• ira kiander banneri

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Kilpirauhasen_vajaatoiminta_läskit_tekosyy

“Stay positive, work hard and make it happen”

Kaikki alkoi noin 4 vuotta sitten, kun olin pitkään koittanut tiputtaa painoa, tuloksetta… Aloin miettiä, että nyt tässä on oltava jotain muutakin takana.

Ja kuten aina “kannattaa” googlata omat oireet niin sen tein ja löysin oireisiin sopivan diagnoosin.

Mutta kilpirauhsen vajaatoiminnan yleisimpiä oireita on mm. lihominen, väsymys, ihon kuivuminen, masentuneisuus etc….
Niinkun… Kuka muka ei kamppaile noiden ongelmien kanssa???

MUTTA kyllä sen sitten vaan huomaa ja itsensä tuntee sen verran hyvin, jos on itselleen rehellinen, niin tietää mikä ei ole vain omasta laiskuudesta ja herkuttelusta, liian myöhään valvotuista öistä ja kiireisestä arjesta johtuvaa oireilua.

Sen eron tosiaan kyllä huomaa ja sitä ei tunnu ihan kaikki ymmärtävän, jolla ei ole tätä sairautta, ja mua v*tuttaa niin paljon, että naama irtoo joka kerta kun kuulen tai luen idioottien kommentteja keskustelufoorumeilla aiheesta “joo perus läski -vähän väsyttää ja ei jaksa vaan laihduttaa-“. Ihan niinkuin se oire olisi keksitty tekosyy lihomiselle. Fakta on kuitenkin se, että esimerkiksi juuri paino-ongelmiin kilpparin vajaatoiminnalla on paljonkin vaikutusta. Helppo se terveen ihmisen on tollasta huudella. Moni on ihan kaikkensa kokeillut ja hyvin epätoivoinen, joka tämän ongelman kanssa kamppailee ja ei todellakaan tunnu hyvältä, kun sukurutsauksen seurauksena syntyneiltä vaikuttavat aivotoimintojen vajaatoiminnasta kärsivät sankarit alkaa vittuilemaan siihen päälle.

Suurimalla osalla sairastavista ei todellakaan ole kyse laiskuudesta, vaan ihan oikeasta ongelmasta. Olen liian monta kertaa kuullut jonkun pätevän, että “syöt vaan vähemmän, kuin kulutat, niin yksinkertaista se on”- katsokaas kun terveellä juu, terveellä ihmisellä se on noin yksinkertaista. Sairaalla ei vaan mene niin. Ihmisen kroppa kun ei ole kone ja tuollainen matematiikan laki ei vaan pelaa välttämättä kaikkien kohdalla. Tämän ymmärtäminen tuntuu hyvin monelle olevan ylitsepääsemättömän hankalaa.

Suosittelen tietenkin olemaan lääkäriin yhteydessä ja pyytämään kilpirauhaskokeita siinä vaiheessa, jos sitä epäilee. Hoitamattomana kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla pahimmillaan hengenvaarallinen, ja sitä pitää ehdottomasti hoitaa! Jos vajaatoiminta osottautuu vain hyvin lieväksi, kokeilisin ensin luonnollisin keinoin saada arvot kuntoon esim. ruokavalion avulla.  Itseäni nimittäin ahdistaa se, että olen loppuelämäni lääkkeiden armoilla, mutta mulla arvot olivatkin niin reippaasti viitearvojen ulkopuolella, ettei siinä välttämättä olisi ruokavalion muuttaminen riittänyt, joten aloitin lääkityksen heti.

Lääkityksen kuntoon saaminen auttaa oireissa, mutta esimerkiksi laihduttaminen voi edelleen olla hyvin hankalaa. Itselläni laihtuminen on äärimmäisen hidasta ja vaatii tuplatyön terveeseen verrattuna. Lisäksi jos syön ns. normaalia kotiruokaa, niin lihon. Eli käytännössä mun pitää olla kokoajan dieetillä, jotta paino pysyy samana, ja jos haluan vielä laihduttaakin, niin se vaatii todella paljon ponnistelua.

Monet ihmiset kuitenkin luovuttavat ja lopettavat edes yrittämästä kontrolloida painoaan, ja se ei tietenkään ole hyvä sekään. Kannustan pysymään positiivisena, hyväksymään oma tilanne, ja se että oman terveyden eteen on vaan nähtävä pikkasen normaalia enemmän vaivaa. Elämä on epäreilua, sille ei voi mitään, mutta pyyhkeen kehään heittämällä kostat itse itsellesi.

Ruokavaliolla ja liikunnalla voit vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan.

On ruoka-aineita jotka pahentavat kilpirauhasen toimintaa ja niitä on hyvä välttää.

Niitä ovat esimerkiksi:

  1. Gluteenipitoiset viljat
  2. Parsakaali, kukkakaali, ruusukaali
  3. Soija
  4. Sokeri
  5. Teolliset lihat ja ylipäätään prosessoitu ruoka
  6. Grillattu ja savustettu ruoka
  7. Kofeiini ja alkoholi

 

Suosia kannattaa:

  1. Vaalea liha
  2. Kala
  3. Oliivi- ja kookosöljy
  4. Siemenet
  5. Vihreä tee
  6. merilevä

(Sushi on siis erittäin hyvä valinta, ja mun lemppari eli sehän se sopii varsin hyvin ainakin mulle)

Lisäksi kilpirauhasen kannalta todella tärkeitä lisäravinteita ovat:

  1. Seleeni
  2. Jodi
  3. Sinkki
  4. Tyrosiini

 

Liikunta on aina hyväksi, mutta kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaville soveltuu parhaiten tasainen, keskitason rasitus. “Liian” pitkään kestävää korkeasykkeistä liikuntaa ei suositella harrastettavan stressihormonin liiallisen erittymisen vuoksi. 45 min on sopiva treenin pituus ja suosia kannattaa esimerkiksi joogaa, pilatesta, kuntosaliharjoittelua, uintia, vesijuoksua tai kävelyä.

Krooniset sairaudet yleensä lisäävät stressihormonin määrää kropassa ja stressihormonin liiallinen erittyminen pahentaa huomattavasti oireita. Etenkin kilpirauhasen vajaatoiminnassa stressihormonin tuotanto voi nousta korvaamaan kilpirauhashormonien puutetta. Tällöin lisämunuaiset joutuvat todella koville.

Varsinkin säännöllinen, kovatehoinen liikunta voi aiheuttaa pahimmillaan lisämunuaisen toimintahäiriön. Lisäksi stressihormonin korkea määrä voi myös aiheuttaa häiriön kilpirauhashormonien muuntumisessa aktiiviseen T3 muotoon. Painonpudotuksessa kannattaa myös muistaa, että liika stressihormoni kropassa polttaa vähemmän rasvaa, jolloin parempiin tuloksiin laihduttamisenkin kannalta pääsee maltillisella liikunnalla.

Kaikki muukin stressiä aiheuttava toiminta kannattaa pyrkiä lopettamaan tai vähintääkin koittaa säännöllisesti rentoutumalla vähentää stressihormonien jylläämistä kropassa.

Tsemppiä kaikille sairastaville ja toivottavasti tästä postauksesta oli myöskin jotain apua ja myös tietoutta teille onnekkaille terveille ihmisille lisää.

Kilpirauhasen_vajaatoiminta_koti_syksy

 

xoxo

4
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday