Miten sä treenaat?

Moni on kysäissyt viimeaikoina “Miten sä treenaat?” joten nyt kirjoitan siitä ja kaikki sitä miettivät voivat lukaista miten paljon viikkooni jumppailen!

Lyhyt historiikki CrossFit-harrastukseeni, aloitin siis 2015 heinäkuussa ja noudatin Crossfit Basementin ohjelmointia aika tarkalleen 2 vuotta. Ohjelmoinnissa tuli treeniä 5krt/vko ja aina 4 viikko oli lepoviikko. Tuolla mentiin ja hyvin toimikin, sillä päästiin siihen kuntoon että pystyi lisäämään volyymia. Mielestäni on erittäin tärkeää malttaa alkuun treenata maltillisesti, vaikkakin se on hemmetin vaikeaa innostuneena!  Etenkin jos ei ole mitään urheilutaustaa. Jos alkuinnossa lähtee harjoittelemaan liikaa ja keho ei ole tottunut kuormitukseen, helposti rasittaa itseään liikaa ja tekee hallaa kehitykselle. Ensimmäisen vuoden jälkeen tuntui itsellä jo siltä että haluaa tehdä hirveästi lisää. Kuitenkin nyt koen sen olleen hyvä että Crossfit Basementilla on kisaryhmään testirajat. Kaikkien taitojen ja kunnon on oltava tietyllä tasolla, jotta voit treenata itsenäisesti.

Mia tiitta_poseland_crossfit_treeni
Kuvat – Susanna Tuovinen

Tänä kesänä heinäkuussa siirryin ohjatuilta tunneilta pois ja aloitin tekemään Ben Bergeronin Comptrain-ohjelmointia.

Treenaan tällä hetkellä 1-2 treeniä päivässä ja viidesti viikossa. Edelleen toteutuu 2 lepopäivää/vko. Lepoviikko tulee 5-8vkon välein. Treeni vie päivästäni vaihdellen 1,5-3h kaikkinensa.
Välillä teen kaikki päivän treenit yhdellä kertaa aamulla, jos on työpäivä esimerkiksi. Vapaapäivinä pyrin tekemään kahdessa osassa jolloin tykkään tehdä kuntotreenit aamupäivästä ja iltapäivällä painonnoston.
Olen huomannut tämän järjestyksen sopivan itselleni, sillä jos teen kovaa sykkeen nostoa illasta en rauhoitu niin hyvin ja nukkumaan meno saattaa venähtää. Lisäksi möhemmin päivästä kroppa on vetreämpi ja painonnosto sujuu yleinsä mukavammin kuin aamusta.

Mia tiitta_poseland_Crossfit_treeni

Olen aina tykännyt nukkumisesta! Pitkät hyvät yöunet on parhaita. Pyrin menemään nukkumaan ihan viimeistään 22 joka ilta, (lukuunottamatta ja unohtamatta 2 yövuoroa/viikko) välillä meillä sammuu valot jo 20!
Ilman kelloa herään automaattisesti 8-9 aikaan. Pääsääntöisesti nukun aina vähintään 9h, välillä jopa 12h. Työvuororytmini jälkeen nukun helposti tuon 12h ja kroppa myös kiittää siitä ja huomaan palautuvani nopeahkosti myös yövuorojen kuormituksesta. Välillä tietenkin huonompia ja parempia jaksoja tämänkin asian suhteen.

Taas päästään lopputulemaan että on tietenkin yksilöllistä ja kullekin sopii eri rytmit ja jokainen on erilainen tarpeinensa. Tärkein on löytää se itselleen sopiva rytmitys, jotta voi hyvin ja pääsee omiin tavoitteisiinsa.

Mia Tiitta_poseland_crossfit_treeni

Taidan lähiaikoina tehdä teille esittelyn perusviikostani. Saatte paremman kuvan työrytmistäni ja siitä miten sen aikana saan levättyä ja suoritettua treenini.

xo Mia

1
Jaa:

This Post Has 3 Comments

  1. Moikka?Oli niin kivan näkönen anorakki sulla tossa, että pakko kysyä minkä merkkinen?

    1. Ja hyvä postaus lisäksi??

      1. Moi Niina! Kiitos palautteestasi, kiva että postaus kiinnosti. 🙂 TaKki on Adidaksen stella McCartney malliston, muistaakseni jo pari kevättä sitten ollut mallistossa. Itse kaverilta ostin niin en ihan varma ajasta ole koska ollut kaupoissa.

Vastaa

Close Menu

Black Friday