Taas lihaton päivä ”vahingossa”?! Mitä silloin syön?

Moikka!

Huomaan aina välillä varsinkin Vaasassa ollessani että lihaa tulee syötyä tooosi vähän. Syön siis kyllä normaalisti kanaa ja kalaa, mutta välillä huomaan että nekin jäävät huomaamattani pois. Minulle ei olisi ongelma olla ilman kaikkea lihaa jos pitäisi, mutta koska en halua olla liian rukarajoitteinen ja koska tykkään kanasta sekä kalasta en ole nähnyt tarpeelliseksi olla täysin vegaani.

Olen aijemmin kertonut etten tykkää punaisesta lihasta enkä ole syönyt sitä kohta neljään vuoteen. Tämäkään ei ollut mikään päätös minkä tietoisesti tein vaan huomasin vain jossain kohtaa kotoa muutettuani etten enää käyttänyt punaista lihaa. En ole ikinä tykännyt punaisen lihan mausta ja minusta siitä tulee jotenkin tunkkainen olo. Äitini käyttää myös harvemmin punaista lihaa ja koska hän on ollut se joka lapsuudesssani meillä on hoitanut ruokapuolen, voitte kuvitella ettei joka päivä vedetty mitään pihviannoksia. Jos joskus oli isän vuoro kokata ja tarjolla oli kunnon lihapataa, söin sitä väkisin.

Olen vahasti sitä mieltä, että terveellisin ruokavalio on se mistä itselle tulee hyvä olo, unta riittää ja energiatasot pysyvät hyvinä. Suoraan ei mielestäni voi sano että terveellisin ruokavalio olisi jokin tietty ruokavalio, esim. seka-, kasvis- tai vegaaniruokavalio, koska kaikki olemme yksilöitä ja kaikille sopii eri jutut. Olen alunperin myös itse jättänyt punaisen lihan pois ihan vain maun ja oman olon vuoksi. Nykyään minua kiinnostaa silti myös enemmän ja enemmän oman terveyden lisäksi myös ympäristövaikutukset sekä eläinten oikeudet ja olot. Näihin voi vaikuttaa positiivisesti omilla valinnoillaan. Lihan syöntiä suositellaan muutenkin rajoittamaan jokaiselle max. 500 g/viikko. Minusta kaikkien olisi hyvä miettiä päivittäistä lihankulutustaan.

Koodilla johanna15 saat 15% alennusta kaikista Sudio Sweden:in tuotteista!

Tässä esimerkki yhdestä lihattomasta päivästäni:

Aamupala:

– Puuroa (gluteenittomia kaurahiutaleita, kananmunan valkuaisia, marjoja, suolaa ja päälle marjoja, kanelia ja mantelimaitoa) + kookosöljyä suoraan purkista nam!

Välipala:
Delight- patukka ja pähkinöitä

Lounas:
Iso Raawka:n kvinoasalaatti (papuja, kasviksia, juureksia, hummusta, siemennäkkäriä jne. Ihania kuvia salaateista ja muista tuotteista voit nähdä instassa @caferaawka.)

Treenin aikana:
Nutriworks:in EAA (tropical fruit)

Treenin jälkeen:
Isoworx herajauhetta (vanilja)
Banaani

Päivällinen/Iltapala:
Mega riisihiutalepuuro Isoworxilla (suklaa), riisikakkuja, omenaa, marjoja ja Good`N`Go oatmealia (Semper Finland) herkkupuuron päällä.

Taas tämä mun lempimaku! Mun yksi uusi lemppari on myös jouluinen omenakaneli! (Yhteistyössä Delight Finland:in kanssa)
Jokapäiväinen combo <3 (Yhteistyössä Nutriworks:in kanssa)

Ihana vegesalaatti Helsingin Date&Kale:issä

Lihattoman/ vegaanin muistilista:

– B12 vitamiini (Kyseistä vitamiinia saa vain eläinperäisistä tuotteista joten oikeasti tärkeä muistaa.)

– Muut vitamiinit (Jokaisessa ruokavaliossa on tärkeää muista vitamiinilisät!)

– Tarpeeksi ruokaa!!! (Kasvisruoka on kevyttä joten määrällisesti pitää syödä paljon että saa tarpeeksi hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiinia.)

– Rittävä proteiininsaanti (En sano etteikö sitä saisi tarpeeksi kasvisruuasta, mutta siihen pitää keskittyä jos esim. haluaa kasvattaa lihasta. Itse käytän paljon lihattomina proteiininlähteinä esim. herajauhetta ja kananmunia. Varsinkin vegaaniruuassa, missä ei käytetä mitään eläinperäistä, on erityisen tärkeää keskittyä tähän.)


Ihanaa ensimmäistä adventtiviikonloppua. <3 Itse ajattelin viedä joulukuusen tänään jo uuteen kotiin vaikkei sinne ihan vielä voikkaan muuttaa. 🙂

Ollaan taas kuulolla,

– Johanna

Sulje