• Disurb

Kehonkoostumukseni ennen kisadieettiä

Millainen kehonkoostumus on noin puolitoista vuotta offseasonilla viettäneellä bikinikisaajalla?

Olen pitkään harkinnut ihan mielenkiinnostakin että menisin InBody -mittaukseen. Aikaseksi en ole saanut, mutta valmentajan suosituksesta päätin vihdoin mennä.  Viimeksi ennen kisadieettiäni en tehnyt kuin pihtimittauksen. Sekin tehtiin mulle noin viikko sitten ja avaan myös sen tekemistä ja tuloksia tässä kirjoituksessa.

Pihtimittaus

Pihtimittauksen voi tehdä kotona. Tarvitset vain paketin, missä saat ohjeet, pihdit ja taulukon.

Pihdeillä mitataan tietyistä kohtaa ihon/rasvan paksuus niin sanotusti nipistämällä pihdeillä. Pihdeillä ei saa puristaa liian lujaa, mutta tarpeeksi. Mitat otetaan kolmesta eri paikkaa. Naisilta ja miehiltä mitataan vähän eri paikoista. Naisella mitat otetaan ojentajasta, reiden etuosasta keskeltä ja lantion yläpuolelta. Mittauksia tehtiin joka kohdassa kolme ja lukemista laskettiin keskiarvo. Keskiarvot laskettiin yhteen ja taulukosta saatiin rasvaprosentti.

Pihtimittauksen tulos on kuitenkin oletettavasti hieman alakanttiin. Mun tulokseksi saatiin 13,7%. Kuulostaa kyllä tosiaan pieneltä, kun tätä kehityskautta kuitenkin on ollut.  Ennen viime kisadieetin alkamista saimme tulokseksi noin 12 % luokkaa, joten tässä ehkä vähän pehmeämmässä kunnossa ollaan. Viime kisojen kisaviikolla lukema oli 9%.

InBody -mittaus

InBody on vaa’an näköinen laite ja siihen asetutaan seisomaan jalkapohjat metalliosille ja peukalot käsissä pidettäville sensoreille. Tosi nopea ja helppo. Mielenkiintoista oli nähdä myös, että onko mittauksen mukaan lihasepätasapainoa ja myös kehon nesteet ja perusaineenvaihduntani.

Rasvaprosentiksi saatiin 22,8 prosenttia, joka ainakin mun mielestä kuulostas melko järkevältä luvulta. Rasvan määräksi mulle laskettiin 12,4 kiloa, joka senkin mun mielestä kuulostaa aika pätevältä. Oikein kiva oli nähdä että lihasmassa on melko tasapainossa molemmin puolin kehoa ja että lihasmassaa alkaa hipomaan normaalin ja korkean rajaa 🙂 Perusaineenvaihdunta oli itse asiassa pienempi mitä oletin.

Omasta mielestäni ylipäätään nää tulokset vaikuttivat melko ideaaleilta tähän hetkeen. Tästä on sitten kyllä mielenkiintoista nähdä neljän kuukauden päästä, että mitä luvut näyttää. Oon offikauden pyrkinyt pitämään kunnon siistinä esimerkiksi säännöllisillä miinuskalori jaksoilla ja erittäin hitaalla kalorien nostamisilla.

2
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday