Tuomio Oivauni uniklinikalta: Syvissä vesissä mennään.

*Sisältää mainoslinkkejä

 

Kuukausi takaperin varasin ajan Oivauni-klinikalle, tarkoituksena selvittää mikä helvetti siinä on, etten saa nukuttua. Nukkumatin kanssa ollaan käyty veristä sotaa viimeiset 28-vuotta, josta olen itse ollut suurimman osan ajasta pahasti tappiolla. Jos et ole lukenut aiempaa vuodatustani aiheesta; ”Hei, pitäiskö sun nukkua joskus?”, niin pääset lukemaan sen tästä. Pitkän ja tuskallisen selviytymistaistelun jälkeen halusin laittaa lopun tälle sodalle ja varasin ajan laajaan unitutkimukseen.

Vaikka pääpiirteittäin tiesin jo itse mitkä ovat ne isoimmat syyt omaan unettomuuteen, halusin silti saada ns faktoja pöytään. On paljon helpompi lähteä ratkomaan ongelmia kun on selkeitä tutkimustuloksia joiden pohjalta tehdä ratkaisuja, eikä vain olettamuksien perusteella heittää noppaa ja toivoa sormet ristissä jonkun vaihtoehdon toimivan. Lisäksi halusin asiaan perehtyneen ammattilaisen näkökulman jolla on kokemusta ja joka osaa oikeasti auttaa.

Kokonaisuudessaan tutkimus oli hyvin helppo ja lyhyessä ajassa toteutettu. Ainoa hankala asia oli löytää sopiva ajankohta niin, etten ollut illalla töissä tai treenaamassa. Onneksi loma sattui osumaan juuri sopivaan väliin. Ensimmäisellä klinikkakäynnillä lääkäri kartoitti tilanteen, kertoi miten tutkimus toteutetaan ja sovittiin milloin laitteisto asetetaan ylleni. Tämä tehtiin myöhemmin jo samana iltana viiden aikaan, jotta ehdin tottumaan kyseiseen viritykseen eikä se ahdistaisi niin paljon yön aikana. Mulla oli lopulta päässä parisenkymmentä anturia, muutama jaloissa ja rintakehässä, yksi sormessa ja ne kaikki oli kytköksissä vatsan päälle asetettuun mittalaitteeseen. Mut yllätti se, kuinka vähän tämä piuhahelvetti häiritsi mua yöllä. Hyvän asennon löytäminen oli vähän haastavampaa, mutta se ei poikkea normaalista juuri mitenkään.

 

 

Mitä yön aikana mitattiin?

Laajassa unitutkimuksessa pyritään ottamaan koko kehon toiminta huomioon. Mittauslaite asennettiin aloittamaan mittausta klo 22 ja lopettamaan klo 8 (oman unirytmin mukaan) ja se mittasi seuraavia asioita;
– EEG (aivosähkökäyrä)
– EOG (silmänliikkeet)
– Leuan EMG (lihasjännitys)
– EKG (sydänsähkökäyrä)
– Hengityssignaalit: termistori ja paineanturi (ilmavirtaus) sekä hengitysliikkeet
– Oksimetria (happikyllästeisyys)
– Kuorsaus ja alaraajojen lihasjännitys
– Verenpaine syke sykkeeltä
Lisäksi mitattiin univaiheita ja niiden rakennetta, kuten kuinka kauan kestää nukahtaa kevyeen uneen, keskisyvään uneen, syvään uneen ja vielä REM-uneen (vilkeuni), sekä miten pitkään nämä 4 unisykliä kestää.

 

No millainen tuomio tuli?

Tuloksessa oli paljon asioita, jotka vahvistivat mun omia olettamuksia. Olen erittäin herkkäuninen, joka on kuulemma kaltaiseni jämptin ja tunnollisen suorittaja persoonan ongelma. Yllättävää oli kuitenkin se, että koko 9 t sängyssä olo aikana olin nukkunut jopa 7,5 t. Harmi vaan, ettei se ollut kovin hyvää unta, vaikka unen tehokkuus oli 84,3%. Nukahtamislatenssi (aika) oli normaalia pidempi ja latenssi muihin univaiheisiin normaalia lyhyempi, sekä unen tehokkuus normaalia alempi. Mun unen rakenne oli siten poikkeava, että kevyen ja keskisyvän unen määrä oli normaalia vähemmän ja syvää unta enemmän.

Sen lisäksi, että mulla on myös levottomat jalat jotka vispaa ja sätkii koko yön, mun syvässä unessa on paljon alpha-aktiivisuutta. Eli käytännössä mä kyllä nukun, mutta mun aivot ei nuku, vaan ne myllää täyttä vauhtia koko yön. Unen aikana oli havaittu poikkeuksellinen määrä spontaaneja havahtumisia, joka oli tässä tapauksessa kerran minuutissa. Ei siis mikään ihme, ettei mulla ollut illan ja yön aikana juuri sykevaihteluita, eikä mun verenpaine ollut laskenut kuin muutamalla prosentilla. Se oli aika huolestuttavaa koska se kertoo ylirasitustilasta, mikä ei sinänsä tullut uutena tietona, mutta tarpeeksi pitkälle vietynä se on merkki ylikunnon häilyvästä rajasta. Ylikunnossa ei onneksi vielä olla, mutta paljon ei enää vaadita, että väsymys kaataa naisen.

 

Tältä se viritelmä sitten lopulta näytti. Takuuvarmat yöunet..

 

Löytyykö mulle sitten joku sopiva ratkaisu, joilla tilanne käännetään voiton puolelle? Nukkumisen maailmanmestaria musta ei tulla tekemään, mutta ainakin mulle laadittu hoitosuunnitelma on tehnyt ihmeitä jo näin lyhyessä ajassa. Olin aika onnellinen siitä, ettei tarjolla ollut mitään aiemmin kuultuja höpöhöpö-hoitoja tai ryhmäterapiaa. Tutkimus klinikkakäynteineen ja hoitosuunnitelmineen oli kuitenkin sen verran arvokas, ettei mieltä olisi hirveästi lämmittänyt ohjeet hengitysharjoituksista, kynttilänvalossa lukemisesta ja meditoinnista.

Sen sijaan että välttelee epätoivoisesti sinivaloa, on esim tv:n katselu iltaisin ihan ok, kunhan se on vain itselle miellyttävää toimintaa. Ei ne valot enää juuri vaikuta, kun stressikäyrä on jo valmiiksi huipussaan. Tottakai tietynlainen rauhoittuminen ilta-aikaan edistää unen saantia, mutta ajatukset voi organisoida vaikka matkalla iltavuorosta tai treeneistä kotiin niin, että päivän asiat on käyty läpi ennen nukkumaanmenoa ja saataisiin ajatukset nollattua, eikä niitä tarvitse sitten yöllä miettiä. Usein myös kehotetaan nousemaan sängystä ylös, jos uni ei meinaa tulla. Mun kaltaiselle iltavirkulle se sängystä nouseminen on aivan totaalista myrkkyä, eikä sen jälkeen todellakaan tarvitse nukkua, kun aivot lisää entisestään kierroksia. Sen sijaan tuijottelen mieluummin vaikka puhelimesta Netflixiä tai luen kevyellä valolla jotain, kunnes uni alkaa taas maittamaan.

Mua huvitti lääkärin arvio millainen nukkuja mä olen. Sain kouluarvosanaksi vitosen asteikolta ykkösestä kymmeneen, mutta vain siksi, kun mun ravintopuoli ja muut elämäntavat on kunnossa. Se, että mä liikun paljon ja syön terveellisesti kompensoi mun surkeita unenlahjoja tyydyttäviin arvosanoihin. Joka tapauksessa ravinto on yksi asia, jolla tuloksia yritetään saada paremmiksi. Normaalilla kuolevaisella unipainetta kasaantuu pitkin päivää ja on korkeimmillaan illalla, jolloin väsymys painaa luonnostaan ja unille painuminen on helppoa. Mun kohdalla, kun olen virkeimmilläni illalla eikä unipainetta juuri ilmene, siirretään päivän tärkein ja isoin ateria juuri ennen nukkumaan menoa nautittavaksi. Jokainen on varmaan joskus vetänyt napaansa tuhdin lounaan tms, jonka jälkeen väsyttää niin perkeleesti ja tekee mieli ottaa pikku päikkärit. Tällä olisi tarkoitus saada sama efekti aikaiseksi. Hiilareita siis iltapalalle ja reilusti. Jes!

Käynti klinikalla ehdottomasti kannatti. Omat luulot sai vahvistuksia, uutta tietoa tuli paljon ja loput on vain itsestä kiinni. Ainakin melkein. Sen verran syvissä vesissä mennään, ettei ilman lääkitystä voida vielä edetä, mutta sitä tehtiin järkevämmäksi. Niinkuin aiemmin sanoin, ei musta maailman parasta nukkujaa tehdä, mutta tavoitteena on päästä muutamassa kuukaudessa lääkkeistä eroon. Eli näillä mennään seuraava kuukausi ja sen jälkeen tsekataan lääkärin kanssa uudelleen miten ollaan edetty ja onko muutoksille aihetta.

Nämä ovat siis minun tuloksiani ja mulle laaditut hoito-ohjeet. Jos sulla tai sun tuttavilla on ongelmia nukkumisen kanssa, suosittelen ehdottomasti ottamaan ammattilaiseen yhteyttä. Oivauni-klinikalla on erittäin pätevää porukkaa ja jokainen asiakas hoidetaan yksilöinä omien tarpeiden mukaisesti. Ei se muutama satanen lopulta ole suuri summa omasta hyvinvoinnista ja terveyden ehkä tärkeimmästä elementistä (hinnastoon pääset tutustumaan tästä).

Kummasti se elämänlaatu on parantunut ja mieli virkistynyt, kun on nukkunut jo melkein pari viikkoa putkeen. Sanat ei riitä kuvailemaan kuinka hyvä olo mulla on, ainakin toistaiseksi. Ehkä se siitä.

 

 

3
Jaa:

This Post Has 4 Comments

  1. Moi. Mielenkiintoinen kirjoitus. Kysyn uteliaisuuttani… Onko sinulla ollut nukkumisessa ainoana tai selvästi suurimpana ongelma se, että et meinaa päästä uneen aluksi, kun menet nukkumaan? Itse saan lähes aina aluksi unta aika nopeasti, mutta heräilen nukkumisen välissä melko usein ja sitten herään väsyneenä vikaa kertaa esimerkiksi noin 1-3 tuntia liian aikaisin ja en saa enää loppuosaa tarvitsemastani unesta.

    Lisäksi vielä… Kerroit saaneesi uniongelmaasi (ainakin toistaiseksi) selkeän parannuksen sillä, että aloit syömään ennen nukkumaanmenoa entistä isomman aterian ja enemmän hiilihydraatteja kuin aiemmin. Oliko tämä ainoa varsinainen uusi hoitokeino, jota sinulle ehdotettiin tai suositeltiin laajan unitutkimuksen jälkeen, vai jätitkö muut keinot mainitsematta niiden toimimattomuuden vuoksi tai jostakin muusta syystä?

    Kumpa saisit pysyvää parannusta uniongelmiisi. Hyvää jatkoa! =)

    1. Moikka. Mun ongelmat on ollut vaihtelevia. Joskus saan aluksi illalla nopeasti unta, mutta heräilen muutaman tunnin päästä pitkin yötä enkä saa nukuttua. Eniten on kuitenkin vaivannut se, etten saa illalla unta vaikka olisin kuinka väsynyt ja monesti olen edelleen hereillä, kun aamulla herätyskello soittaa.

      Iltasyöminen ei ollut ainoa hoitokeino, mutta ehkä yksi niistä vaikuttavimmista. Mulla on myös ollut aiemmin lääkitys unettomuutta varten, mutta se ei ole juurikaan auttanut ja siitä tehtiin “luonnollisempi” ja kilpaurheilijalle sopiva. Ei siis mitään vahvoja aineita, vaan pieni tuki ruokailusta aiheutuvan unipaineen avuksi. Mun unettomuuden isompana ongelmana oli aivot jotka ei nuku yöllä. Käyn siis iltaisin treeneistä tai töistä kotiin kävellessäni päivän asiat läpi, mitä olen tehnyt, mitä pitää tehdä huomenna jne, eli organisoin ajatukseni ns kasaan, etten käy niitä unissani läpi 🙂

      Oon saanut elämäni aikana paljon ohjeita ja neuvoja, mutta rehellisesti ensimmäistä kertaa olen nukkunut nyt 2viikkoa putkeen ja olo on todella hyvä. Se on lyhyt aika, mutta se on parempi kuin 2kuukautta unettomia öitä putkeen. Toivottavasti sait vastauksen kysymyksiisi ja saat apua omaan unettomuuteesi 🙂

  2. Mikä lääkitys sinulle tuli tutkimuksen jälkeen? Jos saan udella.

    1. Mulle ei Oivauniklinikalta lopulta määrätty uutta lääkettä, vaan jatkettiin edellisen lääkärin kirjoittamaa Doxal- lääkkeen käyttöä, mutta huomattavasti pienempänä annoksena melatoniinin kanssa. Klinikan lääkäri tarjosi toista lääkettä, jos hoitosuunnitelma ei toimi, mutten suostunut missään vaiheessa ottamaan uutta lääkettä käyttööni. Doxal on mielialalääke siinä missä muutkin ”unilääkkeet”, mutta käytetään unen kannalta erilaisena annostuksena. Suosittelen keskustelemaan oman lääkärin kanssa aiheesta, jos sulla on univaikeuksia 🙂

Vastaa

Close Menu

Black Friday