Selätä nuha – 5 vinkkiä

Nuhaa taitaa olla liikkeellä… Ainakin näin musta on tuntunut.

Puolitoista viikkoa sitten iski nuha. Ihan yhtäkkiä hieronnan jälkeen kurkkuun alkoi sattumaan ja iltaa kohden koko ajan enemmän. Aamulla heräsin tukkoisena ja energiat oli alhaalla. Kun tietää millainen kroppa on kun on terve ja hyvin voiva, huomaa helposti tulevan nuhan.  Töihin oli mentävä vaikka veto hieman pois.  Kuitenkin jos mahdollista, niin olisi ollut ehkä järkevämpää olla kotona.

Tauti ei onneksi pitkään jatkunut pahana ja jo noin 5 päivän päästä olo oli lähes normaali. Olisi ehkä ollut fiksumpaa olla kotona kuin töissä, mutta onneksi on keinoja joilla nuhaa saa lyhyemmäksi ja oireita hillittyä. Muutakin kuin lääkkeitä.

Ajattelin antaa tässä 5 vinkkiä, jolla saan ainakin itse flunssan oireita kuriin ja mahdollisesti lyhennän taudin kestoa.

  1. Lepo – anna kropan rauhassa selättää tauti ennen kuin treenaat. Lepo on parempi kuin pitkittynyt tauti. Tunnustele oloasi, jos väsyttää ja normaalitkin asiat tuntuvat raskaammalta kuin normaalisti, niin on aika ottaa rennosti.

Itselläni on usein niin veto poissa taudin iskettyä ettei treenistä tulisi mitään ja jos yhtään on kipeä olo niin jätän treenit suosiolla treenaamatta. Sairastuin keskiviikko-iltana ja jo maanantaina oloni oli sen verran hyvä että pääsin treenille. Kannattaa kuunnella kroppaa, jokaisen toipuminen on yksilöllistä ja mielummin jättää treenin. Liika rasitus vaan pidentää sairautta ja saattaa pahentaa sitä huomattavan paljon. Joissakin tapauksissa on ollut aika hurjat seurakset kun treenejä on tehty kipeänä.

2, Nesteytys – Kipeänä kannattaa muistaa juoda runsaasti. Kuume kuluttaa nestettä tehokkaasti mutta vettä juomalla nestekierto kiihtyy ja auttaa kehoa karistamaan pöpöt nopeammin pois.

3. Lisäravinteet – Suosittelen erityisesti glutamiinia heti kun flunssan oireet alkavat. Toki sitä voi syödä muutenkin esim pahimman flunssakauden aikaan tai vaikka dieetillä. Glutamiini palauttaa ja lisää vastustuskykyä. Se saattaa lyhentää flunssan kestoa

4. Sinkki ja c-vitamiini – Nämä ravintolisät ovat myös sellaisia, joita usein suositellaan otettavan heti flunssaoireiden alkamisen jälkeen. Itse syön päivittäin mutta tuplaan annoksen kun olen kipeä. Sinkki toimii parhaiten imesketävässä muodossa. Samoin kun glutamiini, ne ei paranna, mutta saattavat lyhentää flunssan kestoa.

5. Luonnon rohdot – inkivääri, hunaja, sitruuna, valkosipuli. Näillä ja lukuisilla muilla saa ainakin oloa helpommaksi. Olen silloin tällöin keitellyt inkivääristä, sitruunamehusta, vedestä ja hunajasta kivan juoman.  Myös Echinaforce (punahattu-uute) on yksi MUST tuotteistani.

Toivottavasti näistä vinkeistiä olis jotain apua!

2
Jaa:

This Post Has 2 Comments

  1. Paljon olen glutamiinista lukenut (en ole bodari) ja tiedän, että ko. aminohappo osallistuu immuunijärjestelmän rakentamiseen, mutta ei ole tullut vastaan, että helpottaisi flunssaa.
    Hmm. Täytyykin tutkia enemmän.
    Muista mainitsemistasi on sama mielikuva.
    Sinkkiä kannattaa ottaa max 50-90 ja sekin on jo paljon, mutta suuremmista on jo haittaa, voi olla 50-90mg’kin?
    Lähinnä laskee kuparitasoja.

    1. Juu, tuon sinkin kanssa kannattaa olla tarkka koska yliannostuksesta saattaa tulla ikäviä oireita. Itse otan max. 30 mg/vrk. Ja poikkeuksena juurikin flunssa-aika. Useimmiten vain noin 15 mg vuorokaudessa.

Vastaa

Close Menu

Black Friday