Muotidieeteillä oikotie onneen?

Olen tehnyt muutamia kuukausia sellaista empiiristä ihmiskoetta, jossa karsin ruokavaliostani maitotuotteet minimiin, hyödyntäen mahdollisimman paljon kasviperäisiä proteiinin lähteitä. Tarkoituksenani on ollut testata, miten se vaikuttaa vatsani toimintaa, vaikuttaako se ollenkaan ja kuinka paljon semi- maidottomalla sekä kasvis painoitteisemmalla ruokavaliolla on vaikutusta suolistoni toimintahäiriöön. En siis ole etsimässä “terveellisempää” vaihtoehtoa ruokavaliooni, vaan haluan tehdä eettisesti parempia valintoja ravintoni suhteen, sekä samalla mahdollisesti löytää helpotusta vatsavaivoihini. Vuosien varrella on tullut kokeiltua vaikka mitä ja olen joskus karsinut kaiken mahdollisen, löytääkseni vastauksia ongelmiini, tuloksetta. En usko, että esimerkiksi maidottomuus on mikään ihmelääke onneen, mutta kokeilematta ei selviä, onko maitotuotteiden vähentämisestä mitään iloa.

 

Mun piti alun perin jakaa vinkkejä helppoihin välipaloihin ja kasvipohjaisiin proteiinin lähteisiin, mutta yllättäen mun tarinointi lähti laukkaamaan vähän väärään suuntaan. Tai ei se suunta varsinaisesti väärä ollut, mutta aihe lähti harhailemaan helpoista resepteistä vatsavaivojen ja autoimmuunisairauksien eroihin.. eli siirretään ne vinkki vitoset suosiolla ensi kertaan. Mulla on muutenkin tapana kirjoittaa tekstiä vähän hassussa järjestyksessä ja rakentelen kokonaisuutta pala kerrallaan, harvemmin minkäänlaisessa loogisessa järjestyksessä. Tälläkin kertaa se järjestys lähti liikkeelle sellaisista pohdinnoista, joista ei enää ollut järkevää paluuta alkuperäiseen aiheeseen. Käsitellään siis tällä kertaa hieman ruokavalioon liittyviä asioita, erityisesti “kaiken parantaviin” muotidieetteihin.

 

 

Haluan tähän alkuun heti sanoa, etten ole jakamassa täällä ”terveellisyyden” ilosanomaa, tarjoamassa parannuskeinoja vatsavaivoihin, allergioihin tai käännyttämässä kenenkään elämäntapoja mihinkään suuntaan. Kirjoitan puhtaasti vain omista kokemuksistani, makumieltymyksistäni ja vaihtoehdoista, jotka olen kokenut itselleni sopiviksi. Mielestäni liian moni vaikuttaja käyttää asemaansa väärin, jakamalla parannuskeinoja sekä ”terveellisiä tai terveellisempiä” vaihtoehtoja milloin mihinkin vaivaan, vaikka todellisuudessa on vain kyse omasta mututuntumasta. Varmasti taustalla on myös jonkinlaista tutkimustyötä asiaan liittyen, mutta jos kyseessä ei ole ravitsemustieteen tai terveydenhuollon ammattilainen, kannattaa lukemaansa tietoa tarkastella hyvin kriittisesti.

 

Maidottomuus ja gluteenittomuus tuntuu olevan jonkinlainen muoti-ilmiö, joista todella moni hakee ensimmäisenä ratkaisua omiin vatsaongelmiinsa. Kun joku on joskus sanonut, että viljojen ja/tai maitotuotteiden pois jättäminen ruokavaliosta on laskenut turvotusta, helpottanut vatsavaivoja ja on yleisestikin paljon terveellisempi vaihtoehto, sen on pakko olla ratkaisu jokaisen ihmisen ongelmiin. En todellakaan väitä, etteikö maito- ja viljatuotteet aiheuta joillain vatsavaivoja, varmasti aiheuttavat. Se ei kuitenkaan ole tieteellisesti ja tutkitusti terveellisempi vaihtoehto, ellei kyseessä ole maitoallergia tai keliakia (nämä selviävät ainoastaan lääkärissä), ihan sama mitä joku oman elämänsä supersankari pitkin nettiä tarinoi. Vatsaongelmiin vaikuttaa niin paljon moni muukin asia, kuten se mitä söit edellisenä päivänä, stressi, unettomuus, epäsäännöllinen syöminen, liika syöminen (isot annokset), liikkumattomuus tai raskas liikunta (stressi). Eli jos söit lounaalla kevyen salaatin lisäksi palan leipää tai laitoit aamukahviisi tilkan maitoa, ei vatsasi stressitila välttämättä johdu ensisijaisesti näistä mainitsemistani ruoka-aineista. Ensisijaisesti siis suosittelen käymään lääkärissä ja keskustella omista vaivoista ammattilaisen kanssa.

 

 

Meitä vatsaongelmaisia on hyvin paljon ja on todella mahtavaa, että asiasta löytyy nykyään paljon tietoa, joka on vielä suhteellisen helposti saatavilla. Tarjolla on laaja valikoima erilaisia ruokavalioita joita voi noudattaa helpottaakseen omia vaivojaan. On gluteenitonta, maidotonta, munatonta, gluteenitonta maidotonta ja munatonta, vähähiilihydraattista, korkea hiilihydraattista, raakaruokaa, sokeritonta, luomua, laktoositonta, välimerellistä, länsimaalaista, fitnestä ja fodmap- ruokavaliota. Näitä oikeastaan kaikkia joskus kokeilleena voin käsi sydämellä sanoa, että ei ole olemassa mitään tiettyä ruokavaliota jota noudattaa, jos kyseessä ei ole mikään selkeä allergia tai autoimmuunisairaus. Esimerkkinä vaikkapa tämä oma suoliston toimintahäiriö, eli IBS = ärtyneen suolen oireyhtymä, johon ei ole olemassa mitään parannuskeinoa. Valitettavasti kaikilla meistä ei toimi sama ruokavalio, koska jokaisella on erilainen elämäntilanne ja jokaisen suolisto toimii yksilöllisesti. Tämän takia ei ole mitään yhtä ja oikeaa toimivaa kaavaa, jolla jokaisen vatsavaivat saadaan helpottumaan. Jokaisen täytyy itse nähdä vähän vaivaa ja tehdä pientä tutkimustyötä oman kehonsa toiminnasta, etsimällä omalle vatsalle sopivia ruoka-aineita. Se on pitkä prosessi, mutta jos haluaa oloaan helpottaa, se on käytävä läpi, yksi ruoka-aine kerrallaan.

 

Mikä se IBS oikein on?

Lyhykäisyydessään ärtyneen suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen suolistovaiva. Suolta tutkittaessa sieltä ei löydy välttämättä mitään selkeää tai nähtävää vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt eikä sen häiriintyneen toiminnan syytä tarkoin tiedetä. Oireyhtymä ilmenee yleensä vatsan turvotteluna ja kipuna eri puolilla vatsaa, sekä erilaisina muutoksina suoliston toiminnassa. Koskaan ei siis voi tietää millaisessa muodossa tavara tulee pihalle vai tuleeko sitä ollenkaan. Oireiden vaihtelu on hyvin tyypillistä, jonka vuoksi selkeää haittatekijää on vaikea tunnistaa. Välillä voi olla täysin oireettomia kausia ja välillä kaikki mahdolliset oireet iskevät kerralla. Näihin vaivoihin suurin vaikuttaja on ravinto ja sen laatu. Ravinnon lisäksi myös psyykkisillä tekijöillä on vaikutusta oireisiin, kuten esimerkiksi masennus, joka vaikuttaa suolen toimintaan. Kyseessä ei siis ole mikään vakava sairaus, mutta erittäin kiusallinen ja aika paljonkin normaalia elämää häiritsevä vaiva.

 

 

Kuten aiemmin mainitsin, jokaisen vatsa ja suolisto toimii yksilöllisesti. Tämän vuoksi ei missään nimessä kannata omin päin karsia mututuntumalla valitsemiaan ruoka-aineita pois ruokavaliosta, joista kokee olevan huhupuheiden mukaan haittaa. Esimerkiksi FODMAP– ruokavalio on ollut jo pitkään pinnalla IBS- oireiden helpottajana, mutta sitä ei kuitenkaan suositella pitkäaikaisesti noudatettavaksi sen rajoittuneisuuden takia. Varsinkin omatoimisesti toteutettuna siitä voi herkästi tulla hyvin yksitoikkoinen ja tärkeimmistä ravintoaineista voi tulla puutetta. Kaikista tärkeintä on siis ensisijaisesti hakeutua lääkäriin ja sitä kautta tutkimuksiin. Tämän jälkeen kipitellä laillistetun ravitsemusterapeutin puheille, joka osaa koostaa juuri sinulle sopivan ruokavalion, ettei niistä tärkeistä ravintoaineista tule puutetta. Tässä linkissä on laillistetun ravitsemusterapeutin Risto Laatikaisen hyvin yksinkertainen ja selkeä tietopläjäys FODMAP- ruokavaliosta, joka kannattaa lukaista läpi.

 

Lihastohtorilta tuli myös juuri uusi julkaisu, mistä urheilijoiden ja liikunnan harrastajien vatsavaivat yleisimmin johtuvat ja kuinka niitä voidaan helpottaa ravitsemuksen ja muiden elintapojen avulla. Kyseisen vieraskirjoituksen on kirjoittanut ravitsemusterapeutti ja urheiluravitsemuksen asiantuntija Tomi Valtanen ja tässä ensimmäisessä osassa kerrotaan liikuntasuorituksen aikaisista ruoansulatuskanavan oireista ja niiden mekanismeista. Pääset lukemaan sen tästä.

Toivottavasti tästä oli joillekin apua ja lupaan ensi kerralla jakaa niitä ruoka vinkkejä, joita mun piti alun perin tänne raapustaa. Kyllä se siitä.

2
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday