Laihdutus ja ruokavalio…

Dieting is the only game where you win when you lose

Syö vähemmän, kuin kulutat. Vältä hiilareita. Syö puhtaasti. Laske kalorit. Paastoa. Syö ateriankorvikkeita…

Neuvoja on monia, mutta kaikille ei sovi kaikki. Toinen jättää hiilarit pois ja paino laskee, kuin Nokian osakkeet. Toinen punnitsee sen sadan gramman kanafileen, riisit ja kasvikset lautaselle joka aterialla, vetää rahkan naamaan ja johan alkaa läski tirisemään. Yksi jättää prosessoidun ruoan ja sen tuoma ruokaremontti riittää. Mutta mikä sitten on itselle se sopivin keino. Sitä ei auta kuin lähteä kokeilemaan. Koska muutoksen olisi oltava kestävä, täytyy tavan olla oikeasti mieluisa, siihen kohtaan se itsellä kaatuu aina. Jokainen yllämainituista neuvoista varmasti saa painon putoamaan kenellä vain, mutta mikä niistä on sellainen, jonka voi ottaa elämäntavaksi. Syöminen on iso osa ihmisen arkea, ja monelle iso ohjelmanumero päivässä. Se hetki kun työpäivän jälkeen perhe kokoontuu yhteen syömään illallista ja vaihtamaan päivän kuulumiset. Ei tee mieli loppuelämäksi luopua hyvästä dinneristä ja vetää ateriankorvikkeita muiden syödessä kunnon ruokaa.

Itse kompastun omaan kyllästymiseen ja dieetin “hankaluuteen” , minua henkilökohtaisesti kyllästyttää paria viikkoa pidempää punnita sadan gramman kanafielitä ja kuivaa riisiä lautaselle, kaloreitakin jaksan laskea hyvin sen muutaman viikon, kunnes lipsuminen alkaa, vähähiilihydraattinen ruokavalio (VHH) on osottautunut itselleni tähän mennessä ehkä parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä hiilarit turvottaa eniten ja vhh-ruokavaliossa ei tarvitse kalorilaskinta, rasvaisempiakin ruokia saa kohtuudella syödä, mutta kääntöpuoli on, että jopa marjat ovat liian sokeripitoisia naposteltavaksi. Joskushan se makeahimo iskee kuitenkin… Tarpeeksi kauan kun olen ilman kunnon hiilareita, niin iskeekin sitten kunnon höttöhiilari mieliteot ja haaveilen siinä vaiheessa ämpärillisestä pelkkää venhnäpastaa.  Vhh- ruokavaliolla on myös haastava keksiä nopeita välipaloja. Aikaa pitäisi aina olla leipomassa jtn vhh-leipiä tms, mutta tien päällä, kun pitäisi huoltsikalta käydä nappaamassa jotain pientä purtavaa, niin ei olekaan niin iisiä. Siitä pääsemmekin siihen faktaan, että laihduttaminen vaatii kovaa tahtoa, valmistautumista (eväät ym) , itsekuria, pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä, joissa kaikissa on itsellä kehittämisen varaa!

Välipaloista puheenollen, tein taas eilen luottoreseptiksi muodustuneella ohjeella vhh-siemennäkkäriä, jota suosittelen edelleen kaikille lämpimästi, vaikkei vhh-ruokavaliota muuten loudattaisikaan. Tarvitset ainoastaan kananmunia, siemeniä sekä ripauksen leivinjauhetta ja suolaa!

Pellillinen näkkäriä syntyy seuraavalla ohjeella:

3 kananmunaa

3-4 dl mitä tahansa siemeniä

1 tl leivinjauhetta

Ripaus merisuolaa

 

Sekoita kulhossa kananmunat ja siemenet, lisää leivinjauhe,levitä pellille leivinpaperin päälle, heitä hyppysellinen merisuolaa pinnalle ja paista 200 asteessa 15-20min.

Leikkaa paloiksi heti, sillä jäähtyessä kovettuu, eikä suorien palojen leikkaaminen ole enää niin helppoa!

Ihanaa keskiviikkoa kaikille 🍒

2
Jaa:

This Post Has 3 Comments

  1. Moi Ira, syötävien siementen kanssa kannattaa olla tarkana eika niitä saa syödä liikaa.

    Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan näissä siemenissä oli eniten raskasmetalleja
    Nyt tehdyn kartoituksen perusteella alumiinia esiintyi erityisesti kokonaisissa seesaminsiemenissä, pinjansiemenissä ja chiansiemenissä. Nikkeliä taas kertyi auringonkukansiemeniin, kokonaisiin hampunsiemeniin sekä pinjansiemeniin. Suurimmat keskimääräiset kadmiumpitoisuudet sen sijaan havaittiin auringonkukansiemenissä, pellavansiemenissä sekä unikonsiemenissä.

    Liiallisesta kadmiumin saannista voi seurata maksan ja munuaisen toiminnan heikentyminen. Nikkeli voi aiheuttaa puolestaan pitkäaikaisesti nautittuna vaurioittaa munuaisia, maksaa ja immuunijärjestelmän toimintaa sekä aiheuttaa iho-oireita. Sikiöaikainen altistuminen nikkelille voi aiheuttaa lapsen kehityksen viivästymistä.
    Niiden liikasaannin välttämiseksi virasto suositteleekin syömään siemeniä enintään 2 ruokalusikallista (15 g) vuorokaudessa. Lisäksi suositus on vaihdella eri siemenlajeja.
    Pähkinät ovat parempi vaihtoehto, tosin pähkinoissa ja siemenissä rasvat menevät pilalle jos niitä lämmittää ja pähkinöissä paljon energiaa eli niitäkin vain kourallinen päivässä.

    Parhaita välipaloja aamiaisia on kaurahiutaleet ja suomalaiset marjat, marjojen hedelmäsokeri ei vaikuta elimistöön samalla tavalla kuin normi sokerin, se ei nosta insuliini arvoja samalla tavalla vaan pitää verensokerin tasaisempana.
    Kaurahiutaleita veteen ja marjoja lisäksi, veden voi myös keittää ja ja kaattaa kuuma vesi kauroihin niin tulee puuro. 🙂
    Lisäksi voi laittaa lusikallisen hunajaa jos marjojen happamuus haittaa.
    Tai kaurasta( kaura laihduttaa) ja marjoista( suomikaura ja suomimarjat maailman parhaita superfoodeja, rahoja turha tuhlata etelämerikan ym tuonti tuotteisiin, jotka ravintoarvoiltaan huonompia) .
    Mitä tahansa kotimaisia marjoja, suomi mustikka yksi terveelisin marja maailmassa, samoin puolukka ja muutkin, viinimarjat, mansikat, vadelmat ym) voi tehdä smuutien, kauraa tehosekoittimeen, vettä sopivasti( oman maun mukaan) ja saman verran marjoja.
    Kaura hiutaleet sulavat veteen ja juoman voi helposti juoda, hunajaa voi laittaa sekaan 1-2 ruokalusikallista jos kaipaa makeutta.
    Nam nam ja on terveellistä superfoodia, täyttää myös vatsan ja laihduttaa( kaura laihduttaa).
    Syö Ira kauraa ja marjoja niin linjatkin pysyvät kurissa! 🙂

  2. Kauraa kannattaa laittaa aina ja jokaruokaan jos se sinne sopii.
    Kauraa voi käyttää lettutaikinaan, leivontaan, piirakoihin, kaikkiin smuutieihin ym.. Kaura sulaa nesteeseen ja on huippu superfoodia joka myös laihduttaa.
    Kauran sisältämä vesiliukoinen ravintokuitu, beetaglukaani, muodostaa suolistossa veden kanssa geelin, joka estää ruoassa olevaa kolesterolia imeytymästä elimistöön, seka vahvistaa hyvien aineiden imeytymistä.

    https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/kaura-terveysruokaa-8-hyvaa-syyta-keittaa-kaurapuuroa
    https://www.terve.fi/artikkelit/nauti-ihmeviljaa
    https://askelterveyteen.com/11-kauran-hyotya-aamiaisohje/
    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/29/tiesitko-taman-kaurasta

    Syö siis kauraa ja voi paremmin, seka laihdu! 🙂

  3. Kiitos kommenteista! Täytyypä perehtyä asiaan 🙂

Vastaa

Close Menu

Black Friday