• ira kiander banneri

Vaihtoehtoja hiilareille

Koti_hiilarit_lowcarb

“I save my carbs for wine. It’s called priorities”

Heipparallaa! Oon tässä kaikessa hiljasuudessa laittanut talousvaa’an kaappiin, sulkenut kalorilaskurin ja alottanut jonkun varsinaisen laihdutuskuurin sijasta taas pitkästä aikaa ihan puhtaasti vaan välttelemään hiilareita. Oon jälleen todennut, että mulle henkilökohtaisesti se vaan kuitenkin on helpoin tapa hallita painoa, vaikka hiilarit onkin mulle pala taivasta. Ja koska liha on heikkoa, niin aikalailla kerran viikossa oon sortunut kunnon hiilariövereihin, mutta se ei oikeestaan oo haitannut, pikemminkin ehkä auttanut sitten pysymään taas seuraavan viikon ruodussa.

Näitä vähähiilarisen ruokavalion puolesta- ja vastaanpuhujia riittää aina, mun mielestä ihmisille sopii eri jutut ja on aivan turha mennä naapuriin huutelemaan mikä on oikea tapa syödä, hiilareilla vai ilman. Kunhan järki ja kohtuus pidetään mukana, niin antaa ihmisten itse päättää mikä kullekin parhaiten sopii.

Noniin se niistä alkulätinöistä, asiaan ->

Mitä niiden hiilarien tilalla sitten söisi muuta, kun aina sitä samaa salaattia tai parsakaalia?

No.. Tässä niitä tulee…

Esimerkiksi:

1. “riisi” , tämä on oikeastaan ihan uskottava vaihtoehto riisille!

Raasta raastimella kukkakaalista pientä silppua, mausta ja mikrota tai paista pannulla vesitilkan kanssa, lisää suolaa ja voinokare sekaan. Etenkin kastikkeen seassa tämä uppoaa todella hyvin.

2. “muusi”  tämä on yksi mun lemppareista. Keitä kukkakaaleja, kunnes ovat pehmeitä, kaada kaikki vesi huolellisesti pois ja soseuta sauvasekoittimella. Maitoa/kermaa ei kannata lisätä, jos syö kastikkeen kanssa, muuten voi yhdessä sotkettuna olla keitto. Halutessaan voi laittaa pienen voinokareen ja suolaa, mutta itse jätän usein voinkin pois jos syön kastikkeen kanssa, koska sinne sekaan muusi muutenkin hukkuu.

Jos kukkakaali ei kuulu lemppareihin, muusia voi tehdä myös lantusta samalla ohjeella, mutta siihen kannattaa lisätä vähän enemmän maitoa/kermaa mukaan.

3. Shirataki-noodelit, joissa on hiilareita vain 0,4g/100g! Näitä saa tilattua ainakin fitnesstukusta, jossa näytti olevan myös shirataki-riisiä ja pastaa samoilla ravintoarvoilla, mutta niitä en ole maistanut. Samalta varmaan maistuu, eli neutraalilta.

4. “Ranskalaiset”, eli lanttua kehiin. Lantusta kun leikkaa pitkulaisia tikkuja, pyörittelee grillimausteessa ja öljyssä, tuikkaa uuniin 225 asteeseen noin puoleksi tunniksi +/- (riippuen paksuudesta) ja herkuttelee dipin kanssa, niin mielestäni korvaa aivan hyvin perinteiset ranut.

5. “Spagetti”, kesäkurpitsanauhat. Käytä kuorimaveistä ja veistele kesäkurpitsasta pitkiä nauhoja. Mausta suolalla ja keitä pari min tai käytä pannulla.

 

Näitä tulee itse vuorotellen popsittua proteiinin kaverina, ja hyvin toimii! 🙂

Spagettikurpitsasta olen kuullut ja hyvin kiinnostunut olisin sitä testaamaan, mutta isoimmistakaan ruokakaupoista en sitä ole löytänyt 🙁

(kopioitu kuva)

 

Mutta on sitä hyvin menty näilläkin!

Hiilaritonta alkavaa viikkoa!

Xoxo

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday