Kotitekoiset proteiinipatukat

*Sisältää mainoslinkkejä.

 

Jaahas, Sampan kokeellisessa keittiössä on saatu taas jotain ihmisellekin syömäkelpoista aikaiseksi ja tällä kertaa ihan ensi yrittämällä. Itse asiassa jos nyt ihan rehellisiä ollaan, ei niitä yrityksiä yleensä ole kun se yksi (laiska kokki). Tällä kertaa olen loihtinut kaapeistani löytyvistä aineksista niin hyviä proteiinipatukoita, että olisi rikos olla jakamatta reseptiä eteenpäin. Alkaa vahvasti näyttämään siltä, että tästä on tulossa pikkuhiljaa ruokablogi.

Ajatus näiden patukoiden kehittelyyn lähti nykyisestä ruokavaliosta, joka sisältää treenien päätteeksi palautusjuoman. En ole juonut palkkaria varmaan yli 3 – 4 vuoteen, enkä viimeiseen kahteen käyttänyt mitään palauttavaksi tarkoitettua välipalaa. Syitä on muutamia, joista ensimmäisenä se, että olen asunut jo pari vuotta 5 -15 minuutin kävelymatkan päässä kotisalistani ja yleensä syön aika lailla heti kotiin päästyäni. Jos en pääse syömään treenien päätteeksi tunnin sisällä, laitan joka tapauksessa jotain suuhuni. Kyllä se lihasten palautuminen starttaa ihan pelkästä hedelmästäkin, enkä ole huomannut ainakaan omalla kohdalla mitään eroa palautumisen suhteen, mutustelinko sitten banaania tai ryystänkö proteiinipirtelön välittömästi kitusiini. Tärkeintä on vetää jotain naamariin.

 

 

Palautusjuoman lisäksi, en ole vuosiin juonut muutenkaan hirveästi mitään energiapitoisia juomia. Oikeastaan sen jälkeen kun opettelin aikanaan juomaan riittävästi vettä päivän mittaan, en ole juurikaan välittänyt juoda kahvia lukuun ottamatta muuta ylimääräistä. En ole koskaan pitänyt edes smoothieista ja niihin olen opetellut vasta viimeisen puolen vuoden aikana. Otan energiani mieluummin kiinteän ravinnon muodossa ja syön ennemmin hedelmät sellaisenaan kuin blenderin tai mehustimen kautta vedettynä. Muutenkin kun juo keskimäärin 3 – 4 litraa vettä päivän aikana, ei siihen päälle tee mieli enää vetää enempää muita nesteitä.

Olenkin jo aiemmin maininnut tästä mun proteiinipatukka addiktiosta (koska se on vaan niin helppo) ja nyt kun kerran se palkkari löytyy meikäläisen päivittäisestä menusta, kehittelin sille omaan suuhun sopivamman korvikkeen. Marketti tavara ei ole pidemmän päälle kovin edullinen vaihtoehto, joten pyöräytin kaapeista löytyneistä raaka-aineista hieman kukkaroystävällisemmän version. On muuten aika perkuleen hyviä vaikka itse sanonkin! Tästä reseptistä irtoaa noin 6 – 7 patukkaa, riippuen minkä kokoisia niistä haluaa. Itse jaoin seitsemään osaan ja näin patukoissa on noin 150 kaloria kussakin. Proteiinit ja hiilarit on mukavassa 50:50 suhteessa eikä rasvaa ole nimeksikään.

 

 

 

  • Proteiinipatukat (6 – 7 kpl)

    – 80 g kaurajauhoja
    – 40 g kookosjauhoja
    – 1 rkl kaakaojauhetta (ei pakollinen)
    – 80 g proteiinijauhetta
    – 50 g pähkinävoita (sulatettu)
    – 30 g hunajaa tai agavesiirappia
    – 3 – 5 rkl kasvimaitoa

  1. Mittaa isoon kulhoon kaurajauhot ja proteiinijauhe. Siivilöi joukkoon kookosjauhot ja kaakaojauhe.
  2. Notkista maapähkinävoita mikrossa 20 sekuntia, lisää hunaja/siirappi ja sulata vielä 10 sekuntia. Lisää notkistettu seos kulhoon ja sekoita metallisella tai puisella lusikalla painellen massaa kiinteämmäksi.
  3. Lisää joukkoon 1 rkl kerrallaan kasvimaitoa ja jatka painelua kunnes olet saanut vaivattua käsin muotoiltavan massan. Kasvimaidon kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei massasta tule liian kostea. Tämän takia lisää vain lusikallinen kerrallaan ja vaivaa huolella, ainekset tiivistyvät kyllä vaikkei siltä heti näytäkään. Ylimääräinen maito ei kuitenkaan vaikuta makuun mitenkään, vaikka sitä lorahtaa liikaa. Ainoastaan koostumus on hieman tahmaisempi.
  4. Kaada massa leivinpaperilla vuoratun vuoan tai pellin päälle ja painele tasaiseksi levyksi. Aseta tuotos jääkaappiin 30 minuutiksi jähmettymään, jonka jälkeen voit leikata patukat osiin.

 

Kyseiset patukat säilyvät ilmatiiviissä rasiassa/kääreessä huoneenlämmössä, mutta niitä voi ihan hyvin myös säilyttää jääkaapissa. Käytin itse suklaan makuista proteiinijauhetta ja maapähkinävoita, mutta mikä tahansa pähkinävoi tai proteiinijauhe käy. Joukkoon voi lisätä vaikka siemeniä, suklaahippuja, kaakaonibsejä tai halutessasi kuorruttaa sulatetulla suklaalla. Omaan makuun nämä ovat parhaita ihan sellaisenaan.

 

 

Bodylab:lta lähtee nyt kaikkiin yli 9,99€ arvoisiin tilauksiin 180 g näyteputeli juurikin tätä käyttämääni Ultimate Chocolate – proteiinijauhetta matkaan, joten suosittelen vilkaisemaan tämänhetkiset tarjoukset. Laitoin myös pienimuotoisen give away- kisan pystyyn näin pääsiäisen kunniaksi ja löydät sen mun Instagramista (@Chamiac). Siellä on tarjolla 1 kg säkki edellä mainittua proteiinijauhetta sekä 100 g proteiini suklaapupu, eli herkkuja on tarjolla. Mukavaa pääsiäistä ja toivottavasti onni potkii just sua persuksiin!

1
Jaa:

This Post Has 2 Comments

  1. Näitä vois testata!
    Mä oon niin mahavaivainen, että mikä tahansa ei mulle sovi. Mutta näissä on ainekset jopa mun mahalle kohdillaan.
    Lisäksi nää näyttäis olevan ihanan helppoja ja simppeleistä raaka-aineista! Mä kun inhoan sitä jos joutuu ostaa kymmenen erilaista itselle uutta tuotetta. 😀 Menee heti fiilis ja jää yleensä kokonaan resepti testaamatta.

    1. Suosittelen kyllä ehdottomasti testaamaan. Todella helppo ja nopea tehdä eikä vaadi tosiaan juuri mitään raaka-aineita 🙂 Mun on ollut tarkoituksena testata vielä jollain maidottomalla proteiinijauheella minkä makuisia sillä tulee, mutten ole vielä kerennyt. Uskoisin että sopii ihan yhtä hyvin, varsinkin kun muut ainekset ei sisällä mitään keinotekoista ja vaan luonnollisia makuja 🙂

Vastaa

Close Menu

Black Friday