Rasva palamaan rasvalla?!

Niinkuin teille olen aijemminkin jo kertonut, niin yksi tärkeimmistä lisäravinteista mitä käytän on Omega- 3 rasvahapot (monityydyttämättömiä rasvahappoja). Itselläni on ollu todellisia ongelmia vatsan yliherkkyyden kanssa ja olen onneksi löytänyt apua vaivoihini. Olen myös havainnut vireystilassani, mielialassani ja yleisessä jaksamisessa suuren eron. Lääkkeenä on toiminut riittävä ja oikeanlainen ravinto.

Tiedän että markkinoiden kaikkiin tuotteisiin ei saa uskoa sokeasti, koska laadullisia eroja on todella paljon eikä edes hinta määrittele tätä asiaa. Mistä sitten tietää mihin kannattaa uskoa? Itse olen tullut siihen tulokseen että selvittämällä ja opiskelemalla. Koska kaikennäköisiä tabletteja tulee muutenkin jo popsittua vitamiinien ja hivenaineiden muodossa, olen tykästynyt ottamaan päivittäiset omega- 3 rasvat öljymuodossa. On tietysti olemassa laadukkaita ja hyviä omega- 3 rasvahappoja kapselimuodossakin, jos tykkää mielummin käyttää kapseleita kuin öljyä. Nämä ovat helppoja jos olet lähdössä esim. reissuun tai muuten vaan suosit kapselimuotoa. Voin suositella tätä tuotetta.

Miksi omega- 3 kannattaa käyttää?

Näitä terveyshyötyjä on niin paljon että päätin tehdä kaksiosaisen postaussarjan tästä tärkeästä aiheesta. Eurooppalaisessa vertailussa havaittiin että Suomessa ylipainoisuus on keskitasoa yleisempää ja on myös tutkittu että länsimaissa ihmiset saavat liikaa omega-6 rasvahappoja. Tässä tapauksessa ihmisen kehossa voi aiheutua tulehdustila, joka on haitallinen tila terveydelle. Tulehdustila aiheuttaa erilaisia vaivoja kehossa. Itse huomaan usein ensimmäisenä ihossani jos omega-3 on tullut vedettyä liian vähän. Ihminen tarvitsee siis kyllä molempia rasvahappoja, eli omega-6 ja omega-3. Näitä ei kroppa itse pysty tuottamaan, mutta näiden rasvahappojen suhde on se mikä meillä suomalaisilla usein on vinksallaan, koska omega- 3 rasvahappoa pitäisi saada tuplaten se määrä kun omega-6 rasvahappoa. Tämän takia voi olla haastavaa saada tarpeeksi omega-3 rasvahappoja pelkästä ravinnosta.

Hormoonitoiminnan kannalta on myös todella tärkeää saada tarpeeksi omega-3 rasvaa. Hormoonien tehtävä on luoda kehoomme tasapainoisen tilan ja jos hormoonitoiminta on sekaisin, tulee usein ongelmia. Näitä ongelmia ovat usein selluliitti, rasvan kertyminen kroppaan, uniongelmat, turvotus, huonontunut vastustuskyky ja ongelmia aineenvaihdunnan kanssa. On myös todettu että riittävä saanti omega- 3 rasvahappoja ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja ja auttaa alentamaan verenpainetta. Aivotkin tarvitsevat oikeasti rasvaa! Eli omega- 3 rasvahapoilla on positiivinen vaikutus muistiin, dementian ehkäisyyn, tarkkaavaisuuteen, lukutaitoon ja sitäkautta jopa koulumenestykseen. Eli erityisen tärkeä lisäravinne myös lapsille ja iäkkäämmille ihmisille. Selitys tälle on se että omega- 3 rasvahapot ovat solukalvojen tärkeitä komponentteja jotka ylläpitävät solujen elintärkeitä toimintoja. Omega- 3 vaikuttavat myös aivojen geeniroimintaan ja niillä on myös suora vaikutus aivojen viestinviejiin, eli välittäjäaineisiin.

Kuva: Jenni Virta

Mistä saa ja kuinka paljon?

Päivittäiseen terveelliseen ruokavalioon kuuluu sopiva määrä proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvaa. Minun ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi hiilihydraateista, koska olen todennut että se sopii itselleni parhaiten. Proteiinia syön tarpeeksi- yleensä joka aterialla ja rasvaa syön suositusten mukaan n. 25-30 % päivittäisestä ravinnonsaannista. Rasvaa ei siis todellakaan kannata pelätä! Varsinkaan hyviä rasvoja, eli juurikin omega-3 rasvahappoja. Olen esimerkiksi itse huomannut että laihdun jos hyvän rasvan määrä nousee ja hiilarit vähenee, eli ei sillä tyylillä helposti ainakaan lihoamaan pääse. Määrät ovat usein henkilökohtaisia ja itselleen sopivan tavan löydät vain kokeilemalla, mutta minun vinkkini on syödä joka aterialla vähän- tai yhdellä aterialla paljon hyää rasvaa. Näitä juttuja ei joka päivä välttämättä jaksa/ehdi miettimään ja silloin takaat omega-3 rasvahapposaantisi nauttimalla vaikka 10 mg omegaöljyä aamupalan yhteydessä.

Paras omega- 3 rasvahappolähde on kalaöljy. Omega 3- rasvahappoa saa myös kalasta, mutta tällöin kannattaa suosia luomu kalaa että rasvahapot olisivat tarpeeksi laadukasta tavaraa. Itse syön ihan normaaliakin kalaa stressaamatta, joka on hyvä lisä päivittäiseen Omega3olive annokseeni. Monet tuotteet sisältävät myös omega- 3 rasvahappoja, mutta ALA- muodossa. Joten tämänkin takia rasvanlähteeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Kalaöljy on nimittäin EPA- ja DHA- muodossa. Keho pystyy myös muuttamaan ALA:n EPA- ja DHA- muotoon, mutta yleensä vain pienen prosentin. Esimerkkejä näistä ovat pellavansiemenet, rypsiöljy, pellavansiemenöljy, saksanpähkinät. Muita hyviä rasvanlähteitä mitä käytän ovat kookosöljy, erilaiset pähkinät, erilaiset siemenet, kananmunat, avocado ja oliiviöljy.

Olen jo kauan halunnut testata oman omega- 6 ja omega- 3 suhteeni. Vaikka syön perusterveellisesti, on mielenkiintoista nähdä millä tasolla mennään. Seuraavassa postauksessa kerron testistä tarkemmin. Kerron myös miten aijon suhdettani koittaa parantaa entisestään ja vinkit hyvään balanssiin ruokailuun liittyen.

Minulle on hyvin tärkeää puhua sellaisten asioiden puolesta mihin oikeasti uskon. Blogini kautta olen saanut yhteistyöprojekteja ja uusin niistä on juurikin tämä Omega3Olive. Sain tuotteita nyt testiin ja koska innolla odotan millaisia kokemuksia tuotteesta saan, kerron niistäkin seuraavassa postauksessa. Tuotteen ravintosisältö on erinomainen ja olen jo kauan odottanut tuotetta jolla on oikea hinta- laatu suhde. Tuotteen kehittäjä on Suomalainen ja lisätietoja esim. tuotteen valmistajasta ja tuottajasta voit lukea nettisivuilta (täältä). Tutustua tuotteisiin voit myös facebookista (täältä).

Ensi kertaan!
– Johanna

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday