ONKO RUOKAVALIOLLA MERKITYSTÄ?

Mielestäni sillä on väliä mitä treenaaja ja ihminen ylipäänsä suuhunsa laittaa… Toiset sanovat että kaikki karkki menee kuitenkin hiilarina elimistön käyttöön samalla tavalla kuin vaikka riisi. Miksi karkista/sokerista tulee paha olo eikä saa vatsaa täydeksi, kun taas vaikka tuosta riisistä, sitä voi jokainen miettiä omalla kohdallaan millä haluaa kehoaan ruokkia ja mistä kunkin kroppa tykkää?
Todennäköisesti kuitenkin olo on kokonaisvaltaisesti muutenkin parempi lähes kaikilla jos valitsee riisin pullan sijasta hiilarinsa lähteeksi. Just saying…

Kuvat – Susanna Tuovinen

Noin kuukausi ennen Karjalan Kovin kisoja tulin siihen tulokseen, että täytyy löytää ihminen, joka osaa ruokavalio asiat + joka tuntee crossfitin lajina. Söin terveellisesti ja säännöllisesti, mutta koin että en varmasti tee kaikkea niin hyvin kuin olisi mahdollista.
Löysin Paula Lehtisen, joka opiskelee ravitsemus-ja urheilutiedettä, tekee ruokavalioita ja kilpailee itse crossfitissä. JES toiveeni täyttyi, lisäksi isona plussana näen myös sen, että hän on nainen ja siksi valitsin ottaa yhteyttä juuri häneen!

MIKSI NÄILLÄ ASIOILLA OLI MINULLE MERKITYSTÄ?

-Asiaa opiskellut ihminen tietää teoriassa paljon asioita ja on oletettavasti kiinnostunut aiheesta. 

-Urheilee itse samaa lajia silloin ymmärtää käytännössäkin lajin vaatimuksia. 

-Nainen ymmärtää naisen kehoa ja hormonitoimintaa aivan eritavalla kuin mies joka on opetellut sen teoriassa.

MITÄ MUUTETTIIN RUOKAVALIOSSANI?

-Aloin syömään tuplasti enemmän hiilihydraatteja ja ruokailemaan useammin treenipäivinä.

-Proteiinin määrää laskettiin noin puolella ja rasvoja raapaistiin pois hieman. Hiilari oli siis suurin muutos.

Alkuun jouduttiin paljon myös vääntämään määrien kanssa, koska olin jatkuvasti nälkäinen, hiilari pitää huonommin nälkää kuin aiemmin syödyt isot määrät proteiinia, mutta elimistö saa sen hitaammin käyttöönsä, joten urheilijalle hiilarit ovat hyvin tärkeitä. 

-3 viikon kohdalla alettiin löytämään balanssi missä nälkä ei ollut ja ruokaa ei ollut liikaa syötäväksi.

Kisojen jälkeen ruokavalio ei ole muuttunut, olemme löytäneet hyvän balanssin jolla jaksaa treenata kovaa ja palatutuu. Sen ansioista kroppa tuntuu hyvälle ja muokkautuu hiljalleen kohti optimaalista ilman dieettejä ja nälkää. Ylimääräinen tarpeeton rasva siirtyy tarpeellisten lihasten tieltä jne yksinkertaisuudessaan näin. Jokainen liika rasvakilo mitä keho ei tarvitse on tässä lajissa vain ylimääräistä taakkaa mukana kannettavaksi. Kuitenkin hormonitoiminnan ja kehon hyvinvoinnin vuoksi on yksilöllistä etenkin naisilla mikä on kullekin sopiva rasvan määrä. Sitä tasapainoa ei kannata järkyttää tietenkään, toiset ovat kuivan kesänoravia ja hormonitoiminta pyörii mallikkaasti, toiset taas vaativat pehmeämmän ulkomuodon toimiakseen hyvin. Tässä lajissa haetaan optimaalista suorituskykyä ei ulkonäöllistä tavoitetta. Keho toimii ja on hyvässä balanssissa treenin, palautumisen, nukkumisen ja henkisen puolen kanssa oikein ravittuna.

MITÄ MUUTOKSIA OLEN HUOMANNUT RUOKAVALION OPTIMOINNIN MYÖTÄ?

-Energiatasoni pysyy tasaisena ja hyvänä pitkin päivää, eikä treeneissä tule väsähdystä tai sen jälkeen samalla tavalla kuin ennen.

-Lisäksi en ole aamulla heti herätessä kuoleman nälkäinen.

-Suurin havainnoimani muutos tuli sykkeisiin ja unen laatuun. Aamulla mittaamani leposyke laski ja yön keskisyke tippui myös hyvin. Palautuminen on siis paljon tehokkaampaa kuin aiemmin sekä nukun tasaisesti hyvin ja koen itseni levänneemmäksi aamuisin.

En voi siis kuin suositella ottamaan yhteyttä ammattilaiseen, jos kokee ettei itse tiedä tarpeeksi, eikä ole energiaa/viitseliäisyyttä ravitsemuksen opetteluun.
Yksi oleellinen vinkki kaikille kuitenkin täältä SYÖKÄÄ PALJON HIILARIA! 😀

xo Mia

4
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday