Leikkipuistosta kuntopiirirata

Itselläni ei ole lapsia, mutta ehkä tosiaan jonain päivänä, kun olen valmis. Ikinä ei voi tulevaisuudesta tietää, ehkä mahdollisesti en voi edes saada omia. Sitä ei pysty kukaan sanomaan. Kuitenkin siskoni niitä on pistänyt tulemaan miehensä kanssa ja kolmas on juuri lisääntymässä tähän armeijaan. Kun kuulin ensimmäisestä, Amandasta, niin voin rehellisesti sanoa, että kyllä jännitti myös tätiäkin! Ensimmäinen mini-ihminen tähän perheeseen!!

Tänä päivänä Amanda on jo 3 vuotta. Aika kiitää salamannopeasti! Lasten silmissä päivät kestävät 100 tuntia, kun aikuisen silmissä päivä kestää juuri ja juuri 10 tuntia. Viime viikolla oltiin puistossa leikkimässä ja tajusin, että miksi kaikki äidit, tädit, hoitajat eivät tee näin! Puistoleikit voi ottaa täydestä liikunnasta. Kaikissa ”laitteissa” pystyy jumppaamaan, mihin pystyy/saa aikuisetkin mennä mukaan. Eli siirry pois ”äitiparkista”, heitä nyt jo se puhelin meneen, kaiva lapsenmielesi esille ja ei muuta kuin leikkimään!

”Olemme niin kamalan kiireisiä, ettei kerkeä edes salille menemään” Ei sinne salille tarvitse aina mennä. Joskus tarvitset vain mielikuvitusta. Leikkipuiston voi ajatella siis myös kuntopiiri paikkana!

Puistojumppa esimerkkejä:

Liukumäki = rappusnousu. Matka on lyhyt, mutta niin on tenavan jalatkin. Eli nouse portaita askel askeleelta esimerkiksi kantapäillä ylöstyöntäen, saat siten tuntua pyllyyn.

”Vaakakeinu” = kyykkyreeni. Tarkoitan keinulla sitä mihin menee lapsi molemmin puolin istuun. Kun toinen puoli menee ylös, niin toinen puoli menee alas. Tässä samalla tukea pitäessä pienemmille lapsille voit hyvin tehdä kyykkyreeniä samalla. Joka kerta, kun viet keinun alas niin käy syväkyykyssä jarrutten keinun vauhtia.

Normaalikeinu = vapaat kädet. Tämä antaa mahdollisuuden tehdä, vaikka X hyppyjä, polvien nostoja rintaan, kantapäiden nostoja pakaroihin.

Ruutuhypyt = hyppyreeni. Piirrä ruudukko hiekkaan, jos puistossa ei ole valmiiksi. Heitä kivi ruudukkoihin ja vältä hypyillä tätä ruutua. Tässä voit hyppiä monta kierrosta lasten kanssa tasajalkaa, yhdellä jalalla, vaihdellen jalkoja. Katso kumpi kyllästyy (hengästyy) nopeammin, sinä vai tenava.

Ja jos lapsia on enemmän kuin yksi, niin loppuun kevyt leikki hippa ja kuka viimeinen autolla/kotona on mätämuna ja tietenkin sinä olet se takaaksesi kunnon loppunaurut.

Joko liutaan!!

Joko liutaan!!

Kädet ilmaan!

Kädet ilmaan!

Nauttikaa näistä hetkistä, kun teitä pyydetään vielä leikkimään. Kohta olet jo ”liian vanha, ettet kelpaa enää seuraksi."

-K