Dieettiviikko 14 – nyt se dieetti vasta alkoi!

Reilu viikko sitten sovittiin valmentajan kanssa tulevista pelisäännöistä ja sunnuntai-iltana messengeriin kolahtikin jo uudet ruokavaliot. Viikko päästiin aloittamaan puhtaalta pöydältä, uusin kujein. Tämä oli se aika, kun tuumattiin valmentajan kanssa (tai oikeastaan ensisijaisesti minä tuumasin) että on aika laittaa kaasu pohjaan. Ja niin sitten tehtiin!

Ruokavaliossa rasvoista karsittiin hieman ja kun alhaisilla hiilareilla mennään jo valmiiksi, niin voinette olettaa, että aika pienillä kaloreilla mennään tällä hetkellä. Itseasiassa aika pienillä on jokseenkin kaunisteleva ilmaisu, nimittäin esimerkiksi lepopäivän kalorit on verrattavissa mun offikauden kahden aterian kaloreihin. Treenipäivinä ruokaa ja hiilareita tulee tottakai hippusen enemmän. Tarkkoja määriä en halua kertoa täällä, sillä riskinä on aina, että joku ottaa tästä tilanteesta mallia – tämä ei todellakaan ole enää terveellistä menoa, eikä kenenkään (lukuunottamatta joitakin kilpaurheilijoita tilanteen niin vaatiessa) kuuluisi syödä näin.

Edelleen siis kalorimäärät vaihtelee lepo- ja treenipäivien välillä ja niin on ollut dieetin alusta asti. Tähän asti mulla on ollut mukana myös viikottaiset korkeampihiilariset päivät, jolloin myös rasvan ja proteiinin määrät ovat olleet normaaleissa lukemissa, eli kyseessä ei ole varsinaisesti ollut mikään puhdas hiilaritankkaus. Nyt tämä korkeampi päivä jätettiin pois ja se pidetään vain tarpeen vaatiessa – silloin, kun paino on tullut reilusti alas edellisestä alhaisimmasta painosta ennen tankkausta. Kyseisen päivän makrojakaumaa muutettiin niin, että hiilareita tulee reilummin ja rasvan määrä on mahdollisimman alhaalla, eli tästä lähtien kyseessä on sitten oikeasti hiilaritankkaus. Lisäravinteiden puolelle tehtiin lisäksi pientä viilausta, lähinnä muutettiin määriä ja otettiin pari uutta lisää – L-tyrosiini ja rauta – mukaan.

Treenejä jatketaan edelleen samalla kaavalla, eli ei suurempia muutoksia. Edelleen neljä-viisi salitreeniä viikossa, joiden päälle (naurettavan) lyhyet HIIT-vedot. Mulla loppui tällä viikolla (kuvitelkaa, että kirjoitan tätä sunnuntaina vaikka onkin jo maanantai!) työt keskiviikkona ja torstaiaamusta lähtien pidennettiin hieman aamukävelyiden kestoa. Aiemmin mulla kesti työmatka 25-30 minuuttia ja viikonloppuisin tein 15-20 minuutin kävelyt, tällä hetkellä aamukävelyn pituus on 35-40 minuuttia joka aamu.
Jos joku ihmettelee, miksi puhun aamukävelyistä enkä aamulenkeistä tai aamuaerobisista, niin syy on seuraava: luokittelisin itse nuo aamuiset kävelyt niin rennoiksi, etten oikeastaan voi lukea sitä minkäänlaiseksi treeniksi – se on siis lähinnä hyväntuulista köpöttelyä. Lisäksi nämä aamukävelyt on mun jokaisen päivän kohokohta, mä niin nautin siitä rauhasta ja hiljaisuudesta (jos sellainen sattuu olemaan) ja siitä, että voi vaan kävellä rauhassa ulkona raikkaassa ilmassa. Parasta on se, että saan liikkua luonnossa tai vähintäänkin luonnon lähettyvillä kaupungin keskustan sijaan!

Alkuviikon aika pitkälti vain fiilistelin tätä toivottua muutosta. En käynyt puntarilla ennen kuin torstaina, jolloin paino oli tullut puoli kiloa alaspäin edellisen sunnuntain alimmasta painosta. Fiilis oli hyvä ja pystyin olemaan aika rennoin mielin. Viikon stressaavin asia oli parin päivän reissu Hamina-Helsinki -akselilla – stressaava sen takia, koska matkustaminen on stressaavaa, enkä myöskään viihdy enää kotipaikkakunnallani, koska siellä oleminen tuntuu niin menneeltä ajanjaksolta mun elämässä. Tästä reissusta kerroinkin jo täällä.

Matkustamisen ja muiden menojen takia perjantai-lauantai -välistä muodostui parin lepopäivän putki, jota en olekaan päässyt kokemaan moneen vuoteen lukuunottamatta erillisiä kevennyksiä. Lauantai-iltana kotiin päästyä kävin vielä haukkaamassa hieman happea pienen kävelyn merkeissä ja sunnuntaiaamuna puntarilla odottikin yllätys – nimittäin toiset puoli kiloa oli poissa. Viikon kokonaissaldona siis tasan kilo pois ja painoa on lähtenyt kokonaisuudessaan noin 6-7 kiloa.

Ensi viikkoon!

♥ Jade

4
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday