Unohda turha stressi

Unohda turha stressi

Jokainen on erilainen stressaaja, sekä stressaamme erilaisia asioita. Mutta monesti, jos arkiasiat ovat purkissa ja sujuvat niin se helpottaa selviytymään isommistakin asioista, jotka saattavat alkaa stressaamaan.

Stressi on paha tauti, sekä mielestäni turhin.

Stressi asia, johon jokainen pystyy itse vaikuttamaan.

Monilla meistä on ongelmana yrittää ahnehtia heti kaikki asiat pois päiväjärjestyksistä, ajatellen, että hoidan nämä kaikki nyt pois, niin huomenna ei ole mitään. Ongelma iskee siinä, että niin pitkään kuin elämme täällä, niin niin pitkään uusia tehtäviä tulee eteemme. Ne eivät katoa mihinkään ja odottavat hoitamistaan.

Tässä muutama vinkki arkipäiväisiin stressin aiheisiin, jotka pitää vain ymmärtää ja opetella itse.

KIRJOITA TEHTÄVÄT ASIAT NÄKYVILLE. Kirjoita menot ja tehtävät asiat kalenteriin. Älä edes yritä tehdä kaikkia saman päivän aikana pois, koska arjen askareet eivät katoa mihinkään. Organisoi elämä ja arjen askareet tärkeysjärjestykseen. Katso ja noudata aikatauluasi päivittäin. Kirjoittaessa tehtävät näkyville, ne on helpompi käsitellä, kuin pyörittää kaikkia korvien välissä samalla miettien mitä unohdat.

RENTOUDU. Jätä rentoutumiselle aikaa joka päivä. Mieti kuinka paljon tarvitset oikeasti aikaa siihen, että saat hetken levähtää ja mieti asteikoilla 1-10 kuinka tärkeää tämä on sinulle. Toimi sen mukaan.

PIDÄ KOTI SIISTINÄ. Rentoutuminen on helpompaa, kun tekee joka päivä jotain pientä kotona, eikä päästä sitä räjähtämään. Mitä suurempi työ, sitä isompi kynnys aloittaa. Ja mitä sekaisempaa, sitä enemmän ahdistaa ja stressaa.

OMA KEHO JA HYVINVOINTI. Monet meistä kamppailevat arkiaskareiden ja töiden lisäksi myös oman kehon ja hyvinvointinsa kanssa, kuten myös allekirjoittanut. Jos työ-, raha- ja kotikiireet painavat päälle niin älä edes yritä väkisin suunnitella 20kg painon pudotusta kerrasta. Aloita laihdutus-kiinteytys projekti vasta kun löydät aikaa arjesta siihen, niin että pystyt keskittymään siihen. Siihen asti pyri jättämään turhat roskaruuat ja sokerit pois ruokavaliosta. Se tekee jo ihmeitä ololle ja hyvinvoinnille.

Itse olen jättänyt pois turhat herkut (myönnän joskus lipsun). Painoni on jäänyt junnaamaan paikoillensa, mutta päätin olla ottamatta siitä ylimääräistä stressin aihetta. Kroppani saa elää kiireisen taloprojektini aikana omaa matkaasa, mutta pyrin vaikuttamaan siihen ruualla. Pysähdyin katsomaan itseäni, otin kuvan ja katsoin asioita joista pidän itsessäni sen sijaan mistä en pidä. Tajusin, että oloni on tarpeeksi hyvä tähän elämän hetkeen. Mutta valitettavasti ei täydellinen. Mutta sen aika on myöhemmin, siihen asti rauhaksiin joka päiväisillä ruokavalinnoilla.

Itse olen jättänyt pois turhat herkut (myönnän joskus lipsun). Painoni on jäänyt junnaamaan paikoillensa, mutta päätin olla ottamatta siitä ylimääräistä stressin aihetta. Kroppani saa elää kiireisen taloprojektini aikana omaa matkaasa, mutta pyrin vaikuttamaan siihen ruualla. Pysähdyin katsomaan itseäni, otin kuvan ja katsoin asioita joista pidän itsessäni sen sijaan mistä en pidä. Tajusin, että oloni on tarpeeksi hyvä tähän elämän hetkeen. Mutta valitettavasti ei täydellinen. Mutta sen aika on myöhemmin, siihen asti rauhaksiin joka päiväisillä ruokavalinnoilla.

NAUTI, RAKASTA JA KEHU. Nauti pienistäkin positiivisista asioista joita elämässäsi tapahtuu. Sekä rakasta ja osoita rakkautta läheisillesi sekä lemmikkieläimille. Läheisyys helpottaa ja parantaa mieltä. Rakkauden voima on uskomattoman suuri. Muista myös kehua läheistäsi, kertoa tunteista avoimesti ja ottaa toisen kehut vastaan.

Meidän jokapäiväiseen sopimukseen kuuluu suukottaminen ja halaaminen aina kun näemme ja lähdemme toistemme luota. Kannattaa kokeilla, pieni kiukkukin saattaa raueta näinkin helpolla.

Meidän jokapäiväiseen sopimukseen kuuluu suukottaminen ja halaaminen aina kun näemme ja lähdemme toistemme luota. Kannattaa kokeilla, pieni kiukkukin saattaa raueta näinkin helpolla.

NUKU. Nuku tarpeeksi, jotta saat ladattua patterisi kiirepäiviin. Täältä apuja hyviin yöuniin.

RAHA JA LASKUT. Laskut saavat monet hilseilemään ja kovimman stressin päälle. Opettele hallitsemaan raha-asioitasi. Älä tuhlaa enempää, kuin tienaat! Kirjoita näkyvästi itsellesi vaikka ruutupaperille menot ja tulot, josta näet todellisuuden mihin sinulla on varaa. Tai ennen palkkapäivää, kirjoita kaikki laskut mitä tulee maksaa, jonka jälkeen näet paljonko sinulla jää käytettävää rahaa ja paljonko voit laittaa säästöön. Jos saat palkan 2x kuukaudessa, jaa laskut kahteen osaan. Älä maksa toisesta tilistä kaikkia ja jätä vain luuta käteen 2 viikkoa! Pyri aloittamaan säästäminen jo nyt. Silloin sivuun jää rahaa pahan päivän varalle, eikä stressi pääse iskemään, jos vaikka auto hajoaa.

KESKUSTELE JA KUUNTELE. Yleensä asioita pyöritellään omassa päässä liian pitkään. Monesti toisen mielipiteet voivat auttaa ratkaisemaan kinkkisen tilanteen, joka voi aiheuttaa stressiä. Keskustele avoimesti läheisen ystävän, perheenjäsenen tai kumppanin kanssa asiasta. Joskus pelkkä ääneen puhuminen saattaa ratkaista ongelman. Sekä muista kuunnella, jos joku avautuu sinulle. Saatat olla ratkaisu henkilö toisen pahimpaan stressiin.

UNOHDA TURHAT RIITELYT. Riitely aiheuttaa negatiivisia tunteita ja sitä kautta hankaloittaa arkea ja muiden asioiden hoitamista. Riippuen kenen kanssa riita on, sitä enemmän se pyörii mielessämme. Käyttäydy kuin haluaisit itsäesi kohtaan muiden käyttäytyvän. Jos huudat ja nälvit toiselle, mieti olisiko se mukavaa toisinpäin? Pohdi, voisiko asian esittää kauniimmalla tavalla. Positiivinen fiilis ja ajattelutapa, hyvät käytöstavat auttavat unohtamaan turhat riitelystressit.

KESKITY ITSEESI. Jätä muiden tekemiset omaan arvoonsa. Mieti itseäsi, omia tekemisiäsi ja omaa hyvinvointiasi. Jos et pidä jostain mitä joku muu tekee, mieti vaikuttaako hänen asiat sinuun. Jos ei, unohda se. Jos kyllä, keskustele asiasta. Muuten unohda negatiivinen ajattelu muista, et hyödy siitä mitään, turhia stressin aiheita. Mutta, jos joku tekee jotain positiivista, josta pidät tai itsekin haluaisit. Niin ota se motivoivana ja tsemppaavana ajatteluna, jos hänkin pystyi, pystyt sinäkin.

Keskittymällä näihin arkisiin asioihin ja organisoimalla omaa elämääsi ja tekemisiäsi, pystyt välttämään useat stressin aiheet. Jos tekemisiin vaikuttaa myös joku muu kuin sinä, esim parisuhteessa raha-asiat tai kuten lapsiin liittyvät tehtävät. Käykää läpi tehtävät ja kunnioittakaa sovittuja asioita. Vaikutat sillä kumppanisi hyvinvointiin, ja jokainenhan meistä haluaa yleensä vain hyvää toiselle.

Aurinkoista ja stressitöntä viikonloppua kaikille <3

-K

Sulje