“Miten oon taas päästäny itseni näin huonoon kuntoon!?”

Tässä mun ajatuksia kuukausi sitten salilla. Mulle oli tullut vahingossa vähän pidempi treeni tauko ja paluu salille ja treenien pariin oli suoraan sanottuna taas yhtä tuskaa. Silloin kun treenit on säännöllisiä ja kuuluu arkeen niin treenit tulee ihan itsestään ja salille on kiva ja helppo mennä. Pidemmän tauon jälkeen taas joutuu taistelemaan ja motivoimaan itseä paljon enemmän.

 

Usein monien treenit kaatuu just siihen, että treenaaminen aloitetaan yllättäen ja sellainen kultainen keskitie unohdetaan kokonaan. Treenit ja dietti päätetään aloittaa sen syödyn karkkipussin jälkeen kun on huono olo tai sitten viikonlopun juhlimisen jälkeen heti maanantaina. Treeni kerrat vedetään heti maksimiin ja kalorit vedetään minimiin. Tämän vuoksi innostus treenaamiseen loppuu lähes aina yhtä nopeasti kun ehtii alkaakaan. Mä oon itsekkin kuulunut joskus just tähän ryhmään, joten tää on erittäin tuttu juttu. Mulla onkin nyt muutama vinkki siihen, miten tälläinen jojoilu loppuu ja mistä motivaatio treeneihin kantsii etsiä.

 

Aloita maltilla! Lisää treeni kertoja pikkuhiljaa. Ota ensin tavoitteeksi treenata kerran viikkoon, sitten kaksi ja muutaman kuukauden päästä voit lisätä treeni kertoja. Pitkän tauon jälkeen lihakset kipeytyy todella nopeasti ja niille täytyy antaa myös pidempi aika palautumiseen. Se ei missään määrin kehitä lihaksia, jos aloitat treenit pitkästä aikaa ja treenaat heti täysillä 5 kertaa viikossa. Lihakset ei pääse palautumaan ja siitä on loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä.

 

Ruokavalio heti uusiksi? EI! Älä muuta mitään muuta arjessa, kun lisäät vain pari treeni kertaa viikkoon. Vaikka treenit tulee kuvioon niin älä koske vielä heti ruokavalioon. Syö yhtälailla herkkuja kuin ennenkin ja älä stressaa ruoasta. Syö sitä mitä olet tottunut syömään. On paljon helpompi muuttaa arjessa yksi asia kerrallaan. Mä lupaan, että kun treenit tulee ensin säännölliseksi arkeen, niin väistämättä haluat loppujen lopuksi muuttaa myös ruokavaliota terveellisempään suuntaa. Muista myös, että on ihan okei herkutella silloin tällöin ja kun treenaaminen on säännöllistä niin voi herkutella myös erittäin hyvällä omalla tunnolla.

 

Kroppa alkaa toimia tosi nopeasti kun treenit lähtee rullaamaan. Aineenvaihdunta vilkastuu ja nälkä tulee nopeammin. Ruoka määriä ei kannata pienentää, vaan ruokaa pitää muistaa jopa lisätä. Mikään ei oo yhtä epämiellyttävää, kun tyhjällä mahalla ja energia vajeessa treenaaminen. Tuntuu, että ei meinaa jaksaa millään ja alkaa jopa vähän salillakin kiukuttaa. Moni treenaa usein nälässä, koska kuvittelee sen polttavan enemmän kaloreita! VÄÄRIN! Nälkäisenä on aina voimaton ja huono fiilis. Mieli alkaa lopulta yhdistää huonon fiiliksen saliin ja aina kun ajattelet salia, sulle tulee sama huono fiilis. Tämä luo sulle negatiivisa ja epämiellyttäviä ajatuksia salista ja treenaamisesta, vaikka todellisuudessa se kohdistuu vaan siihen heikkoon oloon ja nälkään. Syö siis hyvin aina ennen treenejä, jotta sulla on energiaa ja hyvä olla salilla.

 

Ensimmäiset treenit on pitkän tauon jälkeen aina suoraan sanottuna ihan kamalaa. Lihakset menee hapoille ihan heti ensimmäisistä sarjoista. Kuitenkin mä vaan yllätyn joka kerta vielä itsekkin pidemmän treeni tauon jälkeen, siitä kuinka nopeasti kroppa kuitenkin tottuu taas treeneihin. Neljännen treenin aikana mä huomasin jo, että jaksan paljon paremmin ja kauemmin treenata ja lihakset ei enään kipeydy yhtään niin pahasti. Haastan sut nyt kokeilemaan tän! Yllättävän vähän treeni kertoja tarvitsee siihen, että kroppa tottuu uusiin liikkeisiin.

 

Muutaman treeni kerran jälkeen, ne treenit rupee jo vähän sujua, mutta sua ahdistaa, kun salin peilistä näkyy omasta mielestä vaan makkaroita ja vaikka miten muutat kuvakulmaa niin mikään ei miellytä. Totuus omasta huonosta kunnosta iskee, kun märkä rätti kasvoille ja tuntuu, että matka on erittäin pitkä siihen hyvään kuntoon mikä sulla on tavoitteena. Ahdistut ja motivaatio häviää heti, kun tajuat kuinka paljon työtä pitää tehdä. ÄLÄ LANNISTU! Se on todella hyvä, että sisäistät nämä asiat. Yksikään kilo lihasta lisää ei tule sormia napauttamalla. Se on hyvä, että tiedät miten paljon töitä on tehtävä. Annoit meinaan just itselle ensimmäiset tavoitteet, kun mittailit itseä peilistä ja löysit jotain epäkohtia tai kun kauhistelit omaa huonoa kuntoa. Se tarkoittaa sitä, että jokainen tuleva treeni on just näitä tavoitteita kohti! Yritä kääntää ajatus niin, että saisit just näistä tavoitteista tsemppiä tuleviin treeneihin.

 

Aseta tavoite! On helpompi motivoitua, kun on jokin tavoite mitä kohden mennä. Voit asettaa itsellesi ison tavoitteen, mutta muista matkan varrelle kuitenkin asettaa itselle myös pieniä porkkanoita. Pieniin tavoitteisiin pääseminen antaa tsemppiä tosi paljon. Mulla itsellä on tällä hetkellä tavoitteena se, että olisin Miss Helsinki 2019 finaalissa 8.12 hyvässä kunnossa. Olen kuitenkin asettanut pieniä tavoitteita matkan varrelle. Mun tämän hetken pieni tavoite on se, että treenaisin joka viikko kolme kertaa viikossa. Se tuntuu jo erittäin hyvältä, kun viikottain olen päässyt pieniin tavoitteisiin ja jokainen treeni vie mua kohti parempaa kuntoa kun finaali päivä lähestyy.

Tsemppiä kaikille treeneihin ja omiin tavoitteisiin! <3

Ps. Insta storyssa @jannajuuliavuorela kerron nyt mitä lisäravinteita mulla on tällä hetkellä käytössä. (löytyy myös kohokohdista SPORT osiosta)

 

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday