Sodassa Nukkumatin kanssa

 

Jälleen kerran meillä on mennyt Matin kanssa sukset ristiin ja sodankäynnin välineet on kaivettu esille yöpöydän laatikosta. Meneillään on pauttia rallaa parisenkymmentä vuotta ja rapiat päälle kestänyt verinen taisto, josta olen itse ollut suurimman osan ajasta se henkihieverissä, omia raajojaan matkan varrelta keräilevä häviöllä oleva osapuoli. Kirjoittelinkin taannoin omista univaikeuksistani ja siitä, kuinka paljon se on vaikuttanut omaan käyttäytymiseeni ja toimintakykyyni. Unettomuuden influenssi on ollut melko tuhoisa, jonka vuoksi kävin viime syksynä unitutkimuksissa selvittämässä, että voiko asialle vielä tehdä jotain.

Tutkimuksista tuli aika paljon vahvistusta omalle käsitykselle siitä, miksi sängyssä unensaannin yrittäminen on lähinnä petivaatteiden heittelyä pitkin seiniä. Tämän lisäksi omaksuin myös hyviä ohjeita siitä, miten saisin unenpäästä paremmin kiinni. Alkuun kaikki meni hyvin, sain huomattavasti paremmin nukuttua, treenit kulkivat eri tavalla ja myös palauduin niistä, ajatukset lähtivät kulkemaan paremmin ja muutenkin yleinen toimintakyky palasi normaalille tasolle. Kuitenkin MM-kisojen jälkeen, pidemmästä lepotauosta huolimatta, uniongelmat tulivat takaisin samalla, kun palasin normaaliin treenirytmiin. Vaikka siihenkin palasin asteittain rauhalliseen tahtiin. Tein kaikki nukkumaanmenorutiinit samalla tavalla kuin aiemmin, mutta en enää saanut itseäni väsytettyä iltaisin edes lääkkeiden avulla. Päätin sitten useamman viikon tuskailun jälkeen kokeilla olla täysin ilman kemikaaleja, kun niistäkään ei tuntunut enää olevan apua.

Lähtökohtaisestihan musta ei saa koskaan hyvää nukkujaa, olivat keinot sitten mitä hyvänsä. Oon kuitenkin huomannut, että näinkin paskoista lähtökohdista huolimatta omat aivonsa voi pakottaa edes osittain uneen ilman lääkärin kirjoittamia tainnutusreseptejä. Tämä oppitie ei ole ollut helppo, joudun nimittäin nykyään aloittamaan nukkumaanmenorituaalini olohuoneen sohvalta. Olen niin herkkäuninen, että havahdun pieniinkin ääniin, enkä pysty nukahtamaan jos sängyssä on toinenkin tyyppi liikkumassa (hengittämässä). Tästä syystä on ollut vaan helpompi ratkaisu nukuttaa itsensä sohvalle ja siirtyä jossain vaiheessa yön aikana takaisin sänkyyn. Ei ehkä mikään miellyttävin vaihtoehto, mutta tällä hetkellä ainoa edes jotenkin toimiva ratkaisu, jolla saan muutaman tunnin nukuttua.

 

 

Koska tiedän etten ole ainoa tapaus tällä planeetalla joka kärsii kyseisestä ongelmasta, ajattelin jakaa muutaman vinkki vitosen, joilla olen itse saanut muutaman erävoiton Nukkumattia vastaan:

1. Lopeta se somettaminen, sähköpostien tai watsappi viestien lukeminen/lähettäminen. Tuntia ennen nukkumaanmenoa ei voi kenelläkään olla niin tärkeää asiaa, etteikö se voi odottaa seuraavaan aamuun. Myöskään kenenkään Facebookissa tai Istagramissa ei ole niin siistejä juttuja, että niitä olisi aivan pakko selailla yön pikkutunneille asti. Tietokoneen- ja puhelimen näytöltä tuleva sinivalo ei ole tässä se isoin ongelma, vaan niistä tulevat asiat ja keskustelut jotka virkistävät mielen toimintaa. Tarkoitus on kuitenkin rauhoittua eikä virkistyä.

2. Jäikö asioita hoitamatta tai pyöriikö seuraavan päivän to do:t mielessä? Kirjoita ne ylös. Voit oikeastaan kirjoittaa kaikki mielessä pyörivät ajatukset ylös. Ajatusten siirtäminen paperille – yllättävää kyllä – tyhjentää kaiken sen ylimääräisen asioiden pyörittelyn mielestä, jota normaalisti tekisit silloin, kun pää on jo tyynyssä ja pitäisi saada nukutuksi.

3. Lue jotain. Älä kuitenkaan valitse mitään todella mielenkiintoista tai asiatietoista tekstiä, sillä nimittäin voi olla turhankin virkistävä vaikutus. Oikeastaan mitä turhanpäiväisempää ja tylsempää soopaa luet, sen varmemmin alkaa uni maistumaan, eikä ajatukset ala seikkailemaan luetun tekstin vaikutuksesta.

4. Unimeditaatiomusiikit käyttöön. Spotifystä löytyy erilaisia tähän tarkoitukseen tehtyjä soittolistoja ja Youtubessa on myös paljon erilaisia meditaatiovideoita, joista varmasti löytyy jotain kokeilemisen arvoista. Kaikista tärkeintä on kuitenkin löytää se itselle sopiva vaihtoehto, oli se sitten joku äänikirja tai ihan vaan rentouttavaa musiikkia. Kokeilin joskus aiemmin muutamaa rentoutuspätkää, joiden lukijoiden äänet ja puhetyyli vitutti niin paljon, ettei rentoutumisesta ollut tietoakaan. On siis erityisen tärkeää löytää sellainen vaihtoehto, joka on itselle sopiva. Tässä pari Youtube linkkiä jotka toimii itsellä:

Jason Stephenson – Sleep Meditation: Release Worry Guided Meditation Hypnosis for a Deep Sleep & Relaxation

Jason Stephenson – Guided Sleep Meditation with Gentle Nature Sounds: white noise Waterfall (into the forest)

Toki joskus on päiviä jolloin mikään keino ei vaan tunnu toimivan, mutta kun jaksaa pitää rutiineista kiinni ja sinnikkäästi toistaa iltaisin samoja asioita, alkaa nukkumaanmeno jossain kohtaa väkisinkin helpottamaan. Toivottavasti näistä vinkeistä on muillekin apua ja voimme yhdessä laskea (ainakin väliaikaisesti) aseemme Matin ohimolta.

0
Jaa:

This Post Has 3 Comments

  1. Hemmetin hyviä näkökulmia aiheeseen!

  2. Pakko vinkata teinille nää vinkit, se taistelee saman Matin kanssa. Loistava kirjoitus, ja niiiin ajankohtainen ainakin ku tsiigaa teinin punnertamista. Tsemppiä taisteluun ?

    1. Monesti sitä vaan raadollisesti yrittää noudattaa ohjeita ilman tulosta, vaikka tärkeämpää on löytää itse itselle sopiva ja toimiva tapa. Kiitos ✌️

Vastaa

Close Menu

Black Friday