Kiusaako unenpuute?

Väsyttää, mutta ei ehkä kuitenkaan niin että uni tulisi heti. Tekisi mieli nukkua, mutta ei pysty kun ajatukset pyörivät vielä mielessä. Hitsi kun se uusi lempparisarjakin jäi Netflixissä niin jännittävään kohtaan, että pakko on katsoa vähintään se yksi jakso… no oikeasti ainakin seuraavat 5 jaksoa, kunnes kello onkin jo 3 aamuyöstä. Paska, töihin/kouluun pitäisi herätä muutaman tunnin päästä, sekuntiakaan en oo nukkunut, mutta kun se uni ei vaan tule. Miksiköhän…

Tuijotteletko ruutua ennen nukkumaan menoa? Tuleeko katseltua telkkaria, Netflixin sarjoja? Tai selattua tyhjäpäisesti Facebookin tai Instagramin loppumattomia etusivuja ja tyhjänpäiväisiä päivityksiä, jos vaikka säkällä löytyisi jotain kiinnostavaa. Kenties, on pakko katsoa puhelinta, jos vaikka Whatsappiin sattui tulemaan viesti, kun se puhelin tärisi, koska onhan se pakko katsoa nyt, eikä vasta aamulla. Tai mitähä turhaa ne muut nyt on tänään tehnyt, ihan must chekkaa Snapit, muuten ei voi todellakaa tietää mistä huomenna puhutaan. Siis mitä, eikö kukaan ollutkaan muistanut Whatapissa tai Snapissa, ehkä parempi muistuttaa muita, että elossa ollaan ja kappas jopas se puhelin alkoi tärisemään…

Itse allekirjoittaneena myönnän, että olen syyllistynyt tuohon kaikkeen aikoinani mitä mainitsin yllä. Puhelimen tuijottelua olen tietoisesti yrittänyt vähentää varsinkin ilta-aikaan tuntia ennen nukkumaan menoa. Mutta isoja ongelmia on vielä noiden sarjojen kanssa.

Tiesitkö, että tietokoneen, puhelimen, älypuhelimen valo voi heikentää unenlaatuasi ja mitä luultavammin heikentää. Lisäksi, tämä voi myös valvottaa sinua. Unen aikana kroppa ja aivot lepäävät ja jos unen saanti jää vajaaksi tai heikkolaatuiseksi, se vaikuttaa päivääsi ja sen tapahtumiin. Saadaksesi itsestäsi kaiken irti mitä haluaisit niin työssä, koulussa ja treeneissäsi, tulee muistaa, että uni ja lepo ovat yksi tärkein asia kehitykseen.

Jos haluat menestyä jossain, ei siihen riitä vain kova työ. Kova työ vaatii paljon energiaa ja voimia, joita saat vain kunnon levon avulla.

Jos luet tätä tekstiä vielä tänään, niin luettuasi tämän sulje tämä ja muut näytöt. Laita ne pois. Jos sinulla on vieressä joku kenelle jutella niin käytä ennemmin se viimeinen tunti ennen nukkumaan menoa keskustellen päivän tapahtumista hänen kanssaan. Tai kokeile kirjan, lehden lukemista tuoksukynttilän palaesssa. Jos olet vaihtanut tabletti/puhelin kirjoihin, niin unohda ne ja hommaa vanhanajan kirjoja illoille!

Unenpuutteella on myös muitakin sivuoireita. Vastustuskyky saattaa heikentyä, stressitekijät kasvavat, oma peilikuva näyttää päivä päivältä väsyneemmältä ja surkeammalta isoine silmäpusseine, lisäksi unenpuute voi myös edesauttaa lihoamista. Elämänlaatu kärsii, sekä seksihalut voivat laskea. Nämä ovat tietenkin yksilöllisiä asioita, mutta kaikki tämä sen takia, "että näit varmasti mitä ne muut on sielä snapissa jakaneet."

Puhelimen ja tietokoneen käyttö on kuin voimakas huume, mutta älä anna sen pilata tärkeitä yöuniasi. Siellä tuskin on mitään niin tärkeää, mikä ei voisi odottaa seuraavaan päivään, jos olet jo mennyt sänkyyn peiton alle ja pää tyynyyn. Kokeile! Mitä me menetetään siinä? Voidaan katsoa seuraavanakin päivänä se Netflixissä oleva sarja, joka ei katoa sieltä yhtään mihinkään. Mitä me menetetään siinä, että ei nyt katsota heti mitä viestiä se naapurin Seppo nyt laittaa, ja sitä paitsi se laitto kuitenkin vaa et ”joo.. öitä!”

-K