Mitä bikinikisaaja saa syödä vai saako mitään?

Monia on kisojen jälkeen kiinnostanut mitä dieetillä sain syödä ja miten nyt syön?

 ”No nyt sulla on kisat ja dieetti ohi, saat taas syödä normaalia ruokaa”,  

”Syötkö ollenkaan hiilareita?”  

Monella on sellainen käsitys että tässä joutuu olemaan nälässä eikä saisi syödä kuin salaatinlehtiä ja nekin punnittuna 😃 Ehkä se osittain johtuu sanasta dieetti. Omalla kohdalla puhuisin ruokavaliosta. Itse syön ympäri vuoden ruokavalion mukaan, oli sitten dieetti tai ei. Aina omat eväät töissä ja 3-4 tunnin välein syön, se tulee jo niin selkärangasta etten voisi kuvitellakaan olevani syömättä päivää tai että jättäisin ruokia välistä. Varmasti olisin ainakin kiukkuinen ja ehkä jopa pyörtynyt jos niin tekisin.😃 Tottakai välillä on päästävä valmiiseen pöytään ravintolaan ja suurta herkkua niissä onkin sushi sekä aasialaiset ruuat. 

Voin sanoa että dieetilläkin söin enemmän kuin useammat naiset syövät. Se onkin se juttu että puhdasta ruokaa saa syödä paljon myöskin naiset :)  Kun aineenvaihdunta pelaa niin kroppa hyödyntää ruuan. Sainkin välillä kommenttia siitä miten voin syödä näin paljon :D

Joka iltainen puuro, joskus myös aamuisinkin.  

Joka iltainen puuro, joskus myös aamuisinkin.

 

  

Monet ihmettelevät että miten jaksan tehdä eväät, tai eri ruuat perheelle ja itselleni? No sanotaanko että kaikkeen tottuu eikä mulla mene kun 10-15min illasta kun paistelen lihat ja keitän riisin. Sanoisinko että aika iisiä. Teen myös samalla useamman päivän eväät valmiiksi. Enkä voisi kuvitella vaikka valitsevani sohvalla istumisen ruuan laiton sijaan. Usein syömmekin samoja ruokia ja toisinaan lapset esittävät omia toiveitaan. Sitä myöskin jotkut kysyvät että no mites lapset sitten, eikö ne ihmettele kun syöt eri ruokaa? …No ei, en arkena syö lasten kanssa samaan aikaan koska en vaan pysty. Jos syön saan ruuan aikana nousta pöydästä n.10-20 krt hakemaan jotain puuttuvaa, siivoamaan kaatuneet maidot, tuomaan jotain lisää tms.. ja kun pääsisin kaiken tämän jälkeen takaisin pöytään olisi ruokani jo kylmää joten olen ottanut tavaksi syödä vasta kun lapset ovat valmiina ja katsovat pikku kakkosta, saan syödä ruokani lämpimänä ja rauhassa 😊 Uskon että kaikki äiti ihmiset ymmärtävät tämän fiiliksen😃 Eli eivät ne tätä ruokien eroa edes ole huomanneet.

Käytän ruuissa paljon tuoreita kasviksia ja mausteita, saa hyvää vaihtelua ja on super maistuvaa!

Käytän ruuissa paljon tuoreita kasviksia ja mausteita, saa hyvää vaihtelua ja on super maistuvaa!

Toisinaan dieetilllä mentiin joinakin päivinä salaatti/liha kombolla ja toisinaan ihan perus riisi/kana/kasvis seteillä joita syön melkein joka päivä näin ”OFF-kaudella”. Ei voi parempaa olla 😉  Paitsi puuro tulee kyllä ykkösenä mun ruokalistalla! Mikään ei ole sen parempaa kun puuro suolalla, munalla, banaanilla ja mustikoilla. Sitä syön joka ilta ja dieetillä sain nauttia tästä herkusta monena iltana viikossa loppuun saakka!

Tankkaus aamun puuro dieetillä.

Tankkaus aamun puuro dieetillä.

Tietenkin erona on että dieetillä mennään just niinkuin ohjeessa sanotaan, muuten kyllä olen pitänyt v.loppuisin vapaampia syöntejä eli  ”cheat mealeja” jotka dieetillä oli mulla tankkauspäiviä. Nytkin huomaan kisojen jälkeen että mieli tekee juurikin niitä tankkaus päivän herkkuja, puuroa, hedelmiä, jäätelöä, pullaa... :D

Eli tämä on minulle normaalia ruokaa vuoden jokaisena päivänä, ei mitään dieetti ruokaa tai erikoisuuksia. Se ehkä tästä tekeekin mulle helppoa, mikään ei muutu radikaalista vain hieman tarkennetaan määriä.

Haluiaisin että monet ymmärtäisi että nämä fitness ruuat on ihan tavallisia, puhtaista ja terveellisistä raaka aineista valmistettuja ruokia. Ei mitään hifistelyä, vaan sellaisia joita voi koko perhe syödä 😊 Itse asiassa meidän 3-veen intohimo on parsakaali 😉  Joten kai tästä kaikki hyötyy ennemmin kun kärsii.

Ikävä jo tätä fiilistä.

Ikävä jo tätä fiilistä.

Viime viikon vietinkin sitten flunssassa ja olin melkein koko viikon treenamatta. Oli kyllä kamalat 4 päivää viettää flunssan kourissa tälläiselle himo jumppaajalle :D Kyllä sitä taas osaa arvostaa terveyttä ja sitä että pystyy ja saa liikkua. Vaikuttaa niin paljon mieleen ja energiatasoon.  Tällä viikolla onkin sitten saanut vedettyä niin hyviä ja kovia treenejä, ihanaa kun on taas voimaa painaa salilla sata lasissa! Rakastan tätä tunnetta kropassa kun tuntee tehneensä ❤ Huomenna valmentajan luokse ja uudet treeni ohjelmat, sitten katsotaankin miten tässä edetään ja koska sitä kisaillaan taas, toivotaan että kaikki sujuu ja pääsen lavalle taas pian ❤

-Krista

Uuden vuoden lupaus, syödä terveellisemmin ja treenata?

Moni tekee uutena vuotena lupauksia, ja yleisin varmaankin on syödä terveellisemmin ja treenata useammin tai aloittaa koko treenaaminen jos se on jostakin syystä jäänyt pois omasta arjesta.

Mun perus arkiruokaa kalkkunanjauhelihaa, kasviksia, kvinoa välillä riisin sijasta ja kaikki sekasin.

Mun perus arkiruokaa kalkkunanjauhelihaa, kasviksia, kvinoa välillä riisin sijasta ja kaikki sekasin.

Aloittaminenhan on tunnetusti se vaikein osuus… ei tiedetä mistä aloittaa, miten tai koska? Itse suosittelen näissä tapauksissa rohkeasti ottamaan itselleen Pt:n tai treenaavan kaverin seuraksi salille ensimmäisillä kerroilla joka tekee aloittamisesta helpompaa ja opastaa kuinka niitä laitteita käytetään, niin ei voi ainakaan vedota ettei osaa! ;) Tai joko aloittamaan perinteisellä ryhmäliikuntatunnilla tai ihan lenkillä, sinne pääsee ehkä helpoiten kun vaan lähtee ovesta :) Nopeasti siitäkin saa tavan itselleen, ehkä jopa pakkomielteen liikunnan tuomaan hyvään oloon. Kannattaa kokeilla suosittelen!

Ruoka puoli on toinen mikä tuottaa ongelmia monelle, ei ole motivaatiota noudattaa mitään paperille kirjoitettua lappua.. tekee mieli herkkuja..ei tiedetä kuinka pitäisi syödä, mitä näitä nyt on. Itse suosittelen syömään4-6 krt päivässä niin ne mielihalutkin usein pysyvät paremmin kurissa eikä korvata niitä oikeita ruokahetkiä naposteluilla, sillä saat ruokahalut kadoksiin ja se on myös yksi suuri syy miksei syödä oikein , tajutaan illalla että tänään en olekkaan syönyt mitään.. Kaikkeen kroppa tottuu, syömiseen ja syömättömyyteen. Kun opettelee syömään usein ja oikein niin nälän tunnekin tulee useammin ja tietenkin kun treenaa on energian tarve luonnollisesti suurempi. Onhan lapsillakin karkkipäivä joten miksei aikuisillakin! Ei se sokerin jatkuva syöminen kenellekään hyvää tee ja se koukuttaa.  Se mitä syöt 1 päivänä viikossa ei haittaa jos 6 päivänä niistä syö terveellisesti.  Tietenkin mitä puhtaammin ja terveellisemmin syö sen parempi. Itsekin syön kurinalaisesti viikolla ja pidän yhden tai kaksi vapaampaa päivää ruokien suhteen, vähän fiiliksen mukaan.  Sitten kun halutaan oikeasti niitä kunnon tuloksia ja tavoitteellisemmin treenata niin silloin yleensä on motivaatiokin noudattaa niitä kirjallisia ruokaohjeita :)

Itse olen niin monta vuotta tiennyt mitä haluan ja treenannut tavoitteellisesti joten tämä ruokavalion noudatus tulee niin selkärangasta eikä tunnu mitenkään pakko pullalta :) Ja meillä tämä ruokatyyli on koko perheessä, lapset ihan yhtälailla syö puuronsa kananmunalla ja lempiruoka on thaimaalainen eli riisiä ja kanaa! Parsakaalikin on pienemmän intohimo :D Välillä myöskin mennään toiseen ääripäähän ja herkutellaan vatsat kipeäksi. Elämästä kuuluu ja pitää saada nauttia, kisadieetti on sitten asia erikseen :D

Aamu alkaa munakkaalla jossa kalkkunanleikettä ja pinaattia.

Aamu alkaa munakkaalla jossa kalkkunanleikettä ja pinaattia.

Ruuan ei tarvitse olla tylsää ja mautonta, itse maustan ruokani hyvin ja käytän yrttejä ja kasviksia tuomaan makua ja värikkyyttä ruokiin. Tässä olikin muutamia esimerkkejä mun arkiruuista ei ollenkaan hullumpia, suosittelen kokeilemaan! ;) 

Ja viimeisenä muttei vähäisempänä mun lempi ateria! Puuro <3 marjoilla, banaanilla ja soijalesitiinirakeilla, ai että ;)

Ja viimeisenä muttei vähäisempänä mun lempi ateria! Puuro <3 marjoilla, banaanilla ja soijalesitiinirakeilla, ai että ;)

Huomenna päästäänkin viettämään lapsivapaata muutamaksi yöksi Tallinnaan, eli tiedossa hyvin syömistä ja rentoutumista <3  Ensiviikolla alkaakin arki, maanantaina pääseen valitsemaan bikinejä ja torstaina valmentajan luo viimeiselle kuntotsekkaukselle ja sitten dieetti jo starttaakin! 

-Krista

Minun motivaationi

 

Ajattelin kirjoitella vähän tästä aiheesta, eli siitä mistä itse saan motivaatiota treeneihin.

No tietenkin tällä hetkellä  motivoidun tulevista kisoista paljoltikin. Kevät kolkuttelee jo ovella ja ensimmäinen kisadieetti starttaa n. 2kk kuluttua, se tottakai motivoi paljon tällä hetkellä. Nyt se työ on tehtävä, keväällä sitten vaan sulatellaan.   

Tottakai treenaaminen on myös ilman kisaamistakin rakas harrastus, jonne en ikinä mieti kahta kertaa lähdenkö, no lähden :D

Treenaamisessa saan myös jaksamista arkeen ja hyvinvointiin. Olen esimerkiksi todella harvoin nykyään kipeänä. Tottakai siihen vaikuttaa myös muutkin asiat mm. ruoka. Haluaisin tehdä töitä myös liikunnan parissa ja olla lapsilleni sekä muille hyvänä esimerkkinä treenatusta ja hyvin voivasta äidistä sekä saada muutkin innostumaan urheilemaan.

Ei se ole niin vaikeaa. Lähteminen tosin voi välillä olla, mutta treenin välissä voi vaikka vähän makoilla niinkuin kuvassa näkyy :D Ei vaan, kyseessä on hyvä takareisitreenin lopetusliike, polte taattu ;)

Treenaaminen toimii myös todella hyvänä vastapainona äidin rooliin, jona saa olla 24/7. Se että on olemassa joku oma juttu, antaa mukavasti energiaa arkeen. Saatan myös treenata kavereiden kanssa, jolloin se toimii myös hyvin sosiaalisena tapahtumana.

Silloin kun treenaa, tekee mieli myös syödä terveellisesti ja tavoitteiden mukaisesti. Se myös heijastuu täysin siihen asiaan. Kroppa toimii ja nälkä tulee.

Treenatessa saa täysin keskittyä vain tekemiseen, kaikki muut ympärillä unohtuu ja usein jos on huono mieli ennen treeniä, niin sen jälkeen ei vältämättä edes muista mikä kiukutti ;)

Oliko tässä nyt hyviä motivaatioita alkaa treenaamaan, siitä kyllä mielestäni saa aika paljon kaikkea hyvää. Tosin urheilla voi monella eri tavalla, se oma juttu pitää vaan löytää :)

Ensimmäinen.

Heippa!

Ensimmäinen postaukseni ikinä ja pääsen sen aloittamaan täällä Poselandin sivuilla, aikas kivaa ja samalla myös jännittävää saada oma blogi.

Eli täällä kirjoittelee Krista 28- vuotias Tamperelainen treenausta rakastava äiti. Perheeseeni kuuluu avopuolisoni sekä meidän ihanat lapset, 6-vuotias tytär ja 3-vuotias poika.

krista lepistö

Harrastuksiini on jo useamman vuoden kuulunut treenailu salilla, jonne sain kipinän esikoiseni synnyttyä vuonna 2010. Pientä taukoa treeneihin tuli kun rupesin odottamaan toista lasta, mutta jo parin kuukauden kuluttua synnytyksestä olin jo takaisin treenaamassa uudella innolla ja tavoitteet kirkkaammin mielessäni.  

Treenaamisesta ja terveellisestä elämästä on muodostunut itselleni vuosien varrella elämäntapa ja olen tähtäämässä ensimmäisiin Bikini fitness kisoihin keväällä 2017. Valmennuksestani vastaa taitava alansa ammattilainen Risto Santala ja saan kisaajana edustaa Team Poselandia Alonan tiimissä.

20161024_173204.jpg

Mikään ei voita sitä tunnetta mitä treenaamisesta saan, voin siis sanoa että juttuni on löytynyt <3

Syksyllä aloitin opiskelemaan liikunnan ohjaajaksi sekä personal traineriksi, jotta voisin syventää osaamistani tällä alueella paremmin sekä myös toimia muille insipiraationa ja tuomaan motivaatiota.

Täältä blogistani pääsette seuraamaan valmistautumista ensimmäisiin kisoihini, miten se käytännössä lapsiperheessä ja arjessa tapahtuu, treeni vinkkejä ja kaikkea muutakin elämää sen ympärillä.

Tämä kaikki on vielä uutta ja varmasti vielä opittavaa riittää, mutta tästä on hyvä lähteä eteenpäin. Minulle saa siis laittaa toiveita aiheista, mitä haluaisitte lukea blogistani :)

-Krista