Ruokavamma

Mä voin tunnustaa ihan suoriltaan että, mulle toi syöminen on ollut aika monta vuotta hyvin vääristynyt käsitys. Silloin joskus saatoin syödä vaan kaksi kertaa päivässä jolloin annoskoot ja ravinto oli mitä oli. Sellaista millä sai vatsan täyteen nopeasti ja pitkään. Nyt kun olen sitten oppinut syömään sen viisi kertaa päivässä, huomaan että mulla on edellen ”päähänpinttymiä” joista koitan päästä eroon koko ajan.

Mitä tää nyt sitten tarkoittaa? Avaan hieman omia kokemuksia tähän..

Mulle siis sanat aamupala-välipala-iltapala saattavat aiheuttaa päässä, että syö silloin jos on nälkä. Eikä niin että, nyt pitäs laittaa masuun taas ruokaa jotta elimistö jaksaa porskuttaa eteenpäin. Kuulostaa varmaan oudolta, mutta silleen se on ollut muutaman kuukauden. Ja toi on ollut oikeastaan aika huono homma ajattelen sitä kuinka paljon kuitenkin treenaan. On ollut monia päiviä, että oon lähtenyt vetämään kovat treenit duuni päivän jälkeen ja ihmetellyt että, miksi en saa kaikkia tehoja irti. No syy johtuu ihan musta itsestäni ja ravinnon puutteesta. Ei autotkaan kulje ilman virtaa niin miten sitten ihminen? Miksi noita sitten sivuutan ruokavaliossani, siihen en osaa vastata. Tää ongelma alkoi aiheuttaa mulle, tossa joulukuussa oikeasti hieman huonotuulisuutta. Sillä mä reagoin nälkään aika paljon sillä että, mun pinna alkaa palamaan helpommin. Otin asian sitten puheeksi mun treinerin kanssa ja kerroin totuuden siitä että syön laiskasti tällä hetkellä. Tehtiin plän numero uno, alan opettelemaan ajatusta että mulla ei olekaan ruokailu rytmi ns. perinteinen aamupala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala, vaan että mulla on viisi ateriaa per päivä. Jos haluan syödä illalla pasta aterian treenin jälkeen ni se on fain. Hän tekee mulle nyt ruokavalion jossa oikeasti painotetaan siihen, että syön tarpeeksi jotta pystyn vetämään tehokkaampia treenejä ja en vedä säästöliekillä päiviä läpi.

Toinen päähän pinttymä mikä mulla oli aika kauon on ollut tämä: ”älä syö klo 18 jälkeen liikaa”. Siitä oon päässyt kyllä eroon. Koska ymmärrän että, jos otan iltatreenit ja menen nukkumaan tyhjällä vatsalla. Unenlaatu ei ole kovinkaan kummoista ja herätys tulee olemaan huutava nälkä. Myönnän, että mulla on haasteita vielä paljon oikeanlaisen ruokailu rytmin hakemisessa. Se, että se on näin hankalaa johtunee varmaan aika paljolti siitä millaiseen elintapaan totutin itseni joskus. Mä olen selkeästi vielä vauvankengissä tän kanssa, mutta koko ajan ollaan parempaan suuntaan menossa. Harjoittelen nyt mm. aloittamaan aamun sillä, että syön banaanin jo kotona. Mä en hirveen usein heti herättyäni syö mitään vaan vasta sitten töissä kahdeksan jälkeen oon ottanut ns. ekan aterian. Aika pitkän tovin siis mun elimistö on ns. paastotilassa. Mä haluan saada kaiken irti ravinnosta ja sen kautta pitää yllä koko päivän hyvän vireystason. Se tulee kuitekin heijastumaan kaikessa mitä teetkin.

Onko sulla vaikeuksia saada syötyä säännollisesti?

Mielelläni otan vinkkejä vastaan hyvistä kikoista milleen saisin homman skulaamaan silleen miten sen kuuluukin. Koska en todellakaan halua palata enää siihen, että syön silloin kun on nälkä. Milleen sä herätät aamuisin kroppasi ravinnolla, entä buustaat sitä päivällä ja mikä on sun viimeinen ateria mitä syöt ennen kuin menet nukkumaan? Onko sun masu ja pää tyytyväinen siihen mitä laitat suuhusi? Kysymyksiä mitä olen nyt opetellut kysymään itseltäni ja antamaan niihen vastauksen joka miellyttää sekä mun masua, että päätä. Kyllä mä vielä opin tän syömisen, syön oikein ja oikealla rytmillä ni juna kulkee kunnolla 🙂

-Ota viikonlopusta kaikki irti, tee asioita joista sulle tulee hyvä fiilis. Sä oot tärkeä-

 

           

 

 

 

Sulje