Tavoitteista ja päämääristäni, part 1

Aikoinaan viime vuonna, kun tapaturmaisen onnettomuuteni sairaala- ja kuntoutuskeskushoitojaksolta 41:n päivän jälkeen kotiuduin kotiin sekä olin päätökseni raitistumisestani tehnyt, katsoin itseäni pitkään ja hartaasti peilistä ja päätin asettaa itselleni selkeitä tavoitteita ja päämääriä. Tällä kertaa jotain oikeasti realistista ja saavutettavaa, jota voisin rauhassa askel ja päivä kerrallaan rakentaa eteenpäin. Koin vahvasti aikaisempina vuosina pitkälti vain tuhlanneeni aikaa sekä kykyjäni, lahjojani, älyäni ja potentiaaliani. Olin myös aiheuttanut pettymyksiä ja loukannut ihmisiä sekä juonut liikaa. Ja kun tavoitteista ja päämääristäni puhun ja kirjoitan, ne konkretisoituvat ja koen tulevani “tilivelvolliseksi” paremmin.

Sen sijaan, että pitäisin itseäni jotenkin parempana tai esimerkiksi jonkun uran, työn tai tehtävän yläpuolella olevana ja ansaitsevani automaattisesti jotain suurempaa ja merkittävämpää, koitin niin rehellisesti kuin vain pystyin tutkia itseäni, arvoani, merkitystäni, tarkoitustani ja kaikkea mitä minulla on oikeasti tarjottavana sekä pohtia unelmiani, haaveitani ja kaikkea sitä, mikä minut oikeasti tekee ja myös tekisi onnelliseksi ja itsevarmaksi ja missä eniten itse näen ja koen tarkoitusta ja merkitystä. Ja ennen kaikkea, mikä on mahdollista ja mikä ei, missä ajassa ja missä ei. Koska rahaa oli saatava ja työtä oli tehtävä, olin myös ihan rehdeissä varastomiehen hommissa. Vielä ei ole aika varsinaisille välitilinpäätöksille, mutta 234 päivää onnettomuuteni ja raitistumiseni jälkeen näitä on hyvä miettiä. Vaikka Pääsiäistä viettäen ja mämmiä syöden.

Jotta en kirjoittaisi mitään kilometrin pituista Raamattua yhteen blogipostaukseen, aloitan ensiksi työhön ja uraan liittyvistä asioista. Jatkan seuraavissa artikkeleissa sitten aiheista opiskelu ja koulutus, jne.

Työ ja ura

Koen itseäni vahviten ja kaikkein eniten puoleensa vetävänä alana luovan markkinointiviestinnän ja sen johtamisen alan. Markkinointiviestintä on yrityksen ulkoisiin sidosryhmiin kohdistuvaa markkinointia ja viestintää, jonka tarkoituksena on välillisesti tai suoraan saada aikaan kysyntää tai kysyntään myönteisesti vaikuttavia ilmiöitä. Markkinointiviestintä (promotion) on yksi markkinoinnin neljästä pääkilpailukeinosta, eli tärkeimmistä p-kirjaimista, jotka ovat product, place, promotion & price. Markkinointiviestintä koostuu nykypäivänä mainonnasta, tiedotus- ja suhdetoiminnasta, eli viestinnästä, myynnin- ja menekinedistämisestä, myyntityöstä sekä verkkomarkkinoinnista (sosiaalinen media, verkkosivustot, blogit, hakusanamainonta, hakukoneoptimointi, sähköposti- ja inbound-markkinointi, online-sisällöntuotanto, jne). Markkinointiviestinnän strategisena tavoitteena on usein integroitu markkinointiviestintä, jossa organisaatio suunnittelee markkinointiviestintänsä niin, että kaikki elementit ovat yhdenmukaisia ja tukevat toisiaan. Integroidun markkinointiviestinnän vastakohtana pidetään yleensä tilannetta, jossa markkinointi, viestintä ja myynti toimivat erillisinä yksikköinä omien strategioidensa ohjaamina.

 

Tavoitteista ja päämääristäni
Voin paksusti kastaessani varpaitani ensimmäistä kertaa markkinointiviestintäalalle.

 

Ryhtiliike

Kun päämääräni ja tavoitteeni työn ja uran suhteen oli minulle kristallinkirkas, päätin alkaa pikkuhiljaa etenemään kohti sitä. Koska viimevuotinen työllistymiseni erääseen Pirkanmaan johtavista mainos- ja markkinointiviestintätoimistoista ei lopulta muodostunutkaan pysyväksi, vakaaksi ja vakituiseksi uraksi, päätin kuitenkin olla pettymättä ja lannistumatta, yrittää oppia ja kehittyä kokemukseni johdosta niin paljon kuin vain kykenen ja yrittää uudelleen. Olen menneisyydessäni ollut liian ylpeä, ehkä jopa koppava ja nokkavakin sekä liian laiska, saamaton, vastuuton sekä tervettä nöyryyttä ja realismia kipeästi kaipaava. Saatoin kieltää olevani ylimielinen ja ylenkatsova sekä liian mukavuuden- ja helppoudenhaluinen, mutta käytökseni puhui toista. Olen siis pyrkinyt epärealistisiin tavoitteisiin aivan liian pienillä uhrauksilla ja kompromisseilla ja kuitannut kaiken lähinnä olankohautuksilla. Tämän korjatakseni päätin harjoitella nöyryyttä ja realismia, kohdata tosiasiat, syventyä alan vaatimaan asiantuntijuuteen ja ammattitaitoon lukemalla mahdollisimman paljon alan kirjoja ja rikkoa suuret päämääräni pienempiin, saavutettaviin osiin. Yhtenä pienenä ja mielenkiintoisena osana minulla nousi esiin luova sisältömarkkinointi, kirjoittaminen sekä copywriting-työ.

Ehkä sisäänhengittäessäni seuraavanlaisia kirjoja voisin jonain päivänä löytää itseni jopa ihan alan yrittäjänä tai konsulttina:

  • Matti Lainema – Hyvä, paha markkinointi
  • Malcolm Gladwell – The tipping point
  • Jason Fried & David Heinemeier Hansson – Rework
  • Henrikki Tikkanen & Antti Vassinen – StratMark: Strateginen markkinointiosaaminen
  • Austin Kleon – Steal like an artist
  • Terho Puustinen & Mika Mäkeläinen – Taivas + helvetti
  • Timothy Ferriss – 4 tunnin työviikko
  • Thomas Peters & Robert Waterman – Menestyksen profiileja
  • Michael Porter – Kilpailuetu
  • Jay Conrad Levinson – Guerrilla marketing
  • David Ogilvy – Ogilvy on advertising
  • Seth Godin – Linchpin
  • Robert Blake & Jane Mouton – Johtamisen psykologiaa
  • Henri Fayol – Johtamisen perusteet
  • John Kotter – Yritysjohtajan profiili
  • James O’Toole – Edelläkävijäyritykset
  • Max De Pree – Ihmisten johtamisen taito
  • Janne Tienari & Susan Meriläinen – Johtaminen ja organisointi
  • Anne Eskola, Raija Hakala, Sven Liljeström & Leena Raatikainen – Töissä yrityksessä
  • Steven Brandt – Kasvun strategia
  • Benjamin Tregoe & John Zimmerman – Top management strategy

Askel kerrallaan

Taannoin jyväskyläläisen Aava & Bang-markkinointitoimiston Minusta menestys-koulutus ja Markkinointikiihdyttämö-kasvuohjelma antoi runsaasti eväitä tielleni. Kokemukseni Pirkanmaan nuorkauppakamariympyröissä ovat myös tarjonneet päämäärilleni varsin hyvin pontta sekä minua kiinnostaa syvempi tutustuminen myös alan trendikkäisiin käsitteisiin lean-markkinointi sekä palvelumuotoilu.

Olen jo tehnyt lukuisia pieniä freelancer-luontoisia projekteja alan tehtävissä eri yrityksille sekä etsin jatkuvasti ja aktiivisesti alalta lisää töitä, joten tulevaisuus näyttää valoisalta. Minulta on aikoinaan jäänyt tuotemuotoilun ja kansainvälisen liiketalouden korkeakoulututkinnot kesken, mutta povitaskusta löytyy niin markkinoinnin kuin luovien alojen yrittäjyydenkin perustutkinnot. Olen samaa mieltä Aava & Bang-markkinointitoimiston luovan johtajan ja kasvumarkkinointistrategin Mikko Kalliolan kanssa siitä, että onnistunut markkinointi yhdistää, ilmentää sekä luo tietoa, tunnetta ja tahtoa sekä komppaan markkinointitoimisto Tuplaamon myyntikuiskaaja Pasi Rautiota siinä, että ihmiset tahtovat ja tarvitsevat eniten tarinoita, tunteita ja taikuutta, joten uskon vahvuuksiini, menestykseeni ja tulevaisuuteeni alalla myös ilman maisterinpapereita.

 

Tavoitteista ja päämääristäni
Jotta se tärkein ei unohtuisi.
1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday