Liikunta osana arkea – Ei tarvitsekaan suorittaa!

Pitää käydä vähintään kolme kertaa viikossa salilla ja juosta neljä aamuaerobista, jotta rasva palaa ja pylly pyöristyy. Täytyy harrastaa tanssia, jotta voi olla notkea ja suunnilleen siirtyä parkour kurssille, jotta ketteryys kehittyy. Olen hyödytön laiskimus, jos en mene jumppatunnille ainakin kolmea kertaa, kolmea tuntia putkeen – Viikottain. 

Tälläisiä mielikuvia meille luodaan.

Sehän ei ole ihan näin yksiselitteistä, kuten arvata saattaa. Maailmassa on tällä hetkellä kauhea kiire, hirveästi töitä ja muutakin elämää pitäisi elää, joten liikunnan aika yksinkertaisesti joskus vaan jää. Sen sanon, että missään nimessä ei pitäisi jäädä, koska oma terveys ja tavoitteet on AINA se ykkös juttu (ajattelit niin tai et) , mutta fakta on se, että se ei pääprioriteetti kovinkaan monella ole. Työt on pakko tehdä, että leipä tulee pöytään, ja se jo vie niin paljon henkisiä voimavaroja, että sohvannurkka illalla houkuttaa monia enemmän. Perheen ja ystävienkin kanssa pitäisi viettää aikaaa, kaupassa käydä ja kotia pitää pystyssä. Näin se vaan menee, mihinkäs väliin ne viisi punttitreeniä laitetaan?

Toiveissa olisi kuitenkin aina se kiinteämpi kroppa ja hyvinvoiva keho. Ei kuitenkaan mitään mahdollisuuksia ikinä niitä saavuttaa, jos ei aikaa treenille ole! Eikun… Onko? Ehdottomasti on! Arki- ja hyötyliikunta aliarvioidaan mielestäni aika karusti ja unohdetaan kokonaiskuvasta. Ei ole yhtään mediaseksikästä vain kävellä töihin tai kantaa kauppakasseja koko kotimatkaa, tai kavuta portaita joka päivä viidenteen kerrokseen, kahdeksan kertaa päivässä. Elämme suorittamisen aikakautta.

Muutenkin, fyysisistä tavoitteista ja muutoksista 70-80% tehdään jollain muulla, kuin liikunnalla. Ei, isompaa hauista tai pyöreitä olkapäitä ei rakenneta salaatinlehdillä ja broilerin rintafileellä ilman, että puntti heiluu, mutta ehdottomasti voit voida hyvin ja saada terveen kehon ihan vain asettamalla silmät lautaselle ja jääkaappiin.

  • Syö monipuolisesti, värikkäästi ja ravitsevasti –> Valitse lautaselle tuotteita, jotka sopivat sinulle. Vihanneksia, proteiinia, hiilareita ja pehmeitä rasvoja. 
  • Syö säännöllisesti ja vältä näin ahmimiset! NAISET! Älkää pelätkö syödä kunnon annoksia SILLOIN kun syötte. Se on ehdottomasti parempi keino, kuin napostella jatkuvasti tai taltuttaa hirmunälkä ilta yhdeksältä vetämällä kaapit tyhjäksi, kun lounaalla valittiin pelkästään fetasalaatti. 
  • Muista rentous ja nautinto – Älä stressaa kalorimääristä ja makrojakaumista, mikäli sillä ei oikeasti ole elämässäsi mitään merkitystä (kilpaurheilu tms. eri asia) Voit herkutella uunifetapastalla tai käydä sponttaanisti burgerilla, why not, kunhan kokonaisuus on balanssissa! Usein tavoitteemme kaatuu siihen, että SUORITAMME tätäkin. Joskus paino putoaa ja kehitystä tapahtuu, kun unohdat koko homman.

No mitäs sitten jos kuitenkin haluttaisi sitä kuntoa kasvattaa, mutta aika on kortilla?

Ensinnäkin. Onko se aika oikeasti kortilla? Todella tehokkaan ja kehittävän treenin saa tehtyä 30 minuutissa ja mulla on jopa älyttömän kova vatsalihastreeni, joka kestää tasan tarkkaan 5 minuuttia. Salireissuun alkulämmittelyineen matkasta riippuen menee 45-90 minuuttia ja jos vaan lähdet juoksulenkille, saat sen hoidettua juuri siinä ajassa, kun on tarpeen. Kurkkaapa instagramin sovellustiedoista, paljonko aikaa hukkuu sen selaamiseen – OOPS, helposti jopa tunteja päivässä!

Joten ihan tossa, irtoaisiko kuitenkin ihan sille treenille, jumpalle tai vaikka metsäreissulle yksi tunti tai jopa vajaa?

Jos pystyt rehellisesti sanomaan, että ei vaan löydy, niin on mulla sullekin vinkkejä:

  • Hyödynnä matkat, jos vain mahdollista! – Jos työmatka tai kauppamatka siis on esimerkiksi alle 5 kilometriä, niin kävele! Tai pidemmälläkin matkalla hyppää pyörän selkään.
  • Voisitko herätä tuntia aikaisemmin? En koskaan käske tinkiä unesta, se on äärimmäisen tärkeä osa palautumista ja yleistä jaksamista, mutta jos on mahdollisuus siirtää rytmiä tunnilla, mennäkin jo tuntia aikasemmin nukkumaankin, niin aamulla on oiva aika treenata! 
  • Kävele portaat aina kun mahdollista, tee kotona kokkailun ja askareiden lomassa punneruksia, burbeita ja vatsalihasliikkeitä, tee kaikkea yllättävää. Suosittelen monille, että hyödyntää hieman multitaskaustaitoja, ja käyttää riisin keittoajan pieneen teholiikuntaan. Kaikki liike otetaan huomioon ja nostaa aineenvaihdunnan tasoa ja näinollen myös kulutusta. Ja kuntoa kasvattaa jo kummasti, kun vaihdat hissistä portaiden ravaamiseen, hölkötteletkin lyhyitä kävelypätkiä, teet kauppamatkalla puistossa kyykkyhyppyjä ja imuroinnin lomassa askelkyykkäät huoneesta toiseen. Joo, todella hölmön kuulosta ja aivan varmasti myös hölmön näköistä, mutta äärimmäisen tehokasta! Kokeile. 
  • Nyt sitten… Kun kalenteria suunnitellessa isket sinne työtapaamiset, kokeisiin luvut ja treffi-illat, niin suunnittele sinne myös omaa aikaa. Joskus se oma aika on hyvä olla netflix&chill jep, mutta suunnittele sinne niitä treenejä! “Keskiviikkona kello 16:00 minulla on 55 minuuttia aikaa käydä lenkillä.”  JA PIDÄ SIITÄ KIINNI, kuten tapaamisista muidenkin kanssa! 
  • Edelliseen lisäten – Sovi treenitreffit toisen kanssa! Olitko tapaamassa kaveria kahvilassa? Ehdota kävelyä tai yhteistä punttitreeniä – Kyllä se maailman parannus niinkin sujuu ja hyödyt on moninkertaiset.

Kun sanoin, että SINÄ olet tärkein ja sinun hyvinvointisi, niin todella tarkoitin sitä. Jos et voi hyvin ja pysty pysymään energisenä arjessa, sinulla ei ole, mistä antaa muille. Työt sujuu puoliteholla, parisuhde sujuu puoliteholla, lapsille ei ole 100% sinua antamassa itsestään ja en edes mene siihen, mitä sun oman pään sisällä tapahtuu. Liikunta nyt vaan on tutkitustikin katsottu vaikuttavan mielialaan ja hyvän kunnon yleiseen jaksamiseen ja tehokkuuteen, joten ei siitä pääse mihinkään, etteikö sen puutteella olisi vaikutuksia. Tunti sohvalla VS. tunti luonnossa hölköttelemässä ja jolkottelemassa, niin jos et muuten ole aktiviinen ja liikunnallinen, tulee enemmän hyötyjä niin henkisesti kuin fyysisestikin siitä metsälenkistä.

Tässä kuitenkin pätee sama kuin ravinnonkin osalla: älä stressaa. Jos on elämänvaihe, että aikaa ei ole, ei sitten vaan millään ja jaksaminenkin on täysin kortilla kaiken muun vuoksi, niin ei paineita. Tulee AIVAN VARMASTI myös vaihe, jolloin aikaa on. Hyödynnä lomat ja reissut, liiku silloin ilman paineita ja muita kiireitä. Tärkeintä on, ettei unohda sitä elämästä kokonaan ja tekee pieniä valintoja sen eteen joka päivä. Istutko vai seisotko, käveletkö vai menetkö autolla. Ei sen ihmeellisempiä asioita. Kaikkien ei tarvitse edes treenata sen erityisemmin, jos se ei vaan ole sun juttu. Liikkumisesta ei kuitenkaan pääse mihinkään… Pidä huolta, että jaksat ja tee asioita, jotka sut saavat voimaan hyvin, paremmin. Aikansa kutakin ja juttunsa kullakin. Tärkeintä on, että olet onnellinen ja terve, 100%:sti läsnä omassa elämässäsi. Ei tarvitse sitten viimeisellä pedillä pohtia, että voi kun olisi käynyt kääntämässä muutaman hauiskäännön enemmän ;).

Miten sä hyötyliikut arjessa? Vai liikutko mielummin vain suunnitellusti? 

Vinkit jakoon ja portaisiin! 

3
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday