7 viikkoa kisoista – missä mennään?

Reversedieettikuulumisia pitkästä aikaa!

Viimeisten viikkojen ajan mulla on ollut aika rento ja rauhallinen fiilis tämän koko touhun suhteen (vähän vastapainoa dieetin tuntemuksille… 😀 ). Valmentajan kanssa ollaan viikoittain yhteydessä ja tänään torstaina treffattiin toisen kerran kisojen jälkeen. Vieläkään ei treenattu, mutta käytiin sitäkin mielenkiintoisempia juttuja läpi – nimittäin suunniteltiin tulevaa!

Kisojen jälkeen pitkän aikaa mun paino vaan laski, huolimatta siitä että kaloreita nostettiin koko ajan ja söin lähes 1000 kaloria enemmän kuin dieetillä. Painon tippuminen yli kilon verran suhteessa reiluun kalorimäärään oli omasta mielestäni aika outoa. Tottakai aineenvaihdunta lähtee vähitellen käyntiin, kun kisoista alkaa palautumaan.

treeni, sali, bikinifitness, bikini fitness, valmennus, fitness

Marraskuun alussa, aika tarkalleen kuukausi kisoista, kävin verikokeissa mittauttamassa muutamia arvoja. Pakettiin päätyi valmentajan kehotuksesta kilpirauhasarvot (TSH ja T4V) sekä ferritiini. Omasta mielenkiinnosta halusin mittauttaa myös estradiolin ja testosteronin määrän. Tulokset tulivat parin päivän sisällä ja nehän näyttivät suht mielenkiintoisilta! Ferritiini, joka kuvaa elimistön rautavarastoja, oli oikein hyvällä mallilla. Kilpirauhasarvot sen sijaan tuli aikamoisena yllätyksenä, mutta käy järkeen esimerkiksi painon laskun kannalta. TSH ja T4 viittasivat siihen, että kilppari käy ylikierroksilla. Syytä on aika vaikea sanoa, enkä vieläkään ole saanut tilanteesta enempää tietoa. En usko, että kyseessä olisi mikään “vaarallinen” tila, että mulle olisi kehittynyt kilpirauhassairaus. Valmentaja on nähnyt muutaman vastaavan tapauksen aiemmin ja mun kohdalla kaiken takana saattaa olla se, että kisadieetin loppu vedettiin vähän liian kovilla kierroksilla ja että se olisi voinut vaikuttaa vielä pitkään dieetin jälkeenkin.

Tällä hetkellä uskoisin, että painon lasku on pysähtynyt ja itseasiassa elopainoa on varmasti tullut hieman lisääkin tähän runkoon. Puntarilla en ole käynyt viimeiseen kahteen viikkoon, enkä aio käydäkään. Mä ehkä vihdoin pystyn alkaa elämään niin, etten enää säännöllisesti seuraa painoani. Tietty painon seuraaminen olisi jossain määrin ihan fiksuakin – esimerkiksi milloin ollaan terveissä painolukemissa, kuinka se kehityskaudella käyttäytyy jne. Onneksi puntarin antama kilomäärä ei kuitenkaan ole ainut keino seurata kehitystä (mihinkään suuntaan), vaan esimerkiksi oma peilikuva on oikein kelpo väline 😉 Olen vihdoin itsekin uskaltanut myöntää sen, että omalla kohdallani vaakalukema ja peilikuva menevät todella ristiriidassa. Jo useiden viikkojen aikana olen toitottanut valmentajalleni, että enemmän kuin mitään muuta, haluaisin tällä hetkellä kroppaan lisää lihasta (takaisin edes ne mitkä oli…) ja pientä, tervettä pyöreyttä. Jos taas hyppään puntarille ja se näyttääkin isompaa lukua kuin edellisellä kerralla, olen kokenut sen ahdistavaksi. Vaakalukeman suurenemisen aiheuttamalle ahdistukselle löytyy selkeät syyt menneisyydestäni. Enää en siis halua seurata painoa, koska se aiheuttaa itsessäni päinvastaisen reaktion, kuin mitä todella haluaisin.

treeni, sali, kuntosali, bikinifitness, bikini fitness, fitness, kilpaurheilu

Koutsin kanssa treffatessa mietittiin tulevia treenejä ja vähän ruokapuolta. Nyt on tiedossa esimerkiksi se, minkälaisella treenijaolla lähdetään hakemaan kehitystä ja lihaa tähän ruhoon! Aiemminhan meillä oli ollut jo puhetta, että nyt ensimmäisten kisojen jälkeen pallo siirtyy enemmän mulle, eli alan itse päättämään tekemisestä koko ajan enemmän. Kisojen jälkeenhän mulla ei ole ollut enää minkäänlaista valmista ruokavaliota tai ruokavaliopohjaa, vaan olen koostanut ateriat tietyn kalorimäärän (tai linjan) puitteissa oman tahtoni mukaan. Treeneissä lähdetään liikkeelle samalla tavalla – ollaan määritetty tietty treenijako, mutta mitään lukkoon lyötyjä liikkeitä, sarja- tai toistomääriä ei ole.

Samalla kun pääsen aloittamaan vähän säännöllisemmän ja kovemman treenin, nostetaan myös hieman ruokamäärää. Kalorit ovat viimeiset pari viikkoa olleet n. 100-200 kcal alempana kuin mitä ne olivat kehityskaudella korkeimmillaan. Tähän asti olen pitänyt päivittäin yhden aterian (yleensä viimeisen) hiilarittomana, eli ateria on koostunut vain proteiinista ja rasvoista. Oli puhetta, että treenien lähtiessä taas käyntiin otan viimeisellekin aterialle hiilarit mukaan ja sitä myötä myös kaloreita hieman ylöspäin. Iltahiilareita kokeillaan myös osaksi sen takia, josko sillä olisi positiivisia vaikutuksia nukkumiseen.

Miksi mulle ei anneta enää minkäänlaisia ohjeita? Eikö se ole valmennuksen tarkoitus?

Osaava valmentaja tietää, että hänen tarkoituksensa on tehdä itsestään tarpeeton. Ei kenenkään ihmisen kuuluisi elää koko elämäänsä siten, että seuraa toisen ihmisen laatimia ohjeita – ruokavalioita, treeniohjelmia. Omalla kohdallani tarkoitus on se, että opin tuntemaan itseni ja kroppani paremmin – mikä toimii mulle, miten mun on helpointa toteuttaa asioita, mistä mä tykkään ja niin edelleen. Ja koska mulla on aina ollut lähes pakonomainen tarve kontrolloida (vääriä?) asioita, niin tämän myötä saan myös tätä hallinnan tunnetta kanavoitua oikeaan ja terveelliseen kohteeseen – kun teen itse valintani, mulla on myös tieto siitä, että voin itse vaikuttaa asioihin.

Arvatkaa mikä oli tapaamisen paras uutinen?!

Oltiin käyty treenijakoa ja treenien sisältöä läpi – sitä, että treenien alkaessa lähdetään vähitellen liikkeelle, eikä heti alussa laiteta kaikkia panoksia peliin. Aloitetaan pelkillä suorilla sarjoilla, eikä mitään tehdä vielä silloinkaan failureen, koska ei haluta ylikuormittaa hermostoa heti alkuun. Pientä progressiota voi kuitenkin lähteä rakentamaan, kunhan pitää huolen, etteivät treenit veny pitkiksi ja että kroppa palautuu. Tärkeintä on tässäkin itsensä kuuntelu – vain itseään kuuntelemalla tietää, kuinka kroppa lähtee sitten reagoimaan hieman kovempiin treeneihin.

treeni, sali, kuntosali, bikinifitness, bikini fitness, fitness, kilpaurheilu

Näitä asioita oli puitu läpi ja sitten mä kysyin, että milloin voisin sitten alkaa treenaamaan kunnolla – eli edellä mainitulla tavalla. Arvatkaa?!

Voit aloittaa treenit ihan tästä päivästä lähtien

!!!! ♥

En tiedä millä sanoilla kuvailisin tätä – ehkä sanoja ei tarvita. MÄ OLEN NIIN ONNELLINEN! Vielä tottakai palautellaan pitkästä taipaleesta ja kuten sanottua, sarjoja ei viedä failureen, mutta silti voi alkaa jo sanoa treenaavansa! Kisojen jälkeen olen treenannut pääsääntöisesti joka toinen tai joka kolmas päivä, yleensä kolme treeniä viikkoon ja joko koko yläkroppaa tai alakroppaa. Nyt salitreenejä voi alkaa ottamaan neljä viikkoon ja spesifisellä jaolla – ei vitsit, ei voi olla mitään parempaa!

Käytiin myös hieman läpi tätä mun suhtautumista kehonpainoon. Mielestäni oli aivan mielettömän upeeta kuulla, kun valmentaja sanoi mun ajatusten kuulostavan todella hyvältä;

Mikä on sun suhtautuminen painoon tällä hetkellä?

Mun mielestä on kaikista helpointa olla ajattelematta koko asiaa, kun en tiedä sitä

Valmentajan mielipide oli myös se, että koko jatko voidaan periaatteessa mennä täysin ilman puntaria – meidän ei tarvitse seurata mun painoa, jotta tiedetään kehitynkö mä, saanko mä lihasta, nouseeko mun paino tai palaako rasva. Saan käydä puntarilla jos niin haluan, mutta ei ole missään määrin tarpeellista seurata sitä koko ajan.

Mun mielestä voidaan unohtaa paino ja mennä vaan sen mukaan miltä sä näytät

Puntariin en ole hypännyt kohta pariin viikkoon ja kuten sanottua, alkaa tuntua siltä, että kroppa hiljalleen rauhoittuu. Paino ei oo enää laskenut ja olo ei tunnu ollenkaan siltä, että kilpparissa olis jotain häikkää. Ehkä arvot ovat lähteneet normalisoitumaan, mene ja tiedä!

Tällä hetkellä tätä kirjoittaessani istun junassa matkalla takaisin kotiin. Mulla on aivan mieletön fiilis näistä uutisista, siis en mä suoraan sanottuna olis voinut IKINÄ KUVITELLAKKAAN, että saisin jo tässä kohtaa alkaa tekemään mitään normaalia treeniä muistuttavaakaan!

Tällä hetkellä mulla ei vois olla enää parempi fiilis, joten tähän on hyvä lopettaa! ♥

♥ Jade

3
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday