Päätös

Päätökset. Ja niissä päämäärätietoisesti pysyminen. Kovia juttuja. Töissä ja koulussa nyt tietenkin seisoo vaikka päällään, kun kerta täytyy ja joku toinen kertoo, että miksi, koska ja miten täytyy, mutta päätökset ihan itselleen ja ihan itsensä vuoksi, ne on toinen juttu. Kun ei ole mikään todellinen pakko ja kun kukaan ei valvo eikä kyttää, mutta sen tietää itse täysin varmaksi, että ne on hyviä ja tarpeellisia päätöksiä ja että niissä kannattaa pysyä. Ja kun tietää, että se päätös on vain ensimmäinen askel ja sellaisen tehtyäänkään, hommat eivät mene maaliin itsekseen. Mutta turhaan tässä mitään uunoilemaan, kristallinkirkkaita ja timantinkovia päätöksiä mä oon tehnyt tässä jo kasan, hommat kulkee kuin kusi lautaa pitkin ja mä näen sen joka päivä. Joten rohkeasti vain niitä seuraaviakin päätöksiä tekemään. Ja ennen kaikkea, tekemään.

Tämänkaltaiset ajatukset ovat minulla pyörineet jo jokusen tovin päässä, kun olen pohtinut treenaamistani. Olen käynyt jo kuukausia ja käyn siis edelleen säännöllisesti 1-3 kertaa viikossa n. tunnin mittaisissa ohjatuissa ja valmennetuissa treeneissä osoitteessa Henrin #SALI, mutta tunnen, että jokin vielä uupuu ja puuttuu. Sellainen todellinen tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja tuloksellisuus sekä järjestelmällinen rakenne tavoitteideni ja päämäärieni saavuttamiseksi. Ja ennen kaikkea siihen kaiken sen vaatimaan työmäärään ja vaivannäköön omistautuminen ja sitoutuminen. Tekeminen, eikä puhuminen.

 

Päätös
Henrin #SALI:lla on ainutkertainen yhteishenki. Valmentaja ja ohjaaja Sarakin uskalsi ihan hymyillä mun selfiessä.

Tavoitteet ja päämäärät

Minulta on aina hieman uupunut sellainen tietynlainen rohkeus ja itsevarmuus ryhtyä asioihin. Ja pysyä siinä, mihin ryhdyn. Olen alkanut esimerkiksi huomaamaan, että pystyn treenaamaan huomattavasti isommilla painoilla, kuormituksilla ja rasituksilla, kun vain luovun peloistani ja epävarmuuksistani, syleilen epämukavuutta ja vaikeutta sekä ryhdyn rohkeasti toimeen. Yrittämällä ja kokeilemalla ensiksi ja sitten perään talla vain pohjaan, tekniikkaa ja turvallisuutta unohtamatta. Mutta realismia kyllä huutaa tämäkin piirre minussa. Suunnittelin ihan tosissani osallistumista Tough Viking Helsinki-kisoihin syksyllä ja treenaavani niitä varten intensiivisesti koko kesän, mutta myöhemmin ymmärsin, että realistisempi ajankohta osallistumiselleni on enemmänkin ensi vuoden syksy. Joten päätin hieman muuttaa tavoitteitani ja päämääriäni.

Päätin ottaa itselleni tavoitteeksi ja päämääräksi laihtua tuntuvasti, kiinteyttää kroppaani ja kasvattaa lihasmassaani ja suorituskykyäni oikein kunnolla vuoden vaihteeseen ja 35-vuotissyntymäpäivääni mennessä. Ihan numeerisia päämääriä varten minun pitää kyllä punnita itseni ja käyttää vähän mittanauhaa. Aivan optimaalista olisi suorittaa vielä InBody-kehonkoostumusmittaus ja käydä ottamassa kaiken kattava verenkuvakin, mutta 10kg pois painoa ei varmastikaan arviona ole kovin kaukana, joten en liikoja aio stressata tai liioitella. Syömistapani, ruokavalioni ja nukkumistottumukseni voisivat myöskin kaivata pientä hienosäätöä. Tulosten mukana tulee luonnollisesti myös se rasvattomampi ja lihaksikkaampi kroppa, mutta tärkeämpänä itse pidän parempaa kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia, korkeampia energia- ja jaksamistasoja, parantunutta yleistä suorituskykyä ja kuntoa sekä hyvää oloa. Yksinkertaisiin perusasioihin keskittymistä ja rauhassa etenemistä siis. Asiantuntevassa ammattilaisohjauksessa ja -valmennuksessa.

Haluan olla onnellisempi ja itsevarmempi, joten mikäpä siinä paremmin auttaisi, kuin parempi olo itsensä kanssa ja saavutetut tavoitteet. Sitä turhamaisuutta tyydyttämään, jota koen vielä itsestäni löytyvän, voisin asettaa maalikseni samalla myös uudessa ja räätälöidyssä mittatilauspuvussa itseni ihan ammattivalokuvaajalla kuvauttamisen, sitten kun oon ns. “tikis”. Palkintona.

 

Päätös
Tässä on Harri. Harri teki Henrin #SALI:lla muutoksen, jossa mentiin täysin hyvinvointi edellä kokolailla seuraavassa järjestyksessä: uni, ravinto ja treeni.

Kirjallisuus

Vaikka harjoittelen ja treenaan itseni mielestä Pirkanmaan parhaimmalla lihasmassan, voiman ja nopeuden kasvattamiseen ja kehittämiseen myös toiminnallisen harjoittelun elementein keskittyvällä kuntosalilla ja vaikka koko homman luoja Henri Aaltonen on mielestäni koko alan ehkä merkittävimpiä asiantuntijoita ja ammattilaisia, olen rohkeasti ryhtynyt myös itse opiskelemaan lisää harjoittelusta ja etenkin ruokavalioasioista. Lukemisarsenaaliini kuuluvat Kala- ja Satokausikalenterin lisäksi seuraavat kirjat:

  • Juha Hulmi – Lihastohtori
  • Bill Philips & Michael D’Orso – Body for Life
  • Harri Männistö, Utti Hietala & Tom Söderdahl – Lisäravinteet
  • Olli Sovijärvi, Teemu Arina & Jaakko Halmetoja – Biohakkerin Käsikirja
  • Kaisa Jaakkola – Hormonitasapaino
  • Kaisa Jaakkola – Hyvän Olon Hormonidieetti
  • Paul & Shou-Ching Jaminet – Perfect Health Diet
  • Andreas Eenfeldt – Ruokavallankumous
  • David Perlmutter & Kristin Loberg – Tuhon Siemenet
  • Taija & Jani Somppi – Parantava Ruoka
  • Giulia & Jill Enders – Suoliston Salaisuus
  • Antti Heikkilä – Ravinto ja Terveys
  • Annika Havaste – Virtaa Ravinnosta!
  • Dave Asprey & J. J. Virgin – The Bulletproof Diet
  • Paula Heinonen – Vihdoinkin Hyvä Olo

 

Päätös
Henrin #SALI:lla treeni menee aina suoraan osoitteeseen.

Päätös

Mielessäni ovat usein pyörineet pelkät puheet, jotka ovat olleet itse tekoja tärkeämpiä. Olen ollut niin mukavuuden- ja helppoudenhaluinen, että olen asettanut ääneen lausutun aikomuksen samalle viivalle, kuin itse tuloksellisen tekemisen.

Sitten mä aloitan, kun…

Mä teen ensi viikolla…

Kesän jälkeen alan treenaamaan…

Mutta mä olen myös tässä matkallani oppinut, että mikään ei ole mahdotonta, kun siihen vain pistää kaiken itsestään likoon, sitoutuu ja omistautuu sekä tekee päämäärätietoisesti töitä sen tavoitteensa ja päämääränsä eteen. Sillä ei ole lopulta mitään merkitystä kauanko tavoitteen saavuttaminen ottaa aikaa tai millä tavalla tavoitteensa saavuttaa, kunhan saavuttaa. Mitä kuntoiluun ja sen tuomaan hyvinvointiin tulee, kaikkien on mahdollista muuttaa vanhoja tapojaan ja vaikuttaa omaan terveyteen.

Tarvitsee vain tehdä PÄÄTÖS.

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu