavaliosta, vai huomaako eroa?

Huomaan olevani energisempi ja kylläisempi pidempään. Dieetillä toki virtaa on vähemmän, mutta siihen ei ole vaikuttanut ruokavalio muutokset, vaan se johtuu puhtaasti riittämättömästä energiansaannista harjoitustehoon nähden.

chamiachabbi_chabbinaattori_kasvisruokavaliourheilussa_poseland_poselandnetwork3
Bodylabin verkkokauppaan pääset täältä.

Proteiinin saanti, saadaanko sitä tarpeeksi ja mistä?

Proteiinia saa kyllä riittävästi myös ihan vegaanisestakin ruokavaliosta. Moni syö sitä aivan liikaa ja vaikka kuinka kovaa treenaisi, sitä ei keho siltikään pysty määräänsä enempään hyödyntämään. Riittävä proteiininsaanti on yllättävän helppoa saavuttaa kasvisruoalla, kun käyttää monipuolisesti eri ravintolähteitä, kuten viljoja, palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä, kasvipohjaisia proteiininlähteitä jne, eikä tyydy vain korvaamaan lihaa jollain toisella proteiinilla. Monesti sitä unohtaa, että muissakin ruoka-aineissa on proteiinia, kun vain eläinperäisissä tuotteissa.

Miten ja kuinka paljon harjoitteluteho vaikuttaa ruokavalioon?

Harjoitteluteho ei oikeastaan vaikuta muuhun, kuin että pitää varmistaa riittävä ravinnonsaanti. Riittämätön ravinnonsaanti taas vaikuttaa selkeästi harjoittelutehoon.

Onko ruokavalion laatimisen apuna käytetty ravintoterapeuttia?

Käytän kyllä itse ravintoterapeuttia ruokavalioni laatimiseen ja suosittelen sitä ehdottomasti kaikille muillekin aina kun vain mahdollista. Käyttämiäni ruoka-aineita ei ole kuitenkaan kaikkia valikoitu ravintoterapeutin opastuksella, vaan syön heidän ohjeiden mukaisesti ja hyvin arkiläheisen rennosti. Minulla on käytössä simppeli pohja, jota sovellan tilanteen mukaan.

Joudutko käyttämään lisäravinteita vai saatko ravinnosta kaikki tarvittavat ravintoaineet?

Käytän proteiinijauheita lisäravinteena palautusjuoman muodossa ja myös siksi, ettei tarvitse syödä koko ajan niin järkyttäviä määriä ruokaa. Käytän myös säännöllisesti D-vitamiinia, mutta sitä tarvitaan Suomessa joka tapauksessa lisää, ruokavaliosta riippumatta. Muutoin lisäravinteille ei periaatteessa ole tarvetta.

Muita havaintoja ruokavalion muutoksesta? Ruokamäärät? Energiansaanti?

Kuten aiemmin jo mainitsin, riittävän energiansaannin takaamiseksi joutuu syömään huomattavasti suurempia ruoka-annoksia. Toki olen edelleen sekasyöjä ja välillä syön myös lihaa. Kuitenkin pääasiassa 80% ruokavaliostani on lakto-ovovegetaarista tai jopa täysin vegaania. Syön lihaa tai maitotuotteita ehkä 1 – 3 kertaa viikossa. Ruokavaliostani on tullut myös huomattavasti monipuolisempi kasvisruokailun myötä, vaikka olenkin aina syönyt reilusti kasviksia.

chamiachabbi_chabbinaattori_kasvisruokavaliourheilussa_poseland_poselandnetwork2

Olen saanut viime kuukausien aikana aika paljonkin kysymyksiä ruokavaliostani ja olenko täysin kasvissyöjä. Ehkä olen fleksaava kasvissyöjä, joka välillä irrottelee syömällä ravintolassa hyvistä raaka-aineista, taidolla valmistetun pihvin? En osaa sanoa oikeaa vastausta, mutta jos kasvisruokailu edes jossain määrin kiinnostaa, niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Kannattaa kuitenkin aloittaa kokeilu pienillä muutoksilla, niin kuin mikä tahansa muukin elämänmuutos. Ei kannata vetää mattoa jalkojen alta ja laittaa koko elämää kerrasta sileäksi, vaan ennemmin pikkuhiljaa yksi muutos kerrallaan. Itse pyrin kokeilemaan paljon uutta ja etsin käsiini erityisesti sellaisia tuotteita, jotka ovat maultaan ja koostumukseltaan mahdollisimman ”tuttua”, eli lihansyöjä ystävällistä. Sellaisia tuotteita on valtavasti nykyään markkinoilla, joten kannattaa avoimesti tutkia muitakin, kuin niitä tutuksi tulleita kaupan hyllyjä. Kyllä se siitä.

2
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday