Sokeriaddiktin sokerilakko

Huh… Ei turhaan sanota että addiktoivampaa kuin heroiini! Ensimmäistä kertaa elämässäni olen pitänyt sokerilakkoa enemmän kuin kaksi päivää. Aina se on kariutunut, koska en ole kestänyt parin ensimmäisen päivän oireilua. Nyt on reilu kuukausi takana!
Nyt tarkoitan sokerilla kaikkea ”valkoistasokeria” eli jäätelöt, karkit, leivonnaiset tms. En pidättäydy siis esimerkiksi hedelmistä tai marjoista. Lisäksi olen syönyt kyllä herkkujakin, mutta ne on makeutettu ns.paremmilla vaihtoehdoilla ei tavallisella sokerilla. Tiedän että elimistössä kaikki menevät lähes samaan muotoon kehon käyttöön, mutta olen koittanut välttää nopeaa verensokerin nousua jne. Käytännössä kaikesta ”epäterveellisestä” herkuttelusta olen ollut erossa.

En tiedä mistä moinen mielentahto asiaa kohtaan tuli, mutta voin sanoa selättäneeni pahimmat himot toivottavasti hetkeksi. Kunnes huomaan taas puputtavani päivittäin jotain ylimääräistä vain addiktioissani (haluaisin todellakin että tähän on tullut pidemmän ajan muutos).
Noh kuitenkin koitan pysyä tässä kohtuullisemmassa käytössä ja seurailla kehoni ja mieleni pidempiaikaisia vaikutuksia myös.

Kuinkas se lakko sitten vaikutti ensimmäisien 2 viikon aikana?
Day 1 – Ei poikkeavaa olossa.
Day 2 Älytön väsymys, ärsytys ja jatkuva nälkä. Tekee mieli SOKERIA!
Day 3 – Pinnallista unta, heräilyä, hikoilupuuskia. Väsymys helpotti ja ärsytys hieman, mutta nälkä ei. Kropassa alkaa huomaamaan muutosta nesteet häviää.
Day 4 – Unenlaatu edelleen huonoa. Nälkä edelleen 1h ruokailun jälkeen, voisi syödä tauotta siis.
Day 5 – Paremmin nukuttu yö, virkeä olo, jatkuva nälkä ! Edelleen ruokailun jälkeen tekee mieli makeaa… Ja tämä nälkä jatkui ensimmäisen viikon ja myös toiselle viikolle. Hiljalleen nälkä rauhoittui n.2 vkon kohdalla, luulen että löysin rytmin ja määrällisesti tarpeeksi syömisen vasta tuolloin ja elimistö tottui olemaan ilman.

Todennäköisesti jatkuvaan nälkään osasyynä se, että normaalisti ennen söin päivittäin 1-2 suklaapatukkaa/jotain muuta vastaava sokeria. Ne kuitenkin sisältää energiaa melko paljon ja en muuttanut ruokailussani mitään muuta. Keho todennäköisesti jatkuvalla nälällään ilmoitti energiavajeesta, kuten kuuluukin. Pyrin siis aina toisin sanoen kokoajan nälän tullessa myös syömään, mutta tosin siihen ei ensimmäisen 5pv aikana auttanut mikään ruoka tai määrä, kuin hetkeksi. Tällä meinaan tosiaan 1-2h ruokailusta ja taas maha huutaa tyhjyyttään! ÄLYTÖNTÄ!
Kuitenkin tästä vaivasta selviää syömällä ja SYÖMÄLLÄ oikeaa terveellistä ruokaa.

Mitä positiivista olen huomannut tässä ajassa?
-Kehon vireystila, tuntuu pirteämmältä pitkin päivää, ei tule niitä hirveitä ruokavasymyksiä ja herää aamulla jotenkin vireämpänä.
-Kroppa tuntuu timmimmältä, kevyemmältä ja notkeammalta.
-Mieliala ei ole IHAN NIIN räjähdysherkkä kuin tavallisesti, tämä voi olla kuvitelmaakin. Hahha

Tässä pari päivää sitten illalla laitoin smoothieeni palkkaria jossa on aikalailla hiilaria ja joista iso-osa sokereita, kroppa vetäisi sellaiset kierrokset että hyvä jos nukuin silmällistäkään koko yönä! Uni oli ihan koiranunta ja kroppa ei malttanut olla paikallaan. Nyt on todellakin kuukausi takana ja ei tule enään sitä hirveää himoa suklaaseen, karkkiin tai makeaan ylipäänsä. Eikä kroppa kestä samalla tavalla sokeria myöskään. Lisäksi voisin varmasti luetella lukuisia tieteellisiätutkimuksia mitä haittaa sokerista on elimistön tulhedustilaan, vastustuskykyyn jne, mutta tarkoitus ei ollut kuin puhua omasta kokemuksestani lopettamisen suhteen. Toivottavasti joku saa tästä tekstistäni alkupotkun omaan kokeiluunsa ja voi tutkia itse sitten asiaa lisää. Monella saattaa vaikutukset olla huomattavasti suurempia. Esimerkiksi jos kärsit vatsavaivoista, ylipainosta, väsymyksestä, jatkuvista flunssista, iho-ongelmista jne. Kannatan ehdottomasti että kokeilet lopettaa sokerin syönnin ja kuulostella vaikutuksia!

Kuvat – Susanna Tuovinen

Itselläni ei ole mennyt hukkaan siis kokeiluni sillä koen oloni paljon paremmaksi!

Seuraa myös instagramissa @mariassamia

xo Mia

 

3
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday