Rasvaprosentin mittaus kotikonstein

Tästä asiasta aina jaksetaan murehtia, ”Onko mun rasvaprosentti sopiva?”

Mikä on nyt sitten hyvä rasvaprosentti? Itselläni ei ole hajuakaan mikä minun lukema on tällä hetkellä enkä oikestaan välitä koska voin oikein hyvin, sanoisin että se on silloin normaali. Kaikki olemme todella erilaisia ja jonkun prsoenttilukema voi tarkoittaa hänelle normaalia, kun se saattaa tarkoittaa jollekin toiselle aivan liian pientä. Naisilla normaali lukema on noin 20-30 % kun taas miehillä se on noin 10-20 %. Erilaisia mittauksia on olemassa esim. kuntosaleilla, mutta minusta paras mittari on oman kehon kuunteleminen ja tunnusteleminen. Rasvaprosenttia ei todellakaan tarvitse edes tietää jos ei ole taipumusta yli- tai alipainoon. Mutta mikäli sinua se mietityttää, on tässä tapa analysoida sitä ihan ilmaseksi! Testi menee näin!

Vastaa kysymyksiin:

– Onko sinulla hyvä mieli useammin kuin paha mieli?
– Jaksatko antaa itsestäsi kaiken sen minkä haluat muille ihmisille? (esim. lapsillesi/ystävillesi/perheellesi)
– Jaksatko arjen askareita ja työtäsi/kouluasi?
– Jaksatko nähdä ystäviäsi ja pitää heidän kanssaan hauskaa?
– Harrastatko liikuntaa tietoisesti n. 3 kertaa viikossa?
– Harrastatko hyötyliikuntaa?
– Syötkö kun sinulla on nälkä?
– Syötkö aamupalaa?
– Juotko vettä vähintään n. 2 litraa päivässä?
– Nukutko tarpeeksi?

Jos vastasit näistä kysymyksistä puoleen tai enempään kyllä, rasvaprosenttisi on todennäköisesti aivan priima! Jos vastasit suurimpaan osaan ei, sekään ei vielä tarkoita että rasvaprosenttisi välttämättä olisi liian pieni tai suuri, mutta tällöin sinun kannattaisi miettiä mitä sinä voisit tehdä parantaaksesi elämäntyyliäsi. Jos vastasit kaikkiin kysymyksiin ei, kannattaa miettiä syötkö tarpeeksi, syötkö tarpeeksi monipuolisesti ja saako kehosi tarpeeksi lepoa ja liikuntaa.

Kuva: Hannu Ikonen/ Meikki ja hiukset: Marjo Mattila

 

– Johanna

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday